Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS1-1CSA1
Kod Erasmus / ISCED: 14.251 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie Studentom/Studentkom złożoności tematyki związanej z funkcjonowaniem jednostek w internecie w ujęciu socjologii i psychologii społecznej. Omawiane będą między innymi problemy takie jak: społeczeństwo sieci, historia, rozwój i komercjalizacja internetu, wiedza ekspercka w społeczeństwie sieci, badanie humoru, czyli życie społeczne w memach internetowych, tożsamość/kreowanie tożsamości oraz emocje w sieci, bezpieczeństwo w sieci i zarządzania prywatnością, gry i kultura uczestnictwa, zagrożenia związane z aktywnym uczestnictwem w życiu online. Szczególną uwagę dostaną najmłodsi (dzieci) i najstarsi (seniorzy) użytkownicy Internetu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 440- SS1-1CSA1

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów; semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

30 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 30 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7 godzin,

- udział w zaliczeniu - 0,5 godziny,

- przygotowanie do laboratoriów - 29 godzin,

- przygotowanie do kolokwium: 11,5 godziny

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36,5 godziny, co odpowiada 1,4 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 41,5 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS

razem: łącznie 78 godzin = 3 pkt. ECTS

Literatura:

Aboujaoude, E. (2012), Złudzenie wiedzy w: Elias Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, str. 179-200.

Burgess, J. i Green, J.( 2011) Youtube, wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 34-39 i 93-112.

van Dijk, J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 35-64. 219-264

Filiciak,( M. 2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne str. 100-121

Hołda, M. (2008), Ludzie starzy w świecie wirtualnym, w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 282-394.

Jemielniak, D. (2019), Socjologia internetu; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 23-30; 132-143.

Juza, M. (2019), Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 40-53; 165-188; 210-230.

Kirkpatrick, D. (2011), Efekt Facebooka. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer, str. 200-216

Naruszewicz-Duchlińska. A. (2015), Nienawiść w czasach internetu. Novae Res, str. 23-69.

Prachinio, R. (2017), Memy na internetowych portalach informacyjnych – wzbogacenie przekazu czy brak profesjonalizmu dziennikarzy? w: Gackowski, T.; Brylska, K.; Patera M. (red.), Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 137-161.

Rettberg, J.W. (2012), Blogowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str 136-152

Tomaszek, M. (2008), Aktywność w Internecie podejmowana przez dzieci w wieku przedszkolnym. w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 49-67

Wallace, P. (2004). Psychologia Internetu. Nowe Horyzonty

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI:

1. student posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych - KP6_UK1

2. student potrafi w pracach pisemnych korzystać z różnych źródeł. potrafi

rozpoznać różne typy źródeł, potrafi korzystać ze źródeł internetowych KP6_UU1

KOMPETENCJE:

3. student jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej

różne role; dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim

KP6_KO2

4. student ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań KP6_KO3

5. student wykazuje aktywną postawę wobec możliwości uzupełniana

swojej wiedzy, również w aspekcie nowoczesnych technologii KP6_KO4

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.

Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu 2 tygodni od zajęć, które się opuściło. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału przerabianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Kramkowska
Prowadzący grup: Emilia Kramkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie Studentom/Studentkom złożoności tematyki związanej z funkcjonowaniem jednostek w internecie w ujęciu socjologii i psychologii społecznej. Omawiane będą między innymi problemy takie jak: społeczeństwo sieci, historia, rozwój i komercjalizacja internetu, wiedza ekspercka w społeczeństwie sieci, badanie humoru, czyli życie społeczne w memach internetowych, tożsamość/kreowanie tożsamości oraz emocje w sieci, bezpieczeństwo w sieci i zarządzania prywatnością, gry i kultura uczestnictwa, zagrożenia związane z aktywnym uczestnictwem w życiu online. Szczególną uwagę dostaną najmłodsi (dzieci) i najstarsi (seniorzy) użytkownicy Internetu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 440- SS1-1CSA1

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów; semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

30 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 30 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 6 godzin,

- udział w zaliczeniu - 0,5 godziny,

- przygotowanie do laboratoriów - 30 godzin,

- przygotowanie do kolokwium: 11,5 godziny

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36,5 godziny, co odpowiada 1,4 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 41,5 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS

razem: łącznie 78 godzin = 3 pkt. ECTS

Literatura:

Aboujaoude, E. (2012), Złudzenie wiedzy w: Elias Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, str. 179-200.

Białecka, B. (2021), Dzieci w wirtualnej sieci, Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii,

Burgess, J. i Green, J.( 2011) Youtube, wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 34-39 i 93-112.

Brzezińska-Waleszczyk, M. (2015). Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych. Studia Medioznawcze Nr 4 (63) 2015, strony 67-79

Ceglińska A., Kopeć-Ziemczyk, K. (2016). Wpływ kampanii politycznej w mediach społecznościowych na zachowania wyborcze młodych Polaków. Studia Medioznawcze Nr 1 (64) 2016, strony 57-71

Cyrek, B. (2020), Jagiellonian University YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, Zarządzanie mediami, 8(2)2020, s. 119–13 DOI:10.4467/23540214ZM.20.026.11805

van Dijk, J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 35-64.

Garwol, K., Stebila, J. (2021), Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 66 (2/2021), str 94-110, DOI: 10.15584/nsawg.2021.2.7

Grycuk, A. (2021), Fake newsy, trolle, boty i cyborgi w mediach społecznościowych, Analizy BAS, nr 1 (152), str . 1-12

Filiciak,( M. 2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne str. 100-121

Halawa. M (2013). Facebook — Platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie . Kultura i społeczeństwo, nr 4, str 117-144 DOI: 10.2478/kultura-2014-0007

Hołda, M. (2008), Ludzie starzy w świecie wirtualnym, w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 282-394.

Jemielniak, D. (2019), Socjologia internetu; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 23-30; 132-143.

Juza, M. (2019), Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 40-53; 165-188; 210-230.

Kirkpatrick, D. (2011), Efekt Facebooka. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer, str. 200-216

Kowalczuk, K. (2020), Edukacyjne cechy gamingu, Homo Ludens 1(13)/2020, str 89-101.

Naruszewicz-Duchlińska. A. (2015), Nienawiść w czasach internetu. Novae Res, str. 23-69.

Prachinio, R. (2017), Memy na internetowych portalach informacyjnych – wzbogacenie przekazu czy brak profesjonalizmu dziennikarzy? w: Gackowski, T.; Brylska, K.; Patera M. (red.), Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 137-161.

Rettberg, J.W. (2012), Blogowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str 136-152

Singer, P. W. i Emerson T. „Imperium kontratakuje” Brooking (2019) Nowy rodzaj wojny : media społecznościowe jako broń. przekład Stefan Baranowski, Kraków: Vis-a-vis / Etiuda, str 119-163.

Tomaszek, M. (2008), Aktywność w Internecie podejmowana przez dzieci w wieku przedszkolnym. w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 49-67

Wallace, P. (2004). Psychologia Internetu. Nowe Horyzonty,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)