Socjologia kognitywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1SOK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia kognitywna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z socjologia kognitywną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będą poruszane kwestie związane ze wzajemnym oddziaływaniem czynników społecznych, kulturowych i biologicznych. W szczególności omawiane będą zagadnienia związane z: umysłem, jaźnią, tożsamością, neuronami lustrzanymi, empatią, emocjami, procesami poznawczymi i poznaniem społecznym, dziedziczeniem biologicznym i kulturowym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia; Rok studiów: 1 rok, 1 semestr; Wymagania wstępne: Brak; Liczba godzin: wykład 15 + ćwiczenia 15; Metody dydaktyczne - wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja; ćwiczenia - referat, dyskusja na podstawie tekstów, kolokwium zaliczeniowe; Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładzie (15), udział w ćwiczeniach (15), przygotowanie referatu (10), przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń (10), przygotowanie do zaliczeni z z wykładu (10); Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godzin 1 ECTS; - nakład pracy związany z zajęciami praktycznymi 30 godzin 1 ECTS |
Literatura: |
1. Babbie, Earl. 2007. Istota socjologii, Warszawa, PWN; 2. Benedict, Ruth. 1999. Wzory kultury, Warszawa, Muza; 3. Bauer, Joahim. 2015. Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, Warszawa, PWN; 4. Damasio, Antonio. 2011. Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu, Poznań, Rebis; 5. Hall, Edward, T.1997. Ukryty wymiar, Warszawa, Muza; 6.Hochschild, Arlie R. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa, PWN; 7. Kroeber, Alfred, L. 1973. Istota Kultury, Warszawa, PWN; |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1 Student rozumie podstawowe pojęcia socjologii kognitywnej; KA6_WG8 - Student rozumie wpływ czynników społecznych i kulturowych na mechanizmy poznawcze i komunikację społ-kult; KA6_WG9 - Student rozumie społeczny, instytucjonalny i normatywny wymiar poznania KA6_WG10 - Student zna podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej; KA6-WG11 - Student umie wyjaśnić kulturę i społeczeństwo w kategoriach bytu ponad-organicznego, zdolnego do tworzenia struktur społecznych i instytucji; KA6_UW2 - potrafi zastosować wiedzę i narzędzia badawcze wypracowane na gruncie socjologii kognitywnej do wyjaśnienia zachowań ludzkich; KA6_UU2 - potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczno-kulturowe z perspektywy socjologii kognitywnej; KA6_KK2 - przyjmuje otwartą postawę wobec nowych odkryć współczesnej nauki, zasięga opinii ekspertów; KA6_KO1 - jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym z wykorzystaniem elementów wiedzy z zakresy socjologii kognitywnej; KA6_KO2 - jest świadom i gotów do wypełniania zobowiązań społecznych na rzecz środowiska społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny; Ćwiczenia - średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z referatu ustnego i kolokwium. Podczas zajęć sprawdzana jest obecność. Bez ważnego usprawiedliwienia student może opuścić 1 wykład i 1 ćwiczenia; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Porankiewicz-Żukowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Porankiewicz-Żukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.