Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino etnograficzne- jako "nasza" opowieść o "innych". Historia i współczesność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-1KEJ
Kod Erasmus / ISCED: 14.251 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kino etnograficzne- jako "nasza" opowieść o "innych". Historia i współczesność
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie z najwybitniejszymi dziełami filmu etnograficznego oraz jego kierunkami i historią. Specyfika kina etnograficznego na tle innych nurtów kina dokumentalnego. Użyteczność czy nieużyteczność kina etnograficznego w badaniach społeczności tradycyjnych czy przedpiśmiennych. Postacie twórców: Roberta Flaherty’ego, Jeana Roucha, Roberta Gardner’a oraz polskie kino etnograficzne.

Literatura:

i) S. Sikora, Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2012.

i) A. Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 58-81.

i) A. Helman, Flaherty albo rytuał odkrywania formy, [w:] A. Helman Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw twórczych, Katowice 1977, s. 22-28.

i) J. De Bouzek, Etnograficzny surrealizm Jeana Roucha, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 3-4/1992.

i) M. Kamińska, Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach Mondo, „Kultura Popularna” 4(34)/2013, s. 110-121

i) P. Lozios, Robert Gardner na Thaiti albo odrzucenie realizmu, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33, s. 246-266.

i) J. Ruby, Picturing culture. Explorations of Film and Anthropology, Chicago, Londyn 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, referat, praca pisemna (opcja).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)