Pogranicza narodowe i cywilizacyjne we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1PCY1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Pogranicza narodowe i cywilizacyjne we współczesnym świecie |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zwiększa wiedzę studentów na temat terenów pogranicznych i granicy – w szerokim rozumieniu tego pojęcia, tj. formalnoprawnym, kulturowym itd., a także przyczynia się do budowania kompetencji międzykulturowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy kategorii pogranicza narodowego i cywilizacyjnego, a także granicy, zarówno w ujęciu formalnoprawnym (Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej, Dz. U. 1990 Nr 78 poz. 461), jak i w szerszym rozumieniu, które przyjęte jest – w różnych wersjach – na użytek socjologii, kulturoznawstwa, antropologii kulturowej i in. Na zajęciach studenci zapoznają się z funkcjami granic, analizują oraz prowadzą dyskusję na temat zmienności tychże funkcji w zależności od systemu politycznego, a także zagadnień politycznych, kulturowych, w tym tożsamościowych, językowych itd. oraz społecznych związanych z granicą i pograniczem. |
Pełny opis: |
profil studiów - ogólnoakademicki forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - obowiązkowy język prowadzenia przedmiotu - polski dziedzina i dyscyplina nauki - nauki socjologiczne, socjologia rok studiów/semestr -studia II st. rok I/sem. II wymagania wstępne - brak liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 16 godz. konwersatorium metody dydaktyczne - kwerenda biblioteczna, praca nad literaturą przedmiotu, praca nad studiami przypadku (case studies), przygotowanie prezentacji, dyskusja forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie na ocenę liczba punktów ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: – udział w konwersatorium – 16 godzin, udział w konsultacjach – 7 godzin, przygotowanie do zajęć - 17 godzin, przygotowanie projektu 10 godzin, razem 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe –nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 27 godzin, co odpowiada 1,1 pkt. ECTS |
Literatura: |
Ustawa z dnia 12 października 1990 roku o ochronie granicy państwowej Dz.U.2019.1776, akt obowiązujący, Wersja od: 18 września 2019 r., w wolnym dostępie pod linkiem: https://www.lexlege.pl/ustawa-o-ochronie-granicy-panstwowej/rozdzial-1-granica-panstwowa/6294/ Marek Barwiński, Kształtowanie się granic Polski po I wojnie w aspekcie geograficznym, manuskrypt w wolnym dostępie. Janina Fras, 2013, Istnieją tylko pogranicza, nie granice Janina Fras, POGRANICZE. POLISH BORDERLANDS STUDIES NR 1, 69-70, artykuł w wolnym dostępie pod linkiem: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4936/fras_nr1.pdf?sequence=1 Grzegorz Balawajder, 2013, Granica państwa jako kategoria wielowymiarowa, POGRANICZE. POLISH BORDERLANDS STUDIES NR 1, 44-56, artykuł w wolnym dostępie pod linkiem: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4930/balawajder_nr1.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rafał Drozdowski, 2014, Trzy rozumienia pogranicza, POGRANICZE. POLISH BORDERLANDS STUDIES TOM 2 nr 1 (jedna strona), artykuł w wolnym dostępie pod linkiem: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pogranicze_Polish_Borderland_Studies/Pogranicze_Polish_Borderland_Studies-r2014-t2-n1/Pogranicze_Polish_Borderland_Studies-r2014-t2-n1-s49/Pogranicze_Polish_Borderland_Studies-r2014-t2-n1-s49.pdf. i in. - do uzgodnienia z wykładowcą |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG5 ma rozszerzoną wiedzę na temat różnych ujęć teoretycznych granicy i pogranicza KP7_WG6 ma rozszerzoną wiedzę na temat związku wyznania z pograniczem i jego roli w kształtowaniu stosunków społecznych na terenach pogranicznych KP7_WG7 ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur politycznych w kontekście terenów pogranicznych KP7_WG8 ma wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego i jego konsekwencji dla funkcjonowania mieszkańców pogranicza KP7_WG9 posiada rozszerzona wiedzę na temat kształtowania obrazu pogranicza w środkach masowego przekazu KP7_WG10 ma pogłębioną wiedzę na temat procesów tworzenia się więzi narodowej i etnicznej oraz rozumie specyfikę tego rodzaju więzi wśród mieszkańców pogranicza KP7_WG11 potrafi wytłumaczyć wpływ kultury specyficznej dla pogranicza na różnego typu więzi społeczne KP7_WG14 potrafi scharakteryzować w pogłębiony sposób teorie socjologiczne dotyczące tożsamości jednostkowych i kolektywnych na terenach pogranicznych KP7_WK3 ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur ekonomicznych na terenach pogranicznych KP7_WK4 ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego na terenach pogranicznych KP7_WK5 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowoetnicznego pogranicza KP7_WK6 ma rozszerzoną wiedzę na temat przemian więzi religijnych na terenach pogranicznych KP7_UW1 potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie granicy oraz pogranicza KP7_UW7 potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy wybranego przypadku pogranicza KP7_UK2 posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracy zaliczeniowej na temat granicy i pogranicza KP7_KO1 jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy na temat granic i specyfiki pogranicza |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze, z koniecznością nadrobienia materiału i wywiązania się z bieżących zadań na kolejne zajęcia. Zaliczenie przedmiotu poprzez projekt własny studenta (indywidualny). Projekt stanowi próbę przełożenia uzyskanej wiedzy na temat pogranicza na analizę studium przypadku dotyczącego terenu pogranicznego, jego specyfiki, historii, tożsamości mieszkańców, toczących się sporów politycznych oraz konfliktów społecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.