Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-2FWK
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Film w kulturze
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z miejscem i rolą filmu w kulturze, w kontekście jego historycznego rozwoju i ewolucji form: od kina niemego, poprzez kino dźwiękowe, klasyczne kino hollywoodzkie, aż do obrazów cyfrowych. Celem jest również zapoznanie studenta z podstawowymi formami rodzajowymi i gatunkowymi kina.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia wyposażają studenta w podstawową wiedzę na temat związków kina z przemianami cywilizacyjnymi i technologicznymi dokonującymi się w kulturze XX i XXI wieku. Studenci poznają informacje związane z różnorodnymi formami kina i ich przemianami stylistycznymi związanymi z rozwojem technologii i przemysłu oraz z przemianami kulturowymi, społecznymi i obyczajowymi dokonującymi się w przeciągu XX wieku i współcześnie. Uzyskują wiedzę o podstawowych artefaktach kina niemego, przełomu dźwiękowego, kina autorskiego i komercyjnego, produkcji współczesnych oraz o ich recepcji społecznej. Posiadają również wiedzę o genealogii kina oraz przemianach rodzajowych i gatunkowych na przestrzeni kina niemego, dźwiękowego i współczesnego. Po ukończeniu zajęć, student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celu sformułowania własnej refleksji dotyczącej funkcjonowania filmu w społeczeństwie oraz posiada kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych, ich roli i miejsca w kulturze.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach

Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat.

Punkty ECTS: 3.

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w ćwiczeniach - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 12 godzin

przygotowanie prezentacji - 30 godzin

udział w konsultacjach - 10 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin - 1,6 punkta ECTS

- o charakterze praktycznym - 42 godziny - 1,4 punkta ECTS

Literatura:

1. ESTETYKA KINA NIEMEGO

Literatura: 

Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, str. 77 - 135.

D. W Griffith: kino uczy się opowiadać, str. 275 - 310.

2. STYL I FORMA W KINIE NIEMYM (EKSPRESJONIZM– KINO AWANGARDOWE)

 Literatura: 

1. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa: Francuski impresjonizm i surrealizm str. 529-534

2. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska:

rozdz. VII Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej - Ekspresjonizm str. 408 –424.

Rozdz. XII Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, str.737-768.

3. ROLA DŹWIĘKU W KINIE

Literatura:

1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Dźwięk w kinie, s. 296-341.

2. J. Płażewski, Historia filmu str. 98 -105

4. RODZAJE I GATUNKI FILMOWE

Literatura:

1. D. Bordwell, T. Thompson, Film art. sztuka filmowa, rozdz.9 - Gatunki filmowe str 360-382.

2. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gatunek str. 169, Wszystko na co niebo pozwoli. Ramy melodramatu str. 176.

3. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009, rozdział:Gatunki filmowe str. 42-54.

4. A . Helman Kino gatunków, PWN Kraków 1991.

5. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś, Kraków 1998.

6. K. Loska Wokół kina gatunków.

7. Iwona Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego

8. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002 r.

5. FILM JAKO SYSTEM FORMALNY. OPOWIADANIE I NARRACJA.

Literatura:

1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Opowiadanie jako system formalny str 84-124

6. FILM DOKUMENTALNY, ANIMACJA FILMOWA

Literatura:

1. A. Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny - str. 237-242.

2. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane str. 383 – 406.

7. FILM WSPÓŁCZESNY

Literatura:

1. R. Syska, Filmowy neomodernizm

2. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4.

Efekty uczenia się:

Student zna, potrafi i jest zdolny do:

KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych

KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów

w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych

i nowych zjawisk w sztuce

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu: prezentacja multimedialna przygotowanego materiału obejmującego treści programowe, aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Citko
Prowadzący grup: Ewa Citko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia wyposażają studenta w podstawową wiedzę na temat związków kina z przemianami cywilizacyjnymi i technologicznymi dokonującymi się w kulturze XX i XXI wieku. Studenci poznają informacje związane z różnorodnymi formami kina i ich przemianami stylistycznymi związanymi z rozwojem technologii i przemysłu oraz z przemianami kulturowymi, społecznymi i obyczajowymi dokonującymi się w przeciągu XX wieku i współcześnie. Uzyskują wiedzę o podstawowych artefaktach kina niemego, przełomu dźwiękowego, kina autorskiego i komercyjnego, produkcji współczesnych oraz o ich recepcji społecznej. Posiadają również wiedzę o genealogii kina oraz przemianach rodzajowych i gatunkowych na przestrzeni kina niemego, dźwiękowego i współczesnego. Po ukończeniu zajęć, student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celu sformułowania własnej refleksji dotyczącej funkcjonowania filmu w społeczeństwie oraz posiada kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych, ich roli i miejsca w kulturze.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach

Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat.

Literatura:

1. Historia kina, t. I Kino nieme, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

2. Historia kina, t. II Kino klasyczne, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

3. Historia kina, t. IIi Kino epoki nowofalowej, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

4. Historia kina, t. IV Kino końca wieku, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

5. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa

6. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie

7. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic

8. A. Helman Kino gatunków

9. R. Syska, Filmowy neomodernizm

10.M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4.

9. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś

10. K. Loska Wokół kina gatunków.

11. Iwona Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego

12. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego

13. R. Syska, Filmowy neomodernizm

14. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4

15. A . Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny

16. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)