Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria gier

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 420-ES1-2TG
Kod Erasmus / ISCED: 11.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria gier
Jednostka: Instytut Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Analiza matematyczna I 0600-ES1-1AM1
Analiza matematyczna II 0600-ES1-1AM2
Rachunek prawdopodobieństwa 0600-ES1-2RPR

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: Zajęcia z teorii gier mają zapoznać studentów z tradycyjnymi metodami analizy teorii gier. Przedstawione zostają także zastosowania narzędzi teorii gier do rozwiązywania zagadnień ekonomicznych

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot do wyboru

Dziedzina: nauki ekonomiczne, dyscyplina: ekonomia

Rok studiów: 2, semestr: 4

Prerekwizyty: Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II, Rachunek prawdopodobieństwa

wykład 15 godz. ćwiczenia 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad wystąpieniem.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach15x1h = 15h

udział w ćwiczeniach 15x2h = 30h

przygotowanie do zajęć 10x3h = 30h

udział w konsultacjach 5x1h = 5h

prezentacje 10h = 10h

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 50 godzin, 2 ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 70 godzin, 2,5 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Drabik E., Elementy teorii gier dla ekonomistów, Wydawnictwo UwB, Białystok 1998.

Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Straffin P., Teoria gier, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.

Literatura dodatkowa:

Binmore K., Fun and Games. A text on Game theory, D.C. Heath and Company 1992.

Kałuski, Jan, Teoria gier, Gliwice : Wydaw. Politechniki Śląskiej, 2002

Martin J. Osborne, Ariel Rubinstein, A course in game theory, Cambridge, MA ; London : MIT Press, cop. 1994

Schelling, Thomas C. The strategy of conflict, Cambridge ; London : Harvard University, 1994

Watson J., Strategia, Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:

Definiuje i interpretuje podstawowe pojęcia z teorii gier.K_IE1A_W05, K_IE1A_W11 , K_IE1A_W12

Rozróżnia podstawowe typy gier.K_IE1A_W05,

K_IE1A_W11 ,K_IE1A_W12

Wyznacza równowagi Nasha w grach macierzowych o sumie zerowej.K_IE1A_U12,K_IE1A_U23

Wyznacza równowagi Nasha w grach macierzowych o sumie niezerowej.K_IE1A_U12,K_IE1A_U23

Wyznacza strategie optymalne Pareto w grach macierzowych.K_IE1A_U12,

K_IE1A_U23

Stosuje różne motywy postępowania gracza do analizy gry.K_IE1A_U12,

K_IE1A_U23

Stosuje ruchy strategiczne Schellinga do analizy rozwiązań gry.K_IE1A_U12,

K_IE1A_U23

Stosuje podstawowe kryteria podejmowania decyzji w warunkach niepewności do analizy gier z naturą.K_IE1A_U12 ,K_IE1A_U23

Umie przygotowywać prace i wystąpienia ustne dotyczące zastosowania teorii gier w ekonomii i zarządzaniu.K_IE1A_U27 ,K_IE1A_U28,K_IE1A_K02,

K_IE1A_K01

Metody i kryteria oceniania:

Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)