Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-KS1-3SPI5
Kod Erasmus / ISCED: 14.951 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo informacyjne
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem wykładu i ćwiczeń jest przedstawienie studentom teorii i koncepcji odnoszących się do zagadnienia społeczeństwa informacyjnego. Dodatkowo w trakcie wykładów zostaną zaprezentowane informacje dotyczące przemian jakie zachodzą we współczesnych społeczeństwach pod wpływem nowoczesnych technologii informatycznych. Podczas wykładów zostanie również podkreślone pozytywne i negatywne skutki dynamicznego rozwoju tego typu społeczeństw.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: kognitywistyka

Rok studiów/semestr: III rok, semestr V

Wymagania wstępne: wiedza ze społeczeństwa sieciowego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład:15 godzin

ćwiczenia:15godzin

Punkty ECTS:2

Bilans nakładu pracy studenta: 54 godziny

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45,9 godzin, co odpowiada 1,7 ECTS:

- 15 godzin wykładów

- 15 godzin ćwiczeń- 0,9 godziny konsultacji

Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 8,1 godziny, co odpowiada 0,3 ECTS.

-8,1 godzin- czas przygotowania do zaliczenia ćwiczeń i wykładów

Pełny opis:

Wykład:

1. Wprowadzenie do społeczeństwa informacyjnego

2.Od klasy średniej do klasy kreatywnej

3.Od technokracji do społeczeństwa wiedzy

4.Od „własności” do „dostępu”, czyli o gospodarce w społeczeństwie informacyjnym

5.Zarządzanie informacją i komunikacją w społeczeństwie informacyjnym

6.Perspektywy rozwoju społeczeństwa informacyjnego

7.Egzamin

Ćwiczenia:

1. Czym jest społeczeństwo informacyjne. Aspekty społeczne, kulturowe, polityczne, ekonomiczne i technologiczne ( 3 godziny).

2. Wiedza i edukacja. Społeczeństwo informacyjne i jego wpływ na formy uczenia się i dystrybucję informacji ( 2 godziny).

3. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym (2 godziny).

4. Internet rzeczy i jego wpływ na rozwój i dywersyfikację społeczeństw (2 godziny).

5.Priorytetowe obszary polityki Unii Europejskiej w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego ( informatyzacja, e-zdrowie, e-integracja i e-demokracja) (2 godziny).

6.Wpływ społeczeństwa informacyjnego na procesy demokratyczne. Szanse i zagrożenia (2 godziny)

7. Metadane i ich znaczenie w kreowaniu zmian społecznych (2 godziny).

Literatura:

Wykład:

Obowiązkowa:

1. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

2. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013, rozdział do wyboru.

3. Z. Dobrowolski, Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella, Internet.

4. L. Dowbor, Od własności intelektualnej do zarządzania wiedzą, Internet.

5. J. Papińska-Kacprek (red.), Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008

6. M.Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne – istota, rozwój, wyzwania, Warszawa 2006

7.M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008

8.T. Goban – Klas, Nadchodzące społeczeństwo medialne, Chowanna, numer 2, 2007

9.Piotr Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005

10.Andrzej Niesporek, Czy koniec socjologii jaką znamy?, Katowice 2007

11. Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2005,

12. Lis. S., Ziemba M. (red.), Społeczeństwo wiedzy. Uwarunkowania społeczne i kulturowe, Tarnobrzeg 2013

13. Lubacz J. (red.), W drodze do społeczeństwa informacyjnego, Warszawa

14. P. F. Drucker, Społeczeństwo prokapitalistyczne, Warszawa 1999

15. R. L. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa 2010,

16. Rifkin J., Wiek dostępu, Wrocław 2003

Dodatkowa:

1..A. Bógdoł-Brzezińska, M. F. Gawrycki, Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie, Warszawa 2003.

Antczak Z., Społeczeństwo wiedzy versus inne typy społeczeństw (rozważania nad relacjami), w: Nauki Społeczne, nr 2 (6) 2012, s. 119-133

2. Hayes T., Hiperskok. Rewolucja internetowa w biznesie, Warszawa 2015

3. Jałowiecki B., Społeczne oblicza metropolii. Czy istnieje klasa metropolitalna? w: Jałowiecki B. (red.), Czy metropolia jest miastem? Warszawa 2009, s. 50 – 65

4. Kopel A., Klasa kreatywna jako czynnik rozwoju miast, w: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistas, 1/2007, s. 51 – 58

5. L. Dowbor, Od własności intelektualnej do zarządzania wiedzą, 2009, materiał konferencyjny

6. The rise of the sharing economy, 2013, The Economist, https://www.economist.com/leaders/2013/03/09/the-rise-of-the-sharing-economy

Ćwiczenia:

1. J. Gleik. Informacja. Bit. Wszechświat. Rewolucja. Wydawnictwo Znak. Kraków 2012.

2. R. Kluszczyśnki. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka Multimediów. Wydawnictwo Rabit. Warszawa 2001.

3. M. Miczyśńka-Kowalska. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(3): 60–79

4. Społeczeństwo informacyjne, red. J. Papińska-Kacperek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

5. M. Tegmark. Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Pruszyński i S-ka.

Efekty uczenia się:

K_W04-rozumie podstawowe pojęcia dyscyplin wchodzących w skład „kognitywistyki i komunikacji”

K_W10-ma wiedzę na temat kulturowych, społecznych i instytucjonalnych uwarunkowań procesów komunikacyjnych

K_W15 - rozumie społeczny, instytucjonalny i normatywny wymiar poznania

K_U10 - posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych z perspektywy kognitywistycznej

K_U11-wykorzystuje wiedzę i narzędzia badawcze „kognitywistyki i komunikacji” do prognozowania i wyjaśniania procesów społecznych

K_K03-potrafi współdziałać w grupach oraz interdyscyplinarnych zespołach badawczych, przyjmując w nich różne role

K_K08-cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

Wykład:

- wykład, konsultacje

Ćwiczenia:

-Dyskusja w oparciu o nadesłaną wcześniej literaturę, praca w małych grupach w czasie prowadzenia zajęć w sali, krótkie prezentacje multimedialne.

Kryteria oceniania:

Wykład:

- Obecność na zajęciach warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona tolerowana, nieobecność na dwóch zajęciach i więcej powoduje konieczność uzupełnienia omawianych zagadnień w oparciu o wskazaną przez prowadzącą wykłady literaturę podczas dyżuru najpóźniej 2 tygodnie przed terminem egzaminu.

Formy pomiaru/oceny pracy studenta

Wykład: egzamin pisemny.

Punktacja:

Max. 20 punktów, zaliczenie wykładów od 10 punktów

Poniżej 10 p – ndst

10-12p-dostateczny

13-14p-dostateczny +

15-16p-dobry

17-18p-dobry+

19-20p-b.dobry

Ćwiczenia:

Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się średnia ocen z:

- aktywności w czasie prowadzonych zajęć,

- kolokwium pisemnego na podstawie nadesłanych wcześniej zagadnień, - krótkich sprawdzianów z przygotowania do ćwiczeń

- prezentacji multimedialnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)