Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programowanie strukturalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 420-ES1-1PRS
Kod Erasmus / ISCED: 11.101 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Programowanie strukturalne
Jednostka: Instytut Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw programowania komputerów przy wykorzystaniu imperatywnego języka wysokiego poziomu. Poza opanowaniem podstawowych technik programistycznych ważne jest również, aby nauczyć właściwej metodologii rozwiązywania problemów poprzez tworzenia prostych algorytmów i ich realizację w paradygmacie programowania strukturalnego. Przedmiot powinien umożliwić studentom samodzielne tworzenie programów wykorzystujących podstawowe typy danych, a także korzystających z dynamicznego zarządzania pamięcią, podprogramów i rekurencji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw programowania komputerów przy wykorzystaniu imperatywnego języka wysokiego poziomu. Poza opanowaniem podstawowych technik programistycznych ważne jest również, aby nauczyć właściwej metodologii rozwiązywania problemów poprzez tworzenia prostych algorytmów i ich realizację w paradygmacie programowania strukturalnego. Przedmiot powinien umożliwić studentom samodzielne tworzenie programów wykorzystujących podstawowe typy danych, a także korzystających z dynamicznego zarządzania pamięcią, podprogramów i rekurencji.

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot obowiązkowy

Dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: informatyka

Rok studiów: 2, semestr: 3

Prerekwizyty: brak

wykład 15 godz. laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, rozwiązywanie zadań domowych.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach15x1h = 15h

udział w laboratoriach 15x2h = 30h

przygotowanie do zajęć 15+30h = 45h

sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe 15h = 15h

udział w konsultacjach 5h = 5h

zapoznanie z literaturą 10h = 10h

przygotowanie do kolokwium, egzaminu i udział w nim 8+6+2h = 16h

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 50 godzin, 2 ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 100 godzin, 3,5 ECTS

Literatura:

B. Kernighan, D. Ritchie: "Język ANSI C", WNT 2002.

N. Wirth: "Algorytmy+struktury danych=programy", WNT 2004.

Dokumentacja kompilatora GCC.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w ramach realizacji przedmiotu:

Potrafi opisać strukturę programu i podstawowe konstrukcje strukturalne w poznanym języku wysokiego poziomu programowania imperatywnego, strukturalnego i obiektowego. - egzamin pisemny;

Potrafi tworzyć algorytmy opisujące proste problemy matematyczne i implementować programy na ich podstawie - kolokwium; obserwacja ciągła aktywności studenta;

Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami programistycznymi - kolokwium; obserwacja ciągła aktywności studenta;

Potrafi odpowiednio zaplanować swoja pracę programistyczną - kolokwium; obserwacja ciągła aktywności studenta;

Systematycznie uzupełnia swoja wiedzę z zakresu technik i sposobów programowania - obserwacja ciągła aktywności studenta;

Kreatywnie rozwiązuje problemy związane z programowaniem. - domowe prace rachunkowe/problemowe; obserwacja ciągła aktywności studenta;

Metody i kryteria oceniania:

Ogólna forma zaliczenia: egzamin, do zaliczenia przedmiotu wymagane zdobycie przynajmniej 50% punktów. Dopuszczalne 20% nieusprawiedliwionych nieobecności na laboratoriach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)