Emocje, interakcje i struktury społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-3EIS5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Emocje, interakcje i struktury społeczne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest analiza procesów afektywnych jako zjawiska o interdyscyplinarnym charakterze. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza procesów afektywnych jako zjawiska o interdyscyplinarnym charakterze.Podczas kursu będziemy podejmować analizy związane z neurobiologią emocji i empatii oraz zastanawiać się będziemy nad ewolucyjnym rodowodem tych zjawisk. Następnie podejmiemy rozważania dotyczące umysłu ucieleśnionego, koncepcji markera somatycznego, inteligencji emocjonalnej i altruizmu. W dalszej części kursu zajmiemy się emocjami w kontekście interakcji społecznych, omówimy koncepcje dotyczące: wpływu procesów emocjonalnych na powstawanie systemów kulturowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Kod przedmiotu: 410-KS1-3EIS5 Język przedmiotu: polski Rok studiów: trzeci Wymagania wstępne: brak; Liczba godzin: wykład 15, konwersatorium 15; Metody dydaktyczne: Wykład, konwersatorium Punkty ECTS: 2; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie 15 godzin, udział studenta w konwersatorium 15h, przygotowanie do zaliczenia (wykład) 10h, przygotowanie referatu grupowego (wraz z prezentacją multimedialną)10h, przygotowanie referatu indywidualnego 10h. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin - 1 ECTS); nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin) - 1 ECTS). Łącznie 2p. EC |
Literatura: |
1. Bindera, Piotr, Hanna Palska, Wojciech Pawlik (red.). 2009. Emocje a kultura i życie społeczne, IFiS PAN; 2. Bauer, Joahim. 2015. Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, PWN; 3. Czerner, Anna, Elżbieta Nieroba. 2011. Studia z socjologii emocji, UO; 4. Damasio, Antonio. 2002. Błąd Kartezjusza, Nowe Horyzonty; 5. Damasio, Antonio. 2000. Tajemnica świadomości, Rebis; 6. Damasio, Antonio. 2018. Dziwny porządek rzeczy, Rebis; 7. De Waal, Frans. 2019. Ostatni uścisk Mamy, Copernicus Center; 8. Ekman, Paul, Richard J. Davidson. 1999. Natura emocji, GWP; 9. Gliwka Grażyna. 2019. Pamięć zbiorowa – jej funkcje i mechanizmy przekazu w kontekście badań Barbary Szackiej i Andrzeja Szpocińskiego, „Rozprawy Społeczne” Tom 13, nr 3, s. 13-27. 10. Hochschild, Arlie. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć; PWN; 11. Keysers, Christian. 2017. Empatia, CC; 12. Nijakowski, Lech. 2009. Kiedy krwawa plama staje się białą Polityka pamięci związana z masakrami w XX wieku, w: A. Szpociński (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 167-191. 13. Nijakowski, Lech. 2001 Topografia i historia animozji i konfliktów („Upamiętnienia niemieckie poza Śląskiem”; „Pomniki i tablice mniejszości ukraińskiej”; „Pomniki białoruskie”; „Animozje polsko-żydowskie”; „Litwini, Ormianie i Romowie”). w: Tenże, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, , s. 287-329. 14. Pawlik, Wojciech. 2007. (red.) Grzech. Studium z socjologii moralności, Nomos 15. Pawlik, Wojciech (red.). 2016. Empatia, moralność a życie społeczne, UW; 16. Porankiewicz-Żukowska. 2019. Kultura terapii jako wynik braku homeostazy kulturowej, problem tożsamości, Studia de Cultura 11.4. 17. Sawicka, Maja. 2018. Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego, UW; 18. Szacka, Barbara, 2006. Pamięć zbiorowa – funkcje i drogi przekazu , w: Tejże, Czas przeszły: pamięć – mit, SCHOLAR, s. 46-67; 19. Tomasello, Michael. 2002. Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW; 20. Turner, Jonathan, Jan Stets. 2009. Socjologia emocji, PWN; |
Efekty uczenia się: |
KA6-WG9 - absolwent zna i rozumie wpływ kulturowo i społecznie kształtowanych systemów aksjo-noramtywnych na procesy poznawcze - weryfikacja zaliczenie pisemne; KA6_WG10 - absolwent zna podstawowe problemy kognitywistyki związane z analizą procesów emocjonalnych - weryfikacja - zaliczenie pisemne, referat, dyskusja; KA6_WG11 - absolwent zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kulturowych i społecznych systemów afektywnych, które leżą u podstaw tworzenia struktury społecznej - weryfikacja: referat i dyskusja; KA6_WK7 - absolwent zna i rozumie wpływ kultury emocjonalnej danego społeczeństwa na procesy komunikacyjne - weryfikacja: referat i dyskusja; KA6_UW2 - absolwent potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia badawcze wypracowane w ramach interdyscyplinarnych badań nad emocjami do prognozowania i wyjaśniania społecznych zachowań człowieka - weryfikacja: referat i dyskusja; KA6_UW3 - absolwent potrafi przeprowadzić analizę procesów poznawczych i komunikacyjnych biorąc pod uwagę zmienne związane z procesami afektywnymi - weryfikacja: referat i dyskusja; KA6_ KO1 - przedstawione podczas zajęć zagadnienia powodują , że absolwent potrafi wskazać i zastosować w praktyce sposoby działań przyczyniające się do poprawy związanej z negatywnymi zjawiskami społecznymi - weryfikacja: zaliczenie pisemne; KA6_KO2 - absolwent potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu przygotowującego referat grupowy - weryfikacja: rozmowa po referacie grupowym' KA6_KR2 - absolwent potrafi współdziałać w grupie oraz przyjmować w niej różne role podczas tworzenia referatu grupowego - weryfikacja: referat grupowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacją multimedialną, referat grupowy, referat indywidualny, dyskusja, zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Porankiewicz-Żukowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Porankiewicz-Żukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.