Metody algebraiczne w informatyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS2-1MAL-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.304
|
Nazwa przedmiotu: | Metody algebraiczne w informatyce |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
1 rok 2 st. sem. letni Informatyka 2L stac. II st. studia informatyki - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Algebra liniowa z geometrią analityczną 420-IS1-1ALG |
Założenia (opisowo): | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wybrane metody algebraiczne mające zastosowania informatyczne, w szczególności w teorii kodowania i kryptografii. Podstawowe struktury algebraiczne i twierdzenia z zakresu algebry wykorzystywane w algorytmach kryptograficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: informatyka Rok studiów / semestr: 1 / 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Zakres wiadomości: Analiza matematyczna 1, Analiza matematyczna 2, Algebra liniowa z geometrią analityczną. Wykład: 15 godz. Ćwiczenia: 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca z literaturą, rozwiązywanie zadań domowych. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 15 godz. - ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie do zajęć: - wykład 5 godz. - ćwiczenia 10 godz. Zapoznanie z literaturą: 3 godz. Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 4 godz. Przygotowanie do kolokwium: 3 godz. Czas trwania egzaminu/kolokwium: 4 godz. Udział w konsultacjach: 26 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 godz., 3 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz., 1 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zakrzewski, Markowe wykłady z matematyki - teoria liczb, GiS 2017. 2. N. Koblitz, Wykłady z teorii liczb i kryptografii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 2006. 3. Krzywe eliptyczne: https://blog.cloudflare.com/a-relatively-easy-to-understand-primer-on-elliptic-curve-cryptography/ Literatura uzupełniająca: 1. A. Szepietowski, Matematyka dyskretna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004. 2. A. Iwaszkiewicz-Rudoszańska, Wstęp do algebry i teorii liczb, WN UAM 2009. 3. Krzywe eliptyczne: https://blog.boot.dev/cryptography/elliptic-curve-cryptography/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna fundamentalne pojęcia i twierdzenia algebry nieliniowej stosowane w teorii kodowania - KA7_WG2. 2. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie technik informatycznych stosowanych w kryptografii - KP7_WG9. 3. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie programowania aplikacji stosowanych w kryptografii - KP7_WG10. 4. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i nowych osiągnięciach w kryptografii - KP7_WK1. Umiejętności: 5. Potrafi zaimplementować poznane metody algebry nieliniowej oraz dokonać ich odpowiedniej modyfikacji zależnej od zastosowań - KP7_UW4. 6. Umie ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie kryptografii - KP7_UW15. 7. Potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny i innowacyjny stosując wybrane kryptosystemy kombinatoryczno-algebraiczne i eliptyczne - KP7_UO4. 8. Umie współpracować w zespole realizując wspólne projekty związane z kryptografią - KP7_UO2. Kompetencje społeczne: 9. Potrafi pozyskiwać informacje dotyczące kryptografii z różnych źródeł, integrować je oraz dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągać wnioski i formułować oraz wyczerpująco uzasadniać opinie - KP7_UU1. 10. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz samokształcenia w zakresie kryptografii - KP7_UU2. 11. Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z najnowszymi trendami rozwoju technologii informatycznych w zakresie kryptografii poprzez czasopisma naukowe i popularnonaukowe oraz witryny internetowe - KP7_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.