Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-3MAI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami krytycznej analizy i interpretacji dzieła filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego - w aspekcie jego formy i treści. Po ukończeniu zajęć student będzie wyposażony w kompetencje analizy i interpretacji dzieł sztuki pod kątem jego stylu, kompozycji, użycia stylistycznych środków wyrazu, a także jego wymowy ideowej i przesłania (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy). Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł filmowych (plastycznych, teatralnych, literackich). W trakcie zajęć studenci zapoznają się z elementami budowy dzieła sztuki istotnymi dla podjęcia jego analizy i interpretacji, a także z podstawowymi metodami analityczno-interpretacyjnymi dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, fenomenologia, hermeneutyka). Student po ukończeniu zajęć powinien znać metody badania i analizowania oraz różnorodne techniki interpretacyjne dzieł sztuki, umieć dokonać analizy i interpretacji konkretnego (wybranego) dzieła sztuki, odwołując się do kontekstów historycznych i społeczno-kulturowych oraz posiadać podstawowe kompetencje krytyka filmowego (teatralnego, literackiego, krytyka sztuki).

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także

podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, fenomenologia, hermeneutyka), zna konteksty historyczne i społeczno-kulturowe powstania dzieła.

Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych).

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmioty kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii

Rok studiów: III rok, pierwszy stopień, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć: 30 godzin konwersatorium

Metody dydaktyczne: oglądanie (czytanie) dzieł (także w formie ich zapisów medialnych), dyskusja

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w konwersatorium - 30 h

udział w konsultacjach - 10 h

przygotowanie studentów do zajęć - 15 h

pisanie eseju - 20 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)

Literatura:

METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO:

J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011

J. Aumont, Interpretacja filmu, Warszawa 2021

M. Bal, Wystawa jako film, tłum. Karolina Kolenda, Universitas Kraków 2012

R. Barthes, Retoryka obrazu, w: „Pamiętnik Literacki" 76/3 1985

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010

Pogranicza audiowizualności, red. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010

W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Kraków 1993

U. Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Warszawa 1979

A. Helman, J. Ostaszewski,(red.) Historia myśli filmowej: podręczniki, Gdańsk 2007

T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym, Katowice 1992

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Gdańsk 2017

J. Spalińska-Mazur, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Uniwersytet Opolski, Opole 2011

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

Student zna:

KA6_WG3 - podstawową terminologię kulturoznawczą w zakresie analizy i interpretacji, KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

Student potrafi:

KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych,

KA6_UW4 - rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych

Student jest gotów do:

KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce

Metody i kryteria oceniania:

Esej analityczno-interpretacyjny na temat wybranego przez studenta dzieła sztuki, ocena aktywności na zajęciach, konsultacje

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Citko, Kamila Drapało
Prowadzący grup: Ewa Citko, Kamila Drapało
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także

podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, genderowe, fenomenologia, hermeneutyka), zna konteksty historyczne i społeczno-kulturowe powstania dzieła.

Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych).

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmioty kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii

Rok studiów: III rok, pierwszy stopień, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć: 30 godzin konwersatorium

Metody dydaktyczne: oglądanie (czytanie) dzieł (także w formie ich zapisów medialnych), dyskusja

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w konwersatorium - 30 h

udział w konsultacjach - 10 h

przygotowanie studentów do zajęć - 15 h

pisanie eseju - 20 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)

Literatura:

METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO:

J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010

A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Kraków 1993

A. Doty, Teoria Queer i kultura popularna, tłum. R. Kulpa, „Panotpikum” 2004, nr 3

S. Neale, Męskość jako spektakl, tłum. M. Radkiewicz, [w:] E. Ostrowska (red.), Gender w kinie europejskim i mediach, Kraków 2001

Uwagi:

W tym cyklu dydaktycznym zajęcia są prowadzone zgodnie z podstawowymi założeniami, a więc i informacjami o przedmiocie. W przypadku zmiany treści, zostaną one uwzględnione w opisie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)