Techniki multimedialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS2-1TMUL-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.304
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki multimedialne |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
1 rok 2 st. sem. letni Informatyka 2L stac. II st. studia informatyki - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot umożliwia poznanie najpopularniejszych aplikacji wspomagających tworzenie aplikacji multimedialnych. Pozwala przede wszystkim na poszerzenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć z zakresu multimediów, grafiki, dźwięku i animacji komputerowej. Umożliwia również zdobycie wiedzy z zagadnień sprzętowej i programowej konfiguracji systemów operacyjnych dla zastosowań multimedialnych oraz zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych. Podstawy technik multimedialnych zapewniają zdobycie wiedzy, zarówno praktycznej, jak i teoretycznej, w szerokim spektrum zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych łączących grafikę, dźwięk, animacje. Przedstawia techniki cyfrowe pracy z obrazem (filmem) i dźwiękiem. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów najpopularniejszymi aplikacjami wspomagającymi tworzenie aplikacji multimedialnych. Założenia przedmiotu umożliwiają również zdobycie i poszerzenie wiedzy z zagadnień sprzętowej i programowej konfiguracji systemów do zastosowań multimedialnych oraz zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych i demonstracyjnych. Multimedia jako forma komunikowania się - zastosowania multimediów. Urządzenia multimedialne. Internetowy przekaz obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym - wideokonferencje. Kompresja danych multimedialnych. Entropia. Redundancja. Kompresja stratna – standard JPEG, MPEG Video, MPEG Audio. Kompresja bezstratna - metoda Huffmana, budowa drzewa Huffmana. Metody słownikowe (LZ). Systemy kodowania grafiki, audio, wideo - formaty. Cyfrowy zapis i obróbka dźwięku, sekwencji wideo. Animacje komputerowe, „video capturing”. Aplikacje multimedialne, tutoriale. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka Rok studiów / semestr: 1 / 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 15, Laboratorium: 15 Metody dydaktyczne: Metody tradycyjne (podające) - wykład, prezentacja, pokaz / demonstracja, Metody aktywizujące - ćwiczenia klasyczne, ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, analiza przypadku. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 15h - laboratorium 15h Przygotowanie do zajęć: - wykład 5h - laboratorium 10h Zapoznanie z literaturą: 10h Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 12h Przygotowanie do egzaminu: 8h Czas trwania egzaminu: 2h Zadania projektowe realizowane w domu: 15h Udział w konsultacjach: 11h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 44h, 1,7 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 60h, 2,3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bednarek J. Multimedia w kształceniu, Mikom, Warszawa 2006 Sayood K., Kompresja danych wprowadzenie, Wydawnictwo RM 2002, Warszawa Bremer A., Sławik M., Technologia informacyjna z informatyką, Videograf, Warszawa 2002 Multimedia Projects in the Classroom: A Guide to Development and Evaluation, Autors Timothy D. Green,Abbie Brown Multimedia Systems, Concepts Standards and Practice Ramesh Yerraballi, http://users.ece.utexas.edu/~ryerraballi/MSB/Contents.html online journals, especially Multimedia Literatura uzupełniająca: Danowski B., Komputerowy montaż wideo – ćwiczenia praktyczne, Helion Gliwice 2006 Zimek R., SwiSHmax – animacje Flash – jakie to proste, Mikom , Warszawa 2007 Woźnicki J., Podstawowe techniki przetwarzania obrazu, WKŁ, Warszawa 1996. Foley J.D. i inni, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 2001 Sokół R., MP3 i DivX – ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice 2002 Kurose J., Ross K., Sieci komputerowe od ogółu do szczegółu z Internetem w tle, Helion 2006 Heim K., Metody kompresji danych, Mikom, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Wie i potrafi wymienić i scharakteryzować najpopularniejsze aplikacje wspomagające tworzenie aplikacji multimedialnych - KP7_WG9, KP7_WG10. Zna i potrafi szczegółowo opisać budowę aplikacji multimedialnych, związanych z zagadnieniami z zakresu multimediów, grafiki, dźwięku i animacji komputerowej - KP7_WG9, KP7_WG10. Ma podstawową wiedzę z zagadnień sprzętowej i programowej konfiguracji systemów operacyjnych dla zastosowań multimedialnych oraz zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych - KP7_WG9. Zna i potrafi wyjaśnić wiedzę zdobytą w szerokim spektrum zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych łączących grafikę, dźwięk, animacje - KP7_WG10, KP7_WK1. Umiejętności: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przeanalizować problem i zaprojektować aplikację multimedialną zastosowaną do danego problemu - KP7_UU1, KP7_UW11. Potrafi dobrać właściwą reprezentację wiedzy dla dziedziny multimediów, opracować odpowiednią strukturę bazy wiedzy, zaimplementować ją, potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej z dziedziny multimediów - KP7_UW12, KP7_UW13, KP7_UU1. Potrafi w krytyczny sposób ocenić wyniki eksperymentów dobierając właściwą metodę wnioskowania przy tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych - KP7_UW11, KP7_UW12, KP7_UW13., KP7_UW15 Potrafi stworzyć aplikację multimedialną łączącą grafikę, dźwięk, film i animacje w dowolnej technologii informatycznej oraz zaprezentować i omówić jej działanie - KP7_UW11, KP7_UW12, KP7_UW13. Potrafi myśleć i rozwiązywać problemy w kreatywny sposób oraz rozwijać się w aspekcie dziedziny multimediów - KP7_UO4, KP7_UU2. Kompetencje społeczne: Uzupełnia systematycznie swoją wiedzę z nowych zagadnień w obszarze technik multimedialnych i narzędzi do ich tworzenia - KP7_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie wykładu na ocenę - test pisemny. Laboratorium: wykonanie aplikacji multimedialnej, ocena prac. Ocena końcowa zgodnie ze skalą ocen podaną w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów UwB. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.