Psychologia pozytywna - przewaga szczęścia (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-3PSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia pozytywna - przewaga szczęścia (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, uwarunkowaniami i korelatami szczęśliwego życia oraz kluczowymi badaniami prowadzonymi w ramach psychologii pozytywnej i rozwój własnego dobrostanu przez praktyczne wykorzystanie uzyskanej wiedzy i umiejętności. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, uwarunkowaniami i korelatami szczęśliwego życia oraz kluczowymi badaniami prowadzonymi w ramach psychologii pozytywnej i rozwój własnego dobrostanu przez praktyczne wykorzystanie uzyskanej wiedzy i umiejętności. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu uczestnicy zapoznają się z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, poznają kluczowe determinanty i czynniki wpływające na dobrostan psychofizyczny i subiektywne poczucie szczęścia. Uczestnicy poznają elementy modelu PERMA, M. Seligmana oraz jego znaczenie dla poprawy jakości życia i optymalnego funkcjonowania w otoczeniu społecznym. Omówione zostaną także: wpływ determinacji (czynnik grit) na różne aspekty naszego życia, sposoby kształtowania grit, koncepcja FLOW Csikszentmihalyiego, teoria zakresu-częstości, mechanizm hedonistycznego młyna oraz implikacje wynikające z psychologii pozytywnej dla biznesu. Studenci będą mieli okazje zwiększyć świadomość własnych sił charakteru oraz zapoznać się z wybranymi elementami terapii pozytywnej. Uczestnictwo w kursie umożliwi przełożenie wiedzy na praktyczne działania takie jak: dbanie o relacje w kontaktach interpersonalnych, umiejętne wykorzystanie wewnętrznych zasobów osobowościowych, dostrzeganie indywidualnych korzyści wynikających z doświadczania trudności życiowych a w konsekwencji efektywne wpływanie na swój poziom dobrostanu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Achor S. (2021) Przewaga szczęścia, Warszawa: Studio Emka. - Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Zysk i S-ka. - Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka. - Lyubomirsky, S. (2020) Wybierz szczęście, Warszawa: Laurum. - Seligman, M. (2020) Optymizmu można się nauczyć, Wydawnictwo Media Rodzina. Literatura uzupełniająca: - Baumeister, R. F., Vohs, K. D. (2002). The pursuit of meaningfulness in life. W: C. R. Snyder, S. J. Lopez (red.) Handbook of positive psychology (s. 257-276). New York: Oxford University Press. - Czapiński J. (2004).Psychologia pozytywna: Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN - Diener E., Biswas-Diener R., (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa. - Kolemba, M., Bajkowski, T. (2022) Should grit be our educational goal? The relationship between grit and the mental well-being of youth in North-Eastern Poland, Edukacja Międzykulturowa, nr 4 (19), 153-163. - Kolemba, M. (2019) Kulturowe determinanty osiągnięć w przestrzeni edukacyjnej i zawodowej – czynnik grit. w: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.) Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, 175-189. - Lindley A., Joseph S., (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Losada, M. (2008) Work teams and Losada line: New results, Positive Psychology News Daily. - Peterson, C., Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association. - Seligman i in. (2005) Positive psychology progres: Empirical validation of interventions, American Psychologists, nr 60, s.410-421. - Seligman, M. (2011) Pełnia życia, Wydawnictwo Media Rodzina. - Szwartz i in. (2003) Altruistic social interest behaviors are associated with better mental health, Psychosomatic medicine, nr 65, s. 778-785. - Trzebińska E., (2008). Psychologia pozytywna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne z.o.o. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie kolokwium i projektu zaliczeniowego (autodiagnoza sił charakteru) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kolemba | |
Prowadzący grup: | Marcin Kolemba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, uwarunkowaniami i korelatami szczęśliwego życia oraz kluczowymi badaniami prowadzonymi w ramach psychologii pozytywnej i rozwój własnego dobrostanu przez praktyczne wykorzystanie uzyskanej wiedzy i umiejętności. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu uczestnicy zapoznają się z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, poznają kluczowe determinanty i czynniki wpływające na dobrostan psychofizyczny i subiektywne poczucie szczęścia. Uczestnicy poznają elementy modelu PERMA, M. Seligmana oraz jego znaczenie dla poprawy jakości życia i optymalnego funkcjonowania w otoczeniu społecznym. Omówione zostaną także: wpływ determinacji (czynnik grit) na różne aspekty naszego życia, sposoby kształtowania grit, koncepcja FLOW Csikszentmihalyiego, teoria zakresu-częstości, mechanizm hedonistycznego młyna oraz implikacje wynikające z psychologii pozytywnej dla biznesu. Studenci będą mieli okazje zwiększyć świadomość własnych sił charakteru oraz zapoznać się z wybranymi elementami terapii pozytywnej. Uczestnictwo w kursie umożliwi przełożenie wiedzy na praktyczne działania takie jak: dbanie o relacje w kontaktach interpersonalnych, umiejętne wykorzystanie wewnętrznych zasobów osobowościowych, dostrzeganie indywidualnych korzyści wynikających z doświadczania trudności życiowych a w konsekwencji efektywne wpływanie na swój poziom dobrostanu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Achor S. (2021) Przewaga szczęścia, Warszawa: Studio Emka. - Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Zysk i S-ka. - Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka. - Lyubomirsky, S. (2020) Wybierz szczęście, Warszawa: Laurum. - Seligman, M. (2020) Optymizmu można się nauczyć, Wydawnictwo Media Rodzina. Literatura uzupełniająca: - Baumeister, R. F., Vohs, K. D. (2002). The pursuit of meaningfulness in life. W: C. R. Snyder, S. J. Lopez (red.) Handbook of positive psychology (s. 257-276). New York: Oxford University Press. - Czapiński J. (2004).Psychologia pozytywna: Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN - Diener E., Biswas-Diener R., (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa. - Kolemba, M., Bajkowski, T. (2022) Should grit be our educational goal? The relationship between grit and the mental well-being of youth in North-Eastern Poland, Edukacja Międzykulturowa, nr 4 (19), 153-163. - Kolemba, M. (2019) Kulturowe determinanty osiągnięć w przestrzeni edukacyjnej i zawodowej – czynnik grit. w: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.) Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, 175-189. - Lindley A., Joseph S., (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Losada, M. (2008) Work teams and Losada line: New results, Positive Psychology News Daily. - Peterson, C., Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association. - Seligman i in. (2005) Positive psychology progres: Empirical validation of interventions, American Psychologists, nr 60, s.410-421. - Seligman, M. (2011) Pełnia życia, Wydawnictwo Media Rodzina. - Szwartz i in. (2003) Altruistic social interest behaviors are associated with better mental health, Psychosomatic medicine, nr 65, s. 778-785. - Trzebińska E., (2008). Psychologia pozytywna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne z.o.o. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.