Problemy organizacji kultury w zjednoczonej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-3POK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy organizacji kultury w zjednoczonej Europie |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący problemów z zakresu organizacji kultury w UE. Podczas wykładów i ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi finansowania kultury w UE, polityki kulturalnej UE, ekonomiki kultury oraz przemysłów kreatywnych. W trakcie zajęć omówiona zostanie także sytuacja Europy wielokulturowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo; nauki o zarządzaniu Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Metody nauczania: wykład, pokaz, metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, projekty, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 10 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 10 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 12 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS |
Literatura: |
• Hutter Michael, 2011, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, [w:] Bohdan Jung (red.), Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, s. 45-52. • Ilczuk Dorota, 2015.03, Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe. Country Profile: Poland, Council of Europe/ERICarts, http://www.culturalpolicies.net/down/poland_032015.pdf • Knaś Piotr, 2012.03.09, Przemysły kultury – gospodarka – polityki publiczne, Kraków: Małopolski Instytut Kultury, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/03/09/przemysly-kultury-gospodarka-polityki-publiczne/. • Kodeks Sponsoringu Kultury, 2011, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, PKPP Lewiatan, http://kulturasieliczy.pl/sponsoring-kultury/?m=d. • Kosińska Anna Magdalena, 2013.04.30, Dlaczego Unia Europejska potrzebuje wspólnej polityki kulturalnej?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/130430_unia_kultura_pl.htm. • KREATYWNA EUROPA – program na lata 2014-20, http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/srodki-europejskie/przyszlosc-programow-europejskich/kreatywna-europa-ndash-program-na-lata-2014-20.php. • Krzysztofek Kazimierz, 2003, Pogranicza i multikulturalizm w rozszerzonej Unii, „Studia Europejskie”, Nr 1, s. 77-94, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2003_Krzysztofek.pdf. • Polis Małgorzata, 2008, Multikulturalizm w jednoczącej się Europie, http://transkultura.bunkier.art.pl/?p=11&i=8. • Portal Funduszy Europejskich, http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury, Dz. U. Nr 118, poz. 797, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101180797. • Skomerska-Muchowska Izabela, Polityka kulturalna UE, http://nck.pl/zarzadzanie-kultura/294650-polityka-kulturalna-ue/. • Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego, https://strategia.wrotapodlasia.pl/pl/strategia_rozwoju_wojewdztwa_do_roku_2020/cele.html • Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 2: Teorie wartości, s. 31-40. • Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Ekonomika kreatywności, s. 89-101; Rozdział 7: Przemysły kultury, s. 102-122. • Towse Ruth, 2011, Ekonomia kultury. Kompendium, tłum. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Konsumpcja towarów i usług kultury, s. 156-18; Rozdział 9: Ekonomia dziedzictwa kulturowego, s. 254-279. • Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2013.03.19, Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020, http://www.strategia.wrotapodlasia.pl/pl/ps2/var/resources/154/248/4/srwp_2020_1.pdf. • Wesołowska Anna, 2012, Polityka kulturalna Unii Europejskiej na początku XXI wieku, „Refleksje” Nr 6, s. 101-110, http://refleksje.edu.pl/wp-content/uploads/2013/07/refleksje-nr6-101-110.pdf. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03, K_W10 a) ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania Umiejętności: 2. Umiejętności. Student (K_U15, K_U18): a) rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych; b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych. 3. Kompetencje. Student (K_K01): a) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach ćwiczeń oceniane są: • aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i udział w dyskusji) • kreatywność podczas zajęć warsztatowych • prezentacje. Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu - zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antoni Mironowicz | |
Prowadzący grup: | Antoni Mironowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo; nauki o zarządzaniu Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 10 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 10 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 12 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTSWiedza: K_W03, K_W10 a) ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania Umiejętności: 2. Umiejętności. Student (K_U15, K_U18): a) rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych; b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych. 3. Kompetencje. Student (K_K01): a) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo; nauki o zarządzaniu Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Metody nauczania: wykład, pokaz, metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, projekty, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 10 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 10 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 12 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS unkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) Wskaźniki ilościoweP Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. (1,2 pkt) o charakterze praktycznym 43 godz. (1,8 pkt) |
|
Literatura: |
• Hutter Michael, 2011, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, [w:] Bohdan Jung (red.), Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, s. 45-52. • Ilczuk Dorota, 2015.03, Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe. Country Profile: Poland, Council of Europe/ERICarts, http://www.culturalpolicies.net/down/poland_032015.pdf • Knaś Piotr, 2012.03.09, Przemysły kultury – gospodarka – polityki publiczne, Kraków: Małopolski Instytut Kultury, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/03/09/przemysly-kultury-gospodarka-polityki-publiczne/. • Kodeks Sponsoringu Kultury, 2011, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, PKPP Lewiatan, http://kulturasieliczy.pl/sponsoring-kultury/?m=d. • Kosińska Anna Magdalena, 2013.04.30, Dlaczego Unia Europejska potrzebuje wspólnej polityki kulturalnej?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/130430_unia_kultura_pl.htm. • KREATYWNA EUROPA – program na lata 2014-20, http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/srodki-europejskie/przyszlosc-programow-europejskich/kreatywna-europa-ndash-program-na-lata-2014-20.php. • Krzysztofek Kazimierz, 2003, Pogranicza i multikulturalizm w rozszerzonej Unii, „Studia Europejskie”, Nr 1, s. 77-94, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2003_Krzysztofek.pdf. • Polis Małgorzata, 2008, Multikulturalizm w jednoczącej się Europie, http://transkultura.bunkier.art.pl/?p=11&i=8. • Portal Funduszy Europejskich, http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury, Dz. U. Nr 118, poz. 797, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101180797. • Skomerska-Muchowska Izabela, Polityka kulturalna UE, http://nck.pl/zarzadzanie-kultura/294650-polityka-kulturalna-ue/. • Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego, https://strategia.wrotapodlasia.pl/pl/strategia_rozwoju_wojewdztwa_do_roku_2020/cele.html • Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 2: Teorie wartości, s. 31-40. • Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Ekonomika kreatywności, s. 89-101; Rozdział 7: Przemysły kultury, s. 102-122. • Towse Ruth, 2011, Ekonomia kultury. Kompendium, tłum. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Konsumpcja towarów i usług kultury, s. 156-18; Rozdział 9: Ekonomia dziedzictwa kulturowego, s. 254-279. • Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2013.03.19, Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020, http://www.strategia.wrotapodlasia.pl/pl/ps2/var/resources/154/248/4/srwp_2020_1.pdf. • Wesołowska Anna, 2012, Polityka kulturalna Unii Europejskiej na początku XXI wieku, „Refleksje” Nr 6, s. 101-110, http://refleksje.edu.pl/wp-content/uploads/2013/07/refleksje-nr6-101-110.pdf. |
|
Uwagi: |
W ramach ćwiczeń oceniane są: • aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i udział w dyskusji) • kreatywność podczas zajęć warsztatowych • prezentacje. Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu - zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.