Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Algebra liniowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 420-ES1-1AL
Kod Erasmus / ISCED: 11.101 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Algebra liniowa
Jednostka: Instytut Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student opanował zakres materiału z matematyki na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: zapoznania studentów z pojęciem ciała i podstawami teorii liczb zespolonych i jej zastosowaniem, pokazanie sposobu dowodzenia prostych twierdzeń dotyczących liczb zespolonych; zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami, zagadnieniami i problemami algebry liniowej, takimi jak: formułowanie problemów w terminach macierzy i wykonywanie operacji na macierzach (odwracanie macierzy i obliczanie ich rzędu, obliczanie wyznaczników); rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami; badanie liniowej niezależności wektorów i wyznaczanie bazy podprzestrzeni generowanej przez skończony układ wektorów.

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot obowiązkowy

Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: matematyka

Rok studiów: 1, semestr: 1

Prerekwizyty: brak

Wykład 30 godz., ćwiczenia 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach15x2h = 30h

udział w ćwiczeniach 15x2h = 30h

przygotowanie do zajęć (wejściówki) 2h = 2h

udział w konsultacjach 2h = 2h

prace domowe 15h = 15h

przygotowanie do kolokwiów, egzaminu i udział w nich 25+4+2h=31h = 31h

zapoznanie się z literaturą 30h = 30h

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 62 godzin, 2 ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 108 godzin, 3 ECTS

Literatura:

1. R. R. Andruszkiewicz, Wykłady z algebry liniowej I, Wydawnictwo UwB, Białystok 2005.

2. L. Jeśmianowicz, J. Łoś, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 1976.

3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa, definicja twierdzenia wzory, GiS, Wrocław 2002.

4. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa, przykłady i zadania, GiS, Wrocław 2002.

5. Z. Skoczylas i T. Jurewicz, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza Gis, 2008.

6. Z. Skoczylas i T. Jurewicz, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza Gis, 2008.

7. E.G. Goodaire, Linear algebra : a pure & applied first course, Prentice Hall/Pearson Education, 2003.

8. A.W. Roberts, Elementary linear algebra, Benjamin/Cummings Pub. Co., 1985.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia w ramach realizacji przedmiotu:

Student posługuje się podstawowymi pojęciami algebry liniowej (liniowa niezależność lub zależność, baza, odwzorowanie liniowe). KA6_WG15

Student zna i rozumie ważne twierdzenia algebry liniowej. KA6_WG15, KA6_UW25

Student posługuje się pojęciem macierzy, umie obliczyć wyznacznik, zna jego własności. KA6_UW25

Student potrafi rozwiązywać układy równań liniowych i rozumie problem niejednoznaczności rozwiązania takiego układu.KA6_UW25

Student zna rachunek na liczbach zespolonych w zakresie czterech podstawowych działań i pierwiastkowania.KA6_WG15, K_KA6_UW25

Student zna rachunek macierzowy w zakresie dodawania, mnożenia, odwracania macierzy.KA6_WG15 ,KA6_UW25

Student potrafi w sposób przejrzysty i logiczny sformułować i umotywować swoje opinie oraz umie formułować sądy oparte na rozumowaniach matematycznych.KA6_UW25, KA6_UW24

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i przez innych zadania. KA6_UO2

Metody i kryteria oceniania:

Ogólna forma zaliczenia: egzamin.Do egzaminu mogą przystąpić studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Studenci, którzy otrzymali z ćwiczeń ocenę co najmniej 4, są zwolnienie z egzaminu ustnego i przystępują do egzaminu ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)