My, Polacy (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-3MPO6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | My, Polacy (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podczas wykładu studenci/studentki uzyskają wiedzę na temat podstawowych wymiarów funkcjonowania i przemian współczesnego społeczeństwa polskiego, która może być użyteczną w ich pracach badawczych. Dodatkowo nabędą wiedzę na temat wybranych zjawisk, procesów, problemów społecznych odnoszących się m.in. dynamiki życia społeczno-kulturowego,przemian mentalności społecznej, kultury politycznej, przemian stylów życia i wyznawanych wartości, problemów budowy społeczeństwa obywatelskiego, patologii życia publicznego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_ 8 Przedmioty fakultatywne Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: Rok III, semestr VI Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:30 godzin wykładu Punkty ECTS:3 Metody dydaktyczne: Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 24 godzin suma: 54 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do pracy pisemnej– 27 godzin Suma: 27 godzin Łącznie: 81 godzin Wskaźniki ilościowe: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 54 godzin - 2 punkty ETCS - o charakterze praktycznym: 27 godzin - 1 punkty ETCS |
Literatura: |
Obowiązkowa: Domański H. The Polish Transformation: Structural Changes and New Tensions. European Journal of Social Theory. 2005;8(4) Kolasa-Nowak A., Zmiana systemowa w Polsce w interpretacjach socjologicznych, wyd. UMCS, 2010 Marody M. i in., Społeczeństwo na zakręcie.Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018, wyd.Scholar, 2019 Skarżyńska K.,My Portret psychologiczno-społeczny Polaków z polityką w tle, wy.Scholar, 2020 Śliz A., Szczepański M. S., (red.), Czy koniec socjalizmu? Polska transformacja w teoriach socjologicznych, wyd. Scholar 2008 Dodatkowa: Giza A. i in., Gabinet luster.O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym, wyd. Scholar 2013 Marody M., Jednostka po nowoczesności.Perspektywa socjologiczna, wyd.Scholar 2016 Marody M.,Giza A., Transformations of Social Bonds.The Outline of the Theory of Social Change.,wyd.Peter Lang International Academic Publishers, 2018 Wnuk – Lipiński E., Ziółkowski M. (red.), Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, wyd. ISP PAN, 2001 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG10- zna podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej i filozofii kognitywnej KA6_UW10- potrafi przeprowadzić filozoficzną analizę zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji KA6_KK1- posiada kompetencje do przyjmowania postawy krytycznej w dyskusjach naukowych i światopoglądowych oraz uznawania znaczenia wiedzy i racjonalnej argumentacji KA6_KK2- posiada kompetencje do bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych KA6_KR3- posiada kompetencje dobierania właściwych metod służących do realizacji zadań praktycznych, poznawczych i komunikacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, konsultacje Kryteria oceniania: - obecność, domowa praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.