Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-3SEML3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
22.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć seminaryjnych jest wypracowanie zagadnień badawczych z zakresu zjawisk kulturowych, które złożą się na tematy prac licencjackich, a także przygotowanie zasobu źródłowego oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Stacjonarne Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML3 Język przedmiotu - Język polski Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa - Teoria kultury - Metodologia badań kulturoznawczych - Teoria kultury współczesnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium Punkty ECTS - 22 Bilans nakładu pracy studenta udział w ćwiczeniach – 60 godzin przygotowanie do zajęć – 35 godzin udział w konsultacjach – 30 godzin przygotowanie prezentacji – 5 godzin przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin pisanie pracy – 260 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS - o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2013 2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 3. Bordwell D., Thompson, K. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 4. Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 5. Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003 6. Celiński P. (red.) Kulturowe kody technologii cyfrowych, Lublin 2011 7. de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynaleźć codzienność. Tom 2. Mieszkać, gotować, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2011. 8. de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2008 9. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, Tom I i II, Warszawa 2010 10. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012 11. Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 12. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004 13. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wyd. UJ, Kraków 2006 14. Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. T I - IV: Kino nieme, Kino klasyczne, Kino epoki nowofalowej, Kino końca wieku. Kraków 2014-2019 15. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006 16. Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018 17. Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2010 18. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2010 19. Sulima R, Antropologia codzienności, Kraków 2000 20. Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014 21. Szpunar M., Kultura algorytmów, Kraków 2019 22. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny, Warszawa 2010 23. Werner A., To jest kino, Warszawa 1999 24. Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, tłum. E. Klekot, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej 3. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze 4. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego K_W03, K_W04, K_W08, K_W16 Umiejętności Student: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym 3. poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą 4. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy 5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń 6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych 7. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia 8. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 9. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U11, K_U15, K_U17 Kompetencje społeczne Student: 1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego 2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania 3. jest otwarty na nowe idee i poglądy 4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę K_K01, K_K02, K_K03, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje Zaliczenie na ocenę – ocena aktywności na seminarium, praca licencjacka, egzamin dyplomowy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest napisanie pracy dyplomowej na I roku studiów z obszaru nauk o kulturze i religii. Praca będą miały charakter interdyscyplinarny, jak samo kulturoznawstwo. |
|
Pełny opis: |
Zapraszam na seminarium studentki i studentów, którzy interesują się różnymi tekstami kultury popularnej i poszukują źródeł wyobraźni popkultury. Tematyka seminarium wykazuje związek z ideą powstania kulturoznawstwa jako dziedziny wiedzy – jest interdyscyplinarna. Analiza szeroko rozumianych tekstów kultury łączy różnorodne obszary kulturoznawstwa z zakresu: historii kultury, antropologii kultury, mitologii, semiotyki kultury, antropologii słowa i antropologii mediów po problemy kultury popularnej. Jednym z zadań uczestników seminarium będzie dopracowanie i utrwalenie postawy konstruktywnej krytyki w recepcji tekstów kultury. Propozycje problemów badawczych: - sposoby reprezentacji światów fikcyjnych w tekstach kultury popularnej - cechy dystynktywne wyobraźni popkulturowej - przemiany sposobów kreowania wyobrażeń światów fabularnych - interseksualność - tematy humanistyki zaangażowanej i ich reprezentacja - analiza i interpretacja tekstów kultury popularnej w kontekście ich hybrydyczności - analiza fabuł tekstów kultury charakterystyczna dla obecnych czasów obecnych – ujęcie w perspektywie historii kultury (literatura, filmy, seriale, gry komputerowe, sztuki wizualne i performatywne, takie jak teatr, wystawy - konstrukowanie pracy licencjackiej (zasady, formatowanie, stawianie tez i argumentacji, aspekty merytoryczne, konstruowanie odsyłaczy, bibliografii, filomografii i netografii) Zagadnienia: - Definicja pojęcia teksty kultury - Teksty literackie i obrazowe - Różne poziomy odczytywania i rozumienia tekstów kultury - Interpretacja tekstów kultury oraz intencji ich twórców, sposobu przekazu - Teksty kultury jako część komunikacji społecznej - Konteksty tekstów kultury (określenie klimatu kulturowego) - Podstawowe teksty kultury europejskiej i polskiej - Biblia jako najpopularniejszy religijny tekst kultury - Świat tekstów literatury pięknej - Sztuki plastyczne i ich dzieła jako teksty kultury - Muzeum jako kolekcja tekstów kultury - Imagologia - obraz świata w podróży - Język treści i znaków symbolicznych - Zjawisko i znaczenie teatru - Teksty audiowizualne - mowa współczesności - Reklama - tekst kultury masowej |
|
Literatura: |
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. R. Barthes, Przyjemność tekstu, tł. A. Lewańska, Warszawa 1997, J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, tł. J. Faryno, [w:] Semiotyka kultury..., s S. Żółkiewski, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988. M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tł. M. Bucholc, Warszawa 2012, M. Rygielska, O "tekście kultury".(Nie) modny tekst kultryhttp://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pd Obserwatorium żywej kultury: hasło: tekst kultury Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007. Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009. http://ozkultura.pl/wpisy/1945 Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006. M. Wołoszyn, Czy memy są tekstami kultury? file:///C:/Users/m.wierel/Downloads/mjarocki,+%7B$userGroup%7D,+wo%C5%82oszyn%20(1).pdf Twórczość słowna/literatura, performance, tekst, hipertekst / red. tomu: Grzegorz Godlewski, Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017 G. Godlewski, Luneta i radar, 2016 |
|
Uwagi: |
Udział w seminarium - Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej (od narracji do supersytemów) oznacza zgodę na pracę według kalendarium: - połowa stycznia - ustalenie tematu pracy dyplomowej, - koniec stycznia - zatwierdzenie przez promotora planu pracy dyplowej i bibliografii - koniec semestru zimowego (luty/marzec)- przesłanie do sprawdzenia I rozdziału pracy dyplomowej - koniec marca - przesłanie do sprawdzenia II rozdziału - koniec kwietnia - przesłanie do sprawdzenia III rozdziału - koniec maja - przesłanie do promotora końcowej wersji pracy dyplomowej - do 15 czerwca - wgranie ostatecznej wersji pracy dyplomowej do systemu APD |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.