Słowo w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2SKL | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Słowo w kulturze | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych | ||
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. letni 1 stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
||
Założenia (opisowo): | Student zna i rozumie: - zjawiska języka - językowego obrazu świata, - relacje miedzy komunikacją – kontekstem – działaniem, - kulturowe konsekwencje współbycie w słowie, oralności, - praktyki kultury oralnej, - znaczenia nadawania imienia, nazywania i kategoryzowania, - aspekty słowa świętego, pisma i piśmienności, - relacje tego co mówione – pisane- drukowane, - relacje kultur pisma do powstania cywilizacji, druku, kultury druku, dyskursów kultury druku, - znaczenia słowa w kulturze multimedialnej. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć realizowane będą tematy dotyczące: Zjawiska języka • Językowego obrazu świata • Relacji miedzy komunikacją – kontekstem – działaniem • Kulturowych konsekwencji współbycie w słowie • Oralności • Praktyk kultury oralnej • Znaczenia nadawania imienia, nazywania i kategoryzowania • Aspektów słowo świętego • Pisma i piśmienności • Relacji tego co mówione – pisane- drukowane • Relacji kultur pisma do powstania cywilizacji • Druku • Kultury druku • Dyskursów kultury druku • Znaczenia słowa kulturze multimedialnej |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu:Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauki humanistycznych, dyscyplina - filozofia. Rok II/ sem. II, st. pierwszego stopnia. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych, podstawowe koncepcje antropologii kultury, ogólna znajomość historii kultury. Liczba godzin: 30 h ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskursywna prezentacja poglądów z zakresu antropologii słowa i antropologii pisma; metoda syntez i asocjacji. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – test pytań otwartych i zamkniętych . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalne są dwie nieobecność). Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na egz./zaliczeniu 15 h Przygotowanie do ćwiczeń 20 h Przygotowanie referatu 5 h Razem: 75 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h - 1,6 pkt. o charakterze praktycznym - 40 h, 1,4 pkt. |
||
Literatura: |
Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003. Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki CSsR, K. Flader, Warszawa 2009. Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artiéres, P. Rodak, Warszawa 2010. Antropologia twórczości słownej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo UW, W-wa 2012. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych Absolwent potrafi: KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) KA6_UW2 wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy KA6_UK1 komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym KA6_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) Absolwent jest gotów do: KA6_KK2 twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce KA6_KK2 twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce KA6_UW2 wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności w zajęciach oraz napisania testu zaliczeniowego. Dodatkowo student może przygotować referat z literatury uzupełniającej, co umożliwi podniesienie oceny końcowej o pół stopnia. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Wierel | |
Prowadzący grup: | Karolina Wierel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć realizowane będą tematy dotyczące: Zjawiska języka • Językowego obrazu świata • Relacji miedzy komunikacją – kontekstem – działaniem • Kulturowych konsekwencji współbycie w słowie • Oralności • Praktyk kultury oralnej • Znaczenia nadawania imienia, nazywania i kategoryzowania • Aspektów słowo świętego • Pisma i piśmienności • Relacji tego co mówione – pisane- drukowane • Relacji kultur pisma do powstania cywilizacji • Druku • Kultury druku • Dyskursów kultury druku • Znaczenia słowa kulturze multimedialnej | |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu:Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauki humanistycznych, dyscyplina - filozofia. Rok II/ sem. II, st. pierwszego stopnia. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych, podstawowe koncepcje antropologii kultury, ogólna znajomość historii kultury. Liczba godzin: 30 h ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskursywna prezentacja poglądów z zakresu antropologii słowa i antropologii pisma; metoda syntez i asocjacji. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – test pytań otwartych i zamkniętych . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalne są dwie nieobecność). Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na egz./zaliczeniu 15 h Przygotowanie do ćwiczeń 20 h Przygotowanie referatu 5 h Razem: 75 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h - 1,6 pkt. o charakterze praktycznym - 40 h, 1,4 pkt. | |
Literatura: |
Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003. Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki CSsR, K. Flader, Warszawa 2009. Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artiéres, P. Rodak, Warszawa 2010. Antropologia twórczości słownej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo UW, W-wa 2012. Bloom, Harold, Jak czytać i po co, Wydawnictwo Alatheia, Warszaw 2019 Literatura ustna, Gdańsk 2011 Grzegorz Godlewski, Słowo-pismo-sztuka słowa. Perspektyw antropologiczna, Warszawa 2008 Michel de Cearteau, Wynaleźć codzienność. Sztuka działania, Kraków 2008 Levinson, Paul, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa 2006 Wojciech, J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009 David R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 Joanna Tokarska- Bakir, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, T. 1, Wielkie opowieści, Kraków 2000 Erick, A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006 Erick, A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007 Walter Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, Karków 2012 Walter J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992 Walter J. Ong, Osoba- piśmienność- komunikacja. Antologia, Warszawa 2009 Anna Engelking, Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa, Warszawa 2010, | |
Uwagi: |
tryb prowadzenie zajęć zależy jest od sytuacji epidemiologicznej w kraju - zajęcia zdalne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Wierel | |
Prowadzący grup: | Karolina Wierel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć realizowane będą tematy dotyczące: Zjawiska języka • Językowego obrazu świata • Relacji miedzy komunikacją – kontekstem – działaniem • Kulturowych konsekwencji współbycie w słowie • Oralności • Praktyk kultury oralnej • Znaczenia nadawania imienia, nazywania i kategoryzowania • Aspektów słowo świętego • Pisma i piśmienności • Relacji tego co mówione – pisane- drukowane • Relacji kultur pisma do powstania cywilizacji • Druku • Kultury druku • Dyskursów kultury druku • Znaczenia słowa kulturze multimedialnej | |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu:Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauki humanistycznych, dyscyplina - filozofia. Rok II/ sem. II, st. pierwszego stopnia. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych, podstawowe koncepcje antropologii kultury, ogólna znajomość historii kultury. Liczba godzin: 30 h ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskursywna prezentacja poglądów z zakresu antropologii słowa i antropologii pisma; metoda syntez i asocjacji. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – test pytań otwartych i zamkniętych . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalne są dwie nieobecność). Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na egz./zaliczeniu 15 h Przygotowanie do ćwiczeń 20 h Przygotowanie referatu 5 h Razem: 75 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h - 1,6 pkt. o charakterze praktycznym - 40 h, 1,4 pkt. | |
Literatura: |
Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003. Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki CSsR, K. Flader, Warszawa 2009. Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artiéres, P. Rodak, Warszawa 2010. Antropologia twórczości słownej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo UW, W-wa 2012. Bloom, Harold, Jak czytać i po co, Wydawnictwo Alatheia, Warszaw 2019 Literatura ustna, Gdańsk 2011 Kuckenburg M., Pierwsze słowo, PIW, 2021 Grzegorz Godlewski, Słowo-pismo-sztuka słowa. Perspektyw antropologiczna, Warszawa 2008 Michel de Cearteau, Wynaleźć codzienność. Sztuka działania, Kraków 2008 Levinson, Paul, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa 2006 Wojciech, J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009 David R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 Joanna Tokarska- Bakir, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, T. 1, Wielkie opowieści, Kraków 2000 Erick, A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006 Erick, A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007 Walter Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, Karków 2012 Walter J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992 Walter J. Ong, Osoba- piśmienność- komunikacja. Antologia, Warszawa 2009 Anna Engelking, Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa, Warszawa 2010, | |
Uwagi: |
tryb prowadzenie zajęć zależy jest od sytuacji epidemiologicznej w kraju - zajęcia zdalne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Wierel | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć realizowane będą tematy dotyczące: Zjawiska języka • Językowego obrazu świata • Relacji miedzy komunikacją – kontekstem – działaniem • Kulturowych konsekwencji współbycie w słowie • Oralności • Praktyk kultury oralnej • Znaczenia nadawania imienia, nazywania i kategoryzowania • Aspektów słowo świętego • Pisma i piśmienności • Relacji tego co mówione – pisane- drukowane • Relacji kultur pisma do powstania cywilizacji • Druku • Kultury druku • Dyskursów kultury druku • Znaczenia słowa kulturze multimedialnej | |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu:Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauki humanistycznych, dyscyplina - filozofia. Rok II/ sem. II, st. pierwszego stopnia. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych, podstawowe koncepcje antropologii kultury, ogólna znajomość historii kultury. Liczba godzin: 30 h ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskursywna prezentacja poglądów z zakresu antropologii słowa i antropologii pisma; metoda syntez i asocjacji. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – test pytań otwartych i zamkniętych . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalne są dwie nieobecność). Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na egz./zaliczeniu 15 h Przygotowanie do ćwiczeń 20 h Przygotowanie referatu 5 h Razem: 75 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h - 1,6 pkt. o charakterze praktycznym - 40 h, 1,4 pkt. | |
Literatura: |
Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003. Słowo w kulturze współczesnej, red. W. Kawecki CSsR, K. Flader, Warszawa 2009. Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artiéres, P. Rodak, Warszawa 2010. Antropologia twórczości słownej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo UW, W-wa 2012. Bloom, Harold, Jak czytać i po co, Wydawnictwo Alatheia, Warszaw 2019 Literatura ustna, Gdańsk 2011 Kuckenburg M., Pierwsze słowo, PIW, 2021 Grzegorz Godlewski, Słowo-pismo-sztuka słowa. Perspektyw antropologiczna, Warszawa 2008 Michel de Cearteau, Wynaleźć codzienność. Sztuka działania, Kraków 2008 Levinson, Paul, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa 2006 Wojciech, J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009 David R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 Joanna Tokarska- Bakir, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, T. 1, Wielkie opowieści, Kraków 2000 Erick, A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006 Erick, A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007 Walter Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, Karków 2012 Walter J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992 Walter J. Ong, Osoba- piśmienność- komunikacja. Antologia, Warszawa 2009 Anna Engelking, Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa, Warszawa 2010, | |
Uwagi: |
tryb prowadzenie zajęć zależy jest od sytuacji epidemiologicznej w kraju - zajęcia zdalne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.