Społeczeństwo informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-3SPI5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo informacyjne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu i ćwiczeń jest przedstawienie studentom teorii i koncepcji odnoszących się do zagadnienia społeczeństwa informacyjnego. Dodatkowo w trakcie wykładów zostaną zaprezentowane informacje dotyczące przemian jakie zachodzą we współczesnych społeczeństwach pod wpływem nowoczesnych technologii informatycznych. Podczas wykładów zostanie również podkreślone pozytywne i negatywne skutki dynamicznego rozwoju tego typu społeczeństw. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: kognitywistyka Rok studiów/semestr: III rok, semestr V Wymagania wstępne: wiedza ze społeczeństwa sieciowego Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład:15 godzin ćwiczenia:15godzin Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: 54 godziny Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45,9 godzin, co odpowiada 1,7 ECTS: - 15 godzin wykładów - 15 godzin ćwiczeń- 0,9 godziny konsultacji Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 8,1 godziny, co odpowiada 0,3 ECTS. -8,1 godzin- czas przygotowania do zaliczenia ćwiczeń i wykładów |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wprowadzenie do społeczeństwa informacyjnego 2.Od klasy średniej do klasy kreatywnej 3.Od technokracji do społeczeństwa wiedzy 4.Od „własności” do „dostępu”, czyli o gospodarce w społeczeństwie informacyjnym 5.Zarządzanie informacją i komunikacją w społeczeństwie informacyjnym 6.Perspektywy rozwoju społeczeństwa informacyjnego 7.Egzamin Ćwiczenia: 1. Czym jest społeczeństwo informacyjne. Aspekty społeczne, kulturowe, polityczne, ekonomiczne i technologiczne ( 3 godziny). 2. Wiedza i edukacja. Społeczeństwo informacyjne i jego wpływ na formy uczenia się i dystrybucję informacji ( 2 godziny). 3. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym (2 godziny). 4. Internet rzeczy i jego wpływ na rozwój i dywersyfikację społeczeństw (2 godziny). 5.Priorytetowe obszary polityki Unii Europejskiej w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego ( informatyzacja, e-zdrowie, e-integracja i e-demokracja) (2 godziny). 6.Wpływ społeczeństwa informacyjnego na procesy demokratyczne. Szanse i zagrożenia (2 godziny) 7. Metadane i ich znaczenie w kreowaniu zmian społecznych (2 godziny). |
Literatura: |
Wykład: Obowiązkowa: 1. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. 2. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013, rozdział do wyboru. 3. Z. Dobrowolski, Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella, Internet. 4. L. Dowbor, Od własności intelektualnej do zarządzania wiedzą, Internet. 5. J. Papińska-Kacprek (red.), Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008 6. M.Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne – istota, rozwój, wyzwania, Warszawa 2006 7.M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008 8.T. Goban – Klas, Nadchodzące społeczeństwo medialne, Chowanna, numer 2, 2007 9.Piotr Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005 10.Andrzej Niesporek, Czy koniec socjologii jaką znamy?, Katowice 2007 11. Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2005, 12. Lis. S., Ziemba M. (red.), Społeczeństwo wiedzy. Uwarunkowania społeczne i kulturowe, Tarnobrzeg 2013 13. Lubacz J. (red.), W drodze do społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 14. P. F. Drucker, Społeczeństwo prokapitalistyczne, Warszawa 1999 15. R. L. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa 2010, 16. Rifkin J., Wiek dostępu, Wrocław 2003 Dodatkowa: 1..A. Bógdoł-Brzezińska, M. F. Gawrycki, Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie, Warszawa 2003. Antczak Z., Społeczeństwo wiedzy versus inne typy społeczeństw (rozważania nad relacjami), w: Nauki Społeczne, nr 2 (6) 2012, s. 119-133 2. Hayes T., Hiperskok. Rewolucja internetowa w biznesie, Warszawa 2015 3. Jałowiecki B., Społeczne oblicza metropolii. Czy istnieje klasa metropolitalna? w: Jałowiecki B. (red.), Czy metropolia jest miastem? Warszawa 2009, s. 50 – 65 4. Kopel A., Klasa kreatywna jako czynnik rozwoju miast, w: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistas, 1/2007, s. 51 – 58 5. L. Dowbor, Od własności intelektualnej do zarządzania wiedzą, 2009, materiał konferencyjny 6. The rise of the sharing economy, 2013, The Economist, https://www.economist.com/leaders/2013/03/09/the-rise-of-the-sharing-economy Ćwiczenia: 1. J. Gleik. Informacja. Bit. Wszechświat. Rewolucja. Wydawnictwo Znak. Kraków 2012. 2. R. Kluszczyśnki. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka Multimediów. Wydawnictwo Rabit. Warszawa 2001. 3. M. Miczyśńka-Kowalska. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(3): 60–79 4. Społeczeństwo informacyjne, red. J. Papińska-Kacperek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 5. M. Tegmark. Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Pruszyński i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
K_W04-rozumie podstawowe pojęcia dyscyplin wchodzących w skład „kognitywistyki i komunikacji” K_W10-ma wiedzę na temat kulturowych, społecznych i instytucjonalnych uwarunkowań procesów komunikacyjnych K_W15 - rozumie społeczny, instytucjonalny i normatywny wymiar poznania K_U10 - posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych z perspektywy kognitywistycznej K_U11-wykorzystuje wiedzę i narzędzia badawcze „kognitywistyki i komunikacji” do prognozowania i wyjaśniania procesów społecznych K_K03-potrafi współdziałać w grupach oraz interdyscyplinarnych zespołach badawczych, przyjmując w nich różne role K_K08-cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład: - wykład, konsultacje Ćwiczenia: -Dyskusja w oparciu o nadesłaną wcześniej literaturę, praca w małych grupach w czasie prowadzenia zajęć w sali, krótkie prezentacje multimedialne. Kryteria oceniania: Wykład: - Obecność na zajęciach warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona tolerowana, nieobecność na dwóch zajęciach i więcej powoduje konieczność uzupełnienia omawianych zagadnień w oparciu o wskazaną przez prowadzącą wykłady literaturę podczas dyżuru najpóźniej 2 tygodnie przed terminem egzaminu. Formy pomiaru/oceny pracy studenta Wykład: egzamin pisemny. Punktacja: Max. 20 punktów, zaliczenie wykładów od 10 punktów Poniżej 10 p – ndst 10-12p-dostateczny 13-14p-dostateczny + 15-16p-dobry 17-18p-dobry+ 19-20p-b.dobry Ćwiczenia: Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się średnia ocen z: - aktywności w czasie prowadzonych zajęć, - kolokwium pisemnego na podstawie nadesłanych wcześniej zagadnień, - krótkich sprawdzianów z przygotowania do ćwiczeń - prezentacji multimedialnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.