Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interpersonal communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS1-3INC
Kod Erasmus / ISCED: 14.253 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interpersonal communication
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
fakultatywne lektoraty

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę pozwalającą im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych.


Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot przybliża zagadnienia związane z relacjami i związkami interpersonalnymi. Pozwala zdobyć wiedzę o komunikacji interpersonalnej (definicje, cechy, zasady), zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu i rozwinąć umiejętności - np. potrzebne do przewidywania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych czy konfliktów wynikających z różnicy stanowisk. W programie zajęć, oprócz zdobywania wiadomości teoretycznych, przewidziane są studia przypadków (case study )oraz treningi interpersonalne - praktyczne, warsztatowe ćwiczenia nawiązujące do omawianej problematyki. Celem cyklu spotkań jest uświadomienie studentom konieczności świadomego, poprawnego, dającego satysfakcję kierowania związkami interpersonalnymi, rozumienia ich różnorodności i wagi w życiu człowieka. Zajęcia pozwolą studentom w większym stopniu rozpoznawać i kształtować postawy komunikacyjne w różnych sytuacjach, zarówno zawodowych jak i prywatnych.

Pełny opis:

Rodzaj przedmiotu fakultatywne

Dziedzina i dyscyplina nauki Socjologia, nauki społeczne

Rok studiów/semestr Rok III, semestr 6

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

30 godz. laboratorium

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu

Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, zadanie grupowe

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę.

- Praca pisemna

- Zadania grupowe

- Aktywność na zajęciach

- Obecność na zajęciach

- wejściówki

Punkty ECTS 4

Bilans nakładu pracy studenta

30 godzin - obecność na zajęciach

4 godziny - udział w konsultacjach

1 godzina - udział w zaliczeniu

30 godzin - przygotowanie do zajęć

20 godzin - studium literatury

23 godziny - przygotowanie do zaliczenia

Wskaźniki ilościowe:

- godziny wymagające udziału nauczyciela 35 godzin = 1,3 ECTS

- samodzielna praca studenta: 73 godziny = 2,7 ECTS

łącznie 108 godz. = 4 ECTS

Literatura:

1. Hall, Edward T. (1982). The Hidden Dimension. New York: Doubleday. Chapters 10-12.

2. Hall, Edward T. (1983). The Dance of Life: The Other Dimension of Time. New York: Doubleday. Chapters 3-4.

3. Morris, Desmond. (1996). The Human Zoo. New York: Kodansha America, Inc. Chapters 2-3.

4. Vangelisti, Anita L. and Young, Stacy L. (2000). When word hurt: The effects of perceived intentionality on interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 3: 393-424

5. Reeder, Heidi M. (2000). ‘I like you…as a friend’: The role of attraction in crosssex friendship. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 3: 329-348.

6. Stewart, Stephanie., Stinnett, Heather., and Rosenfeld, Lawrence B. (2000). Sex differences in desired characteristics of short-term and long-term relationship partners. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 6: 843-853.

7. Flora, Jeanne. And Segrin, Chris. (2000). Relationship development in dating couples: Implications for relational satisfaction and loneliness. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 6: 811-825.

8. Kim, Min-Sun., Shin, Ho-Chang., and Cai, Deborah. (1998). Cultural influences on the preferred forms of requesting and re-requesting. Communication Monographs, 65: 47-66.

9. Burgoon, Judee K. and Le Poire, Beth A. (1999). Nonverbal cues and interpersonal judgements: Participant and observer perceptions of intimacy, dominance, composure, and formality. Communication Monographs, 66: 105124.

10. Afifi, Walid A. and Lee, Josephine W. (2000). Balancing instrumental and identity goals in relationships: The role of request directness and request persistence in the selection of sexual resistance strategies. Communication Monographs, 67, 3: 284-305.

11. Burgoon, Judee K. and Dunbar, Norah E. (2000). An interactionist perspective on dominance-submission: Interpersonal dominance as a dynamic, situationally contingent social skill. Communication Monographs, 67, 1: 96-121.

12. Solomon, Denise Haunani. (1997). A developmental model of intimacy and date request explicitness. Communication Monographs, 64: 99-118.

13. Bruess, Carol J.S. and Pearson, Judy C. (1997). Interpersonal rituals in marriage and adult friendship. Communication Monographs, 64: 25-46.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

S1_W01

zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię

UMIEJĘTNOŚCI

S1_U13

Potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

S1_KO1

Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych.

S1_KO3

Jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim.

Metody i kryteria oceniania:

a) obecność: ćwiczenia obejmują 15 spotkań. 1 spotkanie organizacyjne trwa 45 minut i nie jest wliczane do zajęć obowiązkowych. Ostatnie spotkanie trwa 45 minut, nie jest wliczane do zajęć obowiązkowych. Jest to podsumowanie zaliczenia przedmiotu. Na pozostałych zajęciach obecność jest obowiązkowa. Student może opuścić 2 zajęcia. Ponadprogramową nieobecność należy zaliczyć u prowadzącej zajęcia. Osoba, która opuści ponad 4 spotkania nie uzyska zaliczenia z przedmiotu.

b) wejściówki: odbędzie się łącznie 5 wejściówek, za każdą student może otrzymać 2 punkyt; łącznie do zdobycia jest 10 punktów.

c) praca na zajęciach: Podczas warsztatów studenci wykonają 5 prac

samodzielnych/w grupie. Za każdą pracę można otrzymać 5 punktów.

d) prezentacja: Podczas warsztatów każdy student ma obowiązek wykonania i przedstawienia prezentacji:

• prezentacja jest przygotowywana z tekstów zaproponowanych przez prowadzącą oraz dobranych przez studentów; materiały dobrane przez studentów mogą mieć charakter publicystyczny;

• studenci są zobowiązani do wykorzystania łącznie co najmniej 3 materiałów dodatkowych;

• materiały dobrane przez studentów są obowiązkowym elementem prezentacji, ich celem jest przedstawienie omawianych zagadnień teoretycznych w praktyce społecznej;

• czas trwania wypowiedzi nie powinien przekraczać 25 minut;

• pamiętaj o podaniu bibliografii!

Za prezentację student może otrzymać maksymalnie 15 punktów, na liczbę punktów wpływają:

 treść: czy w prezentacji wykorzystano najważniejsze pojęcia/zagadnienia poruszone w materiałach od prowadzącej (0-5),

 dobór materiałów własnych (adekwatność i różnorodność doboru materiału) (0-5),

 komunikacja: czy prezentacja została przedstawiona w sposób czytelny i ciekawy dla słuchaczy, czy osoba referująca była komunikatywna, czy prezentacja nie była czytana (0-5)

Punktacja końcowa:

Maksymalnie można uzyskać 50 punktów.

punkty ocena

poniżej 25 niedostateczna

25 – 33 dostateczna

34 – 42 dobra

43 i więcej bardzo dobra

51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)