Analiza matematyczna 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS1-2AM3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.102
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna 3 |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra liniowa z geometrią analityczną 420-IS1-1ALG |
Skrócony opis: |
Elementy topologii, przestrzeń metryczna. Funkcje wielu zmiennych: dziedzina, granice funkcji, wykresy. Pochodne cząstkowe. Twierdzenie Schwarza. Pochodna kierunkowa, gradient. Pochodna funkcji uwikłanej. Ekstrema funkcji wielu zmiennych. Jakobian. Współrzędne biegunowe. Całka podwójna i potrójna po obszarze normalnym. Zastosowanie całek w geometrii i w fizyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: informatyka Rok studiów: 2 semestr: 3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Przedmioty wprowadzające: Analiza matematyczna 1, Analiza matematyczna 2 Wykład: 15 Ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: Wykład, ćwiczenia, praca własna Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 15h - ćwiczenia 30h Przygotowanie do zajęć: - wykład 5h - ćwiczenia 5h Zapoznanie z literaturą: 3h Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 2h Przygotowanie do kolokwium: 10h Przygotowanie do egzaminu: 5h Czas trwania egzaminu: 2h Udział w konsultacjach: 3h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50h, 2 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h, 1 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2: przykłady i zadania, GiS, 2019. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2: definicje, twierdzenia, wzory, GiS, 2019. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: G.M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, tom 1 i 3, PWN, Warszawa 2005. K. Kuratowski Rachunek różniczkowy i całkowy: funkcje jednej zmiennej, PWN, Warszawa 2021. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część II, PWN, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wykorzystuje aparat logiki matematycznej do opisu i weryfikacji faktów, potrafi stosować rozumowanie indukcyjne i rozumowanie dedukcyjne. KA6_UW4 Student zna podstawowe pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych. KA6_WG1 Student ma podstawową wiedzę na temat całek podwójnych i potrójnych. KA6_WG1 Student potrafi obliczać pochodne, umie sprawdzić istnienie funkcji uwikłanych i umie badać istnienie ekstremów lokalnych. KA6_UW2 Student ma opanowane podstawowe techniki całkowania. KA6_UW2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. KA6_UU1 Wykazuje odpowiednią postawę niezbędną do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym. KA6_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie dwóch kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. Uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby wszystkich punktów. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 3 obowiązkowych zajęciach powoduje skreślenie z listy studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.