Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS1-1CSA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zderzenie świata realnego ze światem wirtualnym i ukazanie tego jak zachowania ze świata realnego przenoszone są do sieci, jak budowane są w sieci ich nowe odpowiedniki i jak te wychodzą do świata realnego. W trakcie zajęć będziemy odpowiadać m. in na pytania o formy aktywności w sieci, ich motywacje oraz konsekwencje w świecie realnym i wirtualnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów:Ogólnoakademicki Forma studiów:Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MK_3 społeczne aspekty nowych technologii Dziedzina i dyscyplina nauki:Nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: Rok I, semestr II Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratoriów Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta 108 godzin obejmuje: udział w laboratoriach i zaliczeniu: 30 udział w konsultacjach: 10 przygotowanie do zajęć: 13 przygotowanie projektu badawczego : 40 przygotowanie do kolokwium: 15 Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 - co odpowiada 1,5 ECTS o charakterze praktycznym- 68 co odpowiada 2,5 ECTS |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: 1. Rettberg J, Blogowanie, Warszawa 2012 2. Burgess J., Green J., Youtube-wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa 2011 3. Naruszewicz A., Nienawiść w czasie internetu, Gdynia 2015 4. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań 2004 5. Castells M., Władza komunikacji. Warszawa, 2013 6. M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw, 2006 7. Dovey J., Kennedy H., Kultura gier komputerowych, Kraków 2011 8. Krikpatrick D., Efekt facebooka, Warszawa 2011 9. Szmigielska, B. (red), Całe życie w sieci, WUJ, 2008. Literatura uzupełniająca Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007 Orłowska, Z. (2015). Wykorzystanie mediów społecznych w kampanii prezydenckiej Baracka Obamy w 2008 r.. Global Media Journal — Polish Edition http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/jesien-2015/zuzanna-orlowska-wykorzystanie-mediow-spolecznosciowych-przez-obame-w-2008-gmj.pdf (14) |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się U1. Student potrafi w pracach pisemnych korzystać z różnych źródeł, w tym źródeł internetowych oraz potrafi rozpoznać różne typy źródeł. U2. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych np eseje, prace roczne, semestralne oraz w projekcie badawczym dotyczącym tematyki funkcjonowania jednostek w przestrzeni internetu. K1. Student jest otwarty na pracę w zespole realizującym projekt badawczy dotyczący zagadnienia funkcjonowania jednostek w przestrzeni internetu, potrafiąc przyjmować w nim różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. K2. Student ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań w ramach projektu badawczego. K3. Wykazuje aktywną postawę wobec możliwości uzupełniana swojej wiedzy, również w aspekcie nowoczesnych technologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu Ćwiczenia-zaliczenia na ocenę Zaliczenia zajęć odbywa się na podstawie: Obecności na zajęciach, która jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze. Większą liczbę nieobecności trzeba zaliczyć u prowadzącego w ciągu 2 tygodni od nieobecności-po przekroczeniu terminu naliczane są punkty ujemne za każdy tydzień zwłoki (-1 pkt za każdy tydzień). Zaliczenie odbywa się wyłącznie na dyżurze. Zaliczenie polega na wykazaniu się znajomością zadanych na dane zajęcia tekstów. Uwzględniane są zwolnienia lekarskie. Opuszczenie połowy zajęć skutkuje brakiem zaliczenia ćwiczeń. Indywidualną organizację studiów zgłasza się na początku semestru Aktywności na zajęciach odnoszącej się do tematyki zajęć. Za aktywność na zajęciach otrzymuje się „+”. Uzbieranie przez studentów trzech „+” jest adekwatne z otrzymaniem 2pkt. Kolokwium w formie pytań otwartych. (max. 10 pkt) Uwaga: podstawą zaliczenia zajęć jest uzyskanie z testu minimum 5 pkt. Wykonanie obowiązkowego projektu badawczego – realizacja projektu związanego z tematyką funkcjonowania jednostek w przestrzeni Internetu. Praca pisemna w postaci opisu wybranej grupy lub zachowań jednostek w określonej przestrzeni internetu. Prezentacja projektu na zajęciach w postaci referatu. Praca w parach. (max. 8 pkt) Punktacja-oceny: Maksymalnie można uzyskać 20 punktów. Poniżej 10 pkt-ocena niedostateczna 10 - 11pkt-ocena dostateczna 12-13pkt –ocena dostateczny + 14- 15pkt-ocena dobra 16 – 17 pkt – ocena dobry+ 18 - 20pkt- ocena bardzo dobra *W związku ze zmianami w toku nauczania, spowodowanymi epidemią COVID-19, zaliczenie odbędzie się w formie zdalnej; podstawę będą stanowić punkty zebrane podczas nauki przed przejściem na tryb zdalny oraz punkty zebrane w trakcie nauki zdalnej (1 punkt za przygotowane pytania do każdego tekstu oraz 3 punkty za przygotowane w parach zadanie na podstawie przeczytanego tekstu), oraz obecność na zajęciach/udział w zajęciach zdalnych. Ponieważ w zaistniałych okolicznościach sytuacja każdego Studenta jest inna, indywidualnie zebrane punkty wraz z oceną zostaną przesłane każdemu Studentowi na jego adres mailowy. Punkty będą przeliczone wg następującego schematu: 0-52% niedostateczny dostateczny od 53% dostateczny +od 63% dobry od 70 % dobry + od 87% bardzo dobry od 90% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.