Filozoficzny wymiar ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS1-1FWE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzny wymiar ekonomii |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
1 rok 1 stopnia sem. letni Informatyka 3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Brak wstępnych założeń - do uczestnictwa w kursie wystarczy podstawowa intelektualna ciekawość ze strony studenta. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony filozoficznemu wymiarowi ekonomii ma na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi problemami, jakie z perspektywy filozoficznej wiążą się z życiem gospodarczym i rozwinięcie w nich zdolności do jego krytycznej analizy. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest próba filozoficznego uchwycenia sensu podejmowanej przez człowieka działalności gospodarczej. Zaczynamy od prehistorii, zastanawiając się, jakie znaczenie mają dla współczesnego życia gospodarczego rewolucje poznawcza (kognitywna) i rolnicza (agrarna, neolityczna). W jaki sposób życie zbieraczy-łowców tłumaczy nasze upodobanie do czekolady i czipsów, a także treści pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju? Dalej pojawiają teorie tłumaczące genezę i specyfikę tego, co Karol Marks nazywał akumulacją kapitału. Czy kapitalizm jest świeckim przedłużeniem protestantyzmu albo judaizmu? Czym właściwie jest pieniądz? Co stało się z ekonomią pod wpływem rewolucji kontrkulturowej lat 60. XX wieku – Woodstock i hippisów? Dlaczego internet również w ekonomii zmienił prawie wszystko? Kończymy wyprawą w przyszłość i rozważaniami nad posthumanistycznym sensem gospodarki kapitalistycznej. Po co nam wzrost gospodarczy? Niewykluczone, że wbrew temu, co nam się wydaje, produkujemy, konsumujemy i kupujemy przede wszystkim po to, by stworzyć doskonalszą niż człowiek formę bytu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Marshall D. Sahlins, Pierwotne społeczeństwo dobrobytu, przeł. Przemysław Niesiołowski, w: Ewa Nowicka, Marian Kempny (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 275-306. 2. Yuval Noah Harari, Od zwierząt do bogów, Warszawa 2014, 3. Marek Konarzewski, Na początku był głód, Warszawa 2015. 4. Martin Heidegger, Pytanie o technikę, przeł. Krzysztof Wolicki, w: tegoż, Budować, Mieszkać, Myśleć. Eseje wybrane, przeł. zespół tłumaczy, Warszawa 1977, s. 224-255. 5. Jared Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, przeł. Marek Konarzewski, Warszawa 2012. 6. Tomas Sedlacek, Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii od Gilgmaesza do Wall Street, przeł. D. Bakalarz, Warszawa 2012. 7. Gregory Clark, Pożegnanie z jałmużną, przeł. J. Lang, Poznań 2014 8. Georges Bataille, Część przeklęta, przeł. Krzysztof Jarosz, Warszawa 2002 9. David Graeber, Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat, przeł. Bartosz Kuźniarz, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WK2 Zna wybrane dylematy współczesnej cywilizacji. KA6_UU1 Rozumie potrzebę podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji, monitoruje rozwój technologii i narzędzi informatycznych. KA6_KO1 Wykazuje odpowiednią postawę niezbędną do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie ustnej. Przy wystawianiu ocen brana jest pod uwagę obecność i aktywność na wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.