Kino etnograficzne- jako "nasza" opowieść o "innych". Historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1KEJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Kino etnograficzne- jako "nasza" opowieść o "innych". Historia i współczesność |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z najwybitniejszymi dziełami filmu etnograficznego oraz jego kierunkami i historią. Specyfika kina etnograficznego na tle innych nurtów kina dokumentalnego. Użyteczność czy nieużyteczność kina etnograficznego w badaniach społeczności tradycyjnych czy przedpiśmiennych. Postacie twórców: Roberta Flaherty’ego, Jeana Roucha, Roberta Gardner’a oraz polskie kino etnograficzne. |
Literatura: |
i) S. Sikora, Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2012. i) A. Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 58-81. i) A. Helman, Flaherty albo rytuał odkrywania formy, [w:] A. Helman Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw twórczych, Katowice 1977, s. 22-28. i) J. De Bouzek, Etnograficzny surrealizm Jeana Roucha, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 3-4/1992. i) M. Kamińska, Zakazane i odsłonięte. Praca tabu w filmach Mondo, „Kultura Popularna” 4(34)/2013, s. 110-121 i) P. Lozios, Robert Gardner na Thaiti albo odrzucenie realizmu, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33, s. 246-266. i) J. Ruby, Picturing culture. Explorations of Film and Anthropology, Chicago, Londyn 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, referat, praca pisemna (opcja). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.