Prognozowanie gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-ES1-3PG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.303
|
Nazwa przedmiotu: | Prognozowanie gospodarcze |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Ekonometria I 420-ES1-3EK1 |
Założenia (lista przedmiotów): | Ekonometria I 0600-ES1-3EK1 |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do podejmowania prób prognozowania zjawisk ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki i pojawiających się trudności. Podejmowane tematy są przedstawiane zarówno od strony teoretycznej, jak również realizowane w formie praktycznych ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych/ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina: ekonomia i finanse/informatyka Rok studiów: 3, semestr: 6 wykład 30 godz. laboratorium 15 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 30h udział w laboratoriach 15h przygotowanie do zajęć 10h praca nad literaturą 10h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach 15h udział w konsultacjach 5h realizacja zadań projektowych 25h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 50 godzin, 2 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 75 godzin, 3 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowanie, Cieślak Maria (red.), PWN, Warszawa 2011. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2016. Zeliaś Aleksander, Pawełek Barbara, Wanat Stanisław, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWN, Warszawa 2008. Uzupełniająca: Guzik B., Appenzeller D., Jurek W.: Prognozowanie i symulacje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2007. |
Efekty uczenia się: |
3PG_W01 - Student zna podstawy metodologiczne procesu prognozowania, tj. proces oceny zjawiska i posiadanych danych, katalog dostępnych metod prognozowania i etapy procesu prognozowania. K_IE1A_W06 3PG_W02 - Student zna podstawowe metody prognozowania ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania oraz etapów w jakich przebiegają. K_IE1A_W11 3PG_U01 - Student umie ocenić zjawisko ekonomiczne i posiadane na jego temat dane pod kątem możliwych do zastosowania metod prognozowania danej zmiennej oraz podjąć decyzję o wyborze odpowiedniej do danej sytuacji metody i narzędzi informatycznych. K_IE1A_U06 K_IE1A_U14 K_IE1A_U18 3PG_U02 - Student umie wykonać prognozę zmiennej ekonomicznej przy pomocy podstawowych metod, w szczególności w oparciu o szeregi czasowe. K_IE1A_U01, K_IE1A_U22, K_IE1A_U23 3PG_U03 - Student potrafi ocenić dopuszczalność oraz zweryfikować otrzymaną prognozę oraz wyciągnąć wnioski płynące z tego.K_IE1A_U22 K_IE1A_K04 3PG_U04 - Student potrafi zinterpretować i wykorzystać wyniki prognoz do podejmowania decyzji i oceny praktycznych skutków konkretnych procesów ekonomicznych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi prognozowania gospodarczego. K_IE1A_U22, K_IE1A_K04, K_IE1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin pisemny testowy, ćwiczenia - na podstawie punktów zadań i kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.