Psychologiczne koncepcje człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1PKC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje człowieka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiedza o podstawowych koncepcjach ujmowania natury człowieka i zakresie nurtów teoretycznych psychologii. Wiedza i umiejętności samodzielnego studiowania literatury psychologicznej. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności i kompetencji rozumienia różnych nurtów teoretycznych psychologii i psychologicznych koncepcji człowieka oraz metodologii badań w ramach tych ujęć. Połączenie wiedzy na temat tradycyjnych ujęć natury człowieka z najnowszymi tendencjami oraz osiągnięciami badawczymi. Kształtowanie umiejętności określenia implikacji praktycznych ze zróżnicowanego ujmowania natury człowieka. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter wprowadzający do psychologii jako nauki. Studenci przyswajają podstawowe pojęcia psychologiczne oraz zapoznają się z klasycznymi i współczesnymi podejściami teoretycznymi dotyczącymi mechanizmów funkcjonowania człowieka. Poszczególne psychologiczne koncepcje człowieka przedstawiane są na poziomie ogólnym oraz bardziej szczegółowo na przykładach wybranych teorii (m.in. teorii warunkowania, psychoanalizy Freuda, teorii osobowości Rogersa, teorii społeczno-poznawczej). Omawiane są metody badania ludzi. Istotną kwestią jest krytyczna ocena pojawiających się treści. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Warsztaty – 30 godzin Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 60 godzin Godziny obejmują: Udział w zajęciach – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 18 godzin Przygotowanie prezentacji – 12 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagająca bezpośredniego udziału nauczyciela: 30, punkty ECTS: 1 Liczba godzin o charakterze praktycznym: 30, punkty ECTS: 1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Łukaszewski, W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki cz I, (s. 67-92). Gdańsk: GWP. 2. Kozielecki, J. (2000) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. Akademickie „ Żak”. 3. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wyd. UJ. Literatura uzupełniająca: 1. Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (Fifth edition). Pearson 2. Gasiul, H. (2013) Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Difin. 3. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2010). Teorie osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 4. Maltby, J., Day, L., Macaskill, A. (2017). Personality, individual differences and intelligence. Harlow: Pearson. 5. Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. 6. Oleś, P. (2015) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. 7. Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. 8. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki. T I /II Gdańsk: GWP. 9. Tokarz, A. (red.) (2010). Wielkie teorie osobowości. Koniec czy początek? Lublin-Nowy Sącz: TN KUL. 10. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2017). Psychologia i życie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG11: Student zna i rozumie aktywność człowieka jako systemu poznawczego zdolnego do tworzenia struktur i instytucji społecznych KA6_WG12: Student zna i rozumie teorie psychologiczne dotyczące podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych KA6_WG18: Student zna i rozumie filozoficzne i antropologiczne założenia psychologii i psychiatrii KA6_UW3: Student potrafi przeprowadzić analizę zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych KA6_UW5: Student potrafi przeprowadzić analizę filozoficznych i antropologicznych założeń psychologii i psychiatrii KA6_KR1: Student jest gotów do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji osobistych, w tym etycznych KA6_KR2: Student jest gotów do współdziałania w grupach oraz przyjmowania w nich różnych ról KA6_KR3: Student jest gotów do dobierania właściwych metod służących do realizacji zadań praktycznych, poznawczych i komunikacyjnych KA6_KR4: Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz dbałością o dorobek i tradycję zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena prezentacji, sprawdzian zaliczeniowy, aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią z ocen za prezentację i sprawdzian zaliczeniowy. Otrzymanie oceny co najmniej dostatecznej za sprawdzian oraz za prezentację jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu. Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę ze sprawdzianu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Nieobecność można odrobić poprzez odpowiedź ustną podczas dyżuru pracownika. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Niczyporuk | |
Prowadzący grup: | Aneta Niczyporuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.