Film w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2FWK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Film w kulturze |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z miejscem i rolą filmu w kulturze, w kontekście jego historycznego rozwoju i ewolucji form: od kina niemego, poprzez kino dźwiękowe, klasyczne kino hollywoodzkie, aż do obrazów cyfrowych. Celem jest również zapoznanie studenta z podstawowymi formami rodzajowymi i gatunkowymi kina. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia wyposażają studenta w podstawową wiedzę na temat związków kina z przemianami cywilizacyjnymi i technologicznymi dokonującymi się w kulturze XX i XXI wieku. Studenci poznają informacje związane z różnorodnymi formami kina i ich przemianami stylistycznymi związanymi z rozwojem technologii i przemysłu oraz z przemianami kulturowymi, społecznymi i obyczajowymi dokonującymi się w przeciągu XX wieku i współcześnie. Uzyskują wiedzę o podstawowych artefaktach kina niemego, przełomu dźwiękowego, kina autorskiego i komercyjnego, produkcji współczesnych oraz o ich recepcji społecznej. Posiadają również wiedzę o genealogii kina oraz przemianach rodzajowych i gatunkowych na przestrzeni kina niemego, dźwiękowego i współczesnego. Po ukończeniu zajęć, student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celu sformułowania własnej refleksji dotyczącej funkcjonowania filmu w społeczeństwie oraz posiada kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych, ich roli i miejsca w kulturze. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 12 godzin przygotowanie prezentacji - 30 godzin udział w konsultacjach - 10 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin - 1,6 punkta ECTS - o charakterze praktycznym - 42 godziny - 1,4 punkta ECTS |
Literatura: |
1. ESTETYKA KINA NIEMEGO Literatura: Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, str. 77 - 135. D. W Griffith: kino uczy się opowiadać, str. 275 - 310. 2. STYL I FORMA W KINIE NIEMYM (EKSPRESJONIZM– KINO AWANGARDOWE) Literatura: 1. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa: Francuski impresjonizm i surrealizm str. 529-534 2. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska: rozdz. VII Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej - Ekspresjonizm str. 408 –424. Rozdz. XII Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, str.737-768. 3. ROLA DŹWIĘKU W KINIE Literatura: 1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Dźwięk w kinie, s. 296-341. 2. J. Płażewski, Historia filmu str. 98 -105 4. RODZAJE I GATUNKI FILMOWE Literatura: 1. D. Bordwell, T. Thompson, Film art. sztuka filmowa, rozdz.9 - Gatunki filmowe str 360-382. 2. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gatunek str. 169, Wszystko na co niebo pozwoli. Ramy melodramatu str. 176. 3. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009, rozdział:Gatunki filmowe str. 42-54. 4. A . Helman Kino gatunków, PWN Kraków 1991. 5. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś, Kraków 1998. 6. K. Loska Wokół kina gatunków. 7. Iwona Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego 8. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002 r. 5. FILM JAKO SYSTEM FORMALNY. OPOWIADANIE I NARRACJA. Literatura: 1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Opowiadanie jako system formalny str 84-124 6. FILM DOKUMENTALNY, ANIMACJA FILMOWA Literatura: 1. A. Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny - str. 237-242. 2. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane str. 383 – 406. 7. FILM WSPÓŁCZESNY Literatura: 1. R. Syska, Filmowy neomodernizm 2. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4. |
Efekty uczenia się: |
Student zna, potrafi i jest zdolny do: KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: prezentacja multimedialna przygotowanego materiału obejmującego treści programowe, aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Citko | |
Prowadzący grup: | Ewa Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wyposażają studenta w podstawową wiedzę na temat związków kina z przemianami cywilizacyjnymi i technologicznymi dokonującymi się w kulturze XX i XXI wieku. Studenci poznają informacje związane z różnorodnymi formami kina i ich przemianami stylistycznymi związanymi z rozwojem technologii i przemysłu oraz z przemianami kulturowymi, społecznymi i obyczajowymi dokonującymi się w przeciągu XX wieku i współcześnie. Uzyskują wiedzę o podstawowych artefaktach kina niemego, przełomu dźwiękowego, kina autorskiego i komercyjnego, produkcji współczesnych oraz o ich recepcji społecznej. Posiadają również wiedzę o genealogii kina oraz przemianach rodzajowych i gatunkowych na przestrzeni kina niemego, dźwiękowego i współczesnego. Po ukończeniu zajęć, student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celu sformułowania własnej refleksji dotyczącej funkcjonowania filmu w społeczeństwie oraz posiada kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych, ich roli i miejsca w kulturze. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. |
|
Literatura: |
1. Historia kina, t. I Kino nieme, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska 2. Historia kina, t. II Kino klasyczne, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska 3. Historia kina, t. IIi Kino epoki nowofalowej, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska 4. Historia kina, t. IV Kino końca wieku, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska 5. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa 6. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie 7. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic 8. A. Helman Kino gatunków 9. R. Syska, Filmowy neomodernizm 10.M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4. 9. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś 10. K. Loska Wokół kina gatunków. 11. Iwona Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego 12. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego 13. R. Syska, Filmowy neomodernizm 14. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4 15. A . Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny 16. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.