Rachunek prawdopodobieństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-ES1-2RPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.102
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek prawdopodobieństwa |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Analiza matematyczna I 0600-ES1-1AM1 |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami i narzędziami rachunku prawdopodobieństwa wykorzystywanymi w modelowaniu zjawisk oraz przede wszystkim w statystyce matematycznej. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 2, semestr: 3 Prerekwizyty: Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15x1h = 15h udział w ćwiczeniach 15x1h = 15h przygotowanie do zajęć 15h prace domowe 10h udział w konsultacjach 5h zapoznanie się z literaturą 15h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 10h+3h = 13h przygotowanie do kolokwiów 15h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 38 godzin, 1,8 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 65 godzin, 3 ECTS |
Literatura: |
1. J.Jakubowski, R.Sztencel, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, Script, Warszawa 2004. 2. J.Jakubowski, R.Sztencel, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego, Script, Warszawa 2006. 3. H.Jasiulewicz, W.Kordecki, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, GiS, Wrocław 2002. 4. T.Gersternkorn, T.Śródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa. Przykłady i zadania, PWN, Warszawa 1983. 5. I.J.Dinner i in. Rachunek prawdopodobieństwa w zadaniach i problemach, PWN, Warszawa 1979. 6. P.Billingsley, Prawdopodobieństwo i miara, PWN, Warszawa 2009. 7. J.Stojanow i in. Zbiór zadań z rachunku prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1991. 8. W.Krysicki i in. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, część I: Rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Zna najważniejsze twierdzenia z zakresu probabilistyki dotyczące przestrzeni probabilistycznej, prawdopodobieństwa całkowitego i wzoru Bayesa, zdarzeń niezależnych, schematów prawdopodobieństwa, zmiennych losowych oraz ich parametrów liczbowych, zbieżności zmiennych losowych, praw wielkich liczb i centralnego twierdzenia granicznego - KA6_WG15. Posługuje się pojęciem przestrzeni probabilistycznej. Potrafi zbudować i przeanalizować model matematyczny eksperymentu losowego - KA6_UW25. Potrafi podać różne przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów oraz omówić wybrane eksperymenty losowe oraz modele matematyczne, w których te rozkłady występują - KA6_UW25. Umie stosować wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa - KA6_UW25. Potrafi wyznaczać parametry rozkładów zmiennych losowych. Potrafi wykorzystywać twierdzenia graniczne i prawa wielkich liczb do szacowania prawdopodobieństw - KA6_UW25. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - KA6_UU1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie - KA6_UO1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.