Interpersonal communication
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS1-3INC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.253
|
Nazwa przedmiotu: | Interpersonal communication |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę pozwalającą im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot przybliża zagadnienia związane z relacjami i związkami interpersonalnymi. Pozwala zdobyć wiedzę o komunikacji interpersonalnej (definicje, cechy, zasady), zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu i rozwinąć umiejętności - np. potrzebne do przewidywania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych czy konfliktów wynikających z różnicy stanowisk. W programie zajęć, oprócz zdobywania wiadomości teoretycznych, przewidziane są studia przypadków (case study )oraz treningi interpersonalne - praktyczne, warsztatowe ćwiczenia nawiązujące do omawianej problematyki. Celem cyklu spotkań jest uświadomienie studentom konieczności świadomego, poprawnego, dającego satysfakcję kierowania związkami interpersonalnymi, rozumienia ich różnorodności i wagi w życiu człowieka. Zajęcia pozwolą studentom w większym stopniu rozpoznawać i kształtować postawy komunikacyjne w różnych sytuacjach, zarówno zawodowych jak i prywatnych. |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu fakultatywne Dziedzina i dyscyplina nauki Socjologia, nauki społeczne Rok studiów/semestr Rok III, semestr 6 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godz. laboratorium Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, zadanie grupowe Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę. - Praca pisemna - Zadania grupowe - Aktywność na zajęciach - Obecność na zajęciach - wejściówki Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta 30 godzin - obecność na zajęciach 4 godziny - udział w konsultacjach 1 godzina - udział w zaliczeniu 30 godzin - przygotowanie do zajęć 20 godzin - studium literatury 23 godziny - przygotowanie do zaliczenia Wskaźniki ilościowe: - godziny wymagające udziału nauczyciela 35 godzin = 1,3 ECTS - samodzielna praca studenta: 73 godziny = 2,7 ECTS łącznie 108 godz. = 4 ECTS |
Literatura: |
1. Hall, Edward T. (1982). The Hidden Dimension. New York: Doubleday. Chapters 10-12. 2. Hall, Edward T. (1983). The Dance of Life: The Other Dimension of Time. New York: Doubleday. Chapters 3-4. 3. Morris, Desmond. (1996). The Human Zoo. New York: Kodansha America, Inc. Chapters 2-3. 4. Vangelisti, Anita L. and Young, Stacy L. (2000). When word hurt: The effects of perceived intentionality on interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 3: 393-424 5. Reeder, Heidi M. (2000). ‘I like you…as a friend’: The role of attraction in crosssex friendship. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 3: 329-348. 6. Stewart, Stephanie., Stinnett, Heather., and Rosenfeld, Lawrence B. (2000). Sex differences in desired characteristics of short-term and long-term relationship partners. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 6: 843-853. 7. Flora, Jeanne. And Segrin, Chris. (2000). Relationship development in dating couples: Implications for relational satisfaction and loneliness. Journal of Social and Personal Relationships, 17, 6: 811-825. 8. Kim, Min-Sun., Shin, Ho-Chang., and Cai, Deborah. (1998). Cultural influences on the preferred forms of requesting and re-requesting. Communication Monographs, 65: 47-66. 9. Burgoon, Judee K. and Le Poire, Beth A. (1999). Nonverbal cues and interpersonal judgements: Participant and observer perceptions of intimacy, dominance, composure, and formality. Communication Monographs, 66: 105124. 10. Afifi, Walid A. and Lee, Josephine W. (2000). Balancing instrumental and identity goals in relationships: The role of request directness and request persistence in the selection of sexual resistance strategies. Communication Monographs, 67, 3: 284-305. 11. Burgoon, Judee K. and Dunbar, Norah E. (2000). An interactionist perspective on dominance-submission: Interpersonal dominance as a dynamic, situationally contingent social skill. Communication Monographs, 67, 1: 96-121. 12. Solomon, Denise Haunani. (1997). A developmental model of intimacy and date request explicitness. Communication Monographs, 64: 99-118. 13. Bruess, Carol J.S. and Pearson, Judy C. (1997). Interpersonal rituals in marriage and adult friendship. Communication Monographs, 64: 25-46. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA S1_W01 zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię UMIEJĘTNOŚCI S1_U13 Potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania KOMPETENCJE SPOŁECZNE S1_KO1 Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych. S1_KO3 Jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. |
Metody i kryteria oceniania: |
a) obecność: ćwiczenia obejmują 15 spotkań. 1 spotkanie organizacyjne trwa 45 minut i nie jest wliczane do zajęć obowiązkowych. Ostatnie spotkanie trwa 45 minut, nie jest wliczane do zajęć obowiązkowych. Jest to podsumowanie zaliczenia przedmiotu. Na pozostałych zajęciach obecność jest obowiązkowa. Student może opuścić 2 zajęcia. Ponadprogramową nieobecność należy zaliczyć u prowadzącej zajęcia. Osoba, która opuści ponad 4 spotkania nie uzyska zaliczenia z przedmiotu. b) wejściówki: odbędzie się łącznie 5 wejściówek, za każdą student może otrzymać 2 punkyt; łącznie do zdobycia jest 10 punktów. c) praca na zajęciach: Podczas warsztatów studenci wykonają 5 prac samodzielnych/w grupie. Za każdą pracę można otrzymać 5 punktów. d) prezentacja: Podczas warsztatów każdy student ma obowiązek wykonania i przedstawienia prezentacji: • prezentacja jest przygotowywana z tekstów zaproponowanych przez prowadzącą oraz dobranych przez studentów; materiały dobrane przez studentów mogą mieć charakter publicystyczny; • studenci są zobowiązani do wykorzystania łącznie co najmniej 3 materiałów dodatkowych; • materiały dobrane przez studentów są obowiązkowym elementem prezentacji, ich celem jest przedstawienie omawianych zagadnień teoretycznych w praktyce społecznej; • czas trwania wypowiedzi nie powinien przekraczać 25 minut; • pamiętaj o podaniu bibliografii! Za prezentację student może otrzymać maksymalnie 15 punktów, na liczbę punktów wpływają: treść: czy w prezentacji wykorzystano najważniejsze pojęcia/zagadnienia poruszone w materiałach od prowadzącej (0-5), dobór materiałów własnych (adekwatność i różnorodność doboru materiału) (0-5), komunikacja: czy prezentacja została przedstawiona w sposób czytelny i ciekawy dla słuchaczy, czy osoba referująca była komunikatywna, czy prezentacja nie była czytana (0-5) Punktacja końcowa: Maksymalnie można uzyskać 50 punktów. punkty ocena poniżej 25 niedostateczna 25 – 33 dostateczna 34 – 42 dobra 43 i więcej bardzo dobra 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.