Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1PMW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Cele zajęć: 1.Przedstawienie podstawowych zagadnień i ujęć teoretycznych dotyczących analizy problemów modernizacyjnych we współczesnym społeczeństwie polskim Wykład 2.Kontynuacja kształtowania umiejętności rozumienia oraz logicznej analizy tekstów i badań socjologicznych dotyczących tematyki problemów modernizacyjnych w społeczeństwie polskim oraz ich zastosowania w praktyce (obowiązkowym zadaniu), stawiania pytań badawczych i hipotez oraz zdolności formułowania własnego stanowiska i jego obrony podczas dyskusji w grupie - Ćwiczenia 3.Kształtowanie umiejętności realizacji zadania praktycznego powiązanego z tematyką zajęć oraz wykorzystanie w realizacji zadania wiedzy studenta z dotychczas zrealizowanych zajęć oraz wiedzy pozaakademickiej - Ćwiczenia. |
Skrócony opis: |
Metody kształcenia: wykłady i ćwiczenia test(kolokwium) i zaliczenie pisemne, praca w małych grupach, zadanie praktyczne, ocena ciągła na podstawie prezentacji indywidualnych i dyskusji w grupie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MK_3 Współczesne społeczeństwo polskie Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: I rok, semestr II Punkty ects: 3 |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: 1. Krzemiński I.., Raciborski J., Oswajanie Wielkiej Zmiany, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2007 2. Morawski W. (red.), Modernizacja Polski. Struktury, Agencje, Instytucje, wyd. WAiP, Warszawa 2010 3. Niedźwiedzki D., Władza - tożsamość - zmiana społeczna, Wyd. Universitas, Kraków 2003, 4. Castells M., Himanen P., Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński, Warszawa 2009 5. Wnuk – Lipiński E., Socjologia życia publicznego, wyd. Scholar, 2005 6. Krzemiński I. (red.), Wielka transformacja zmiany ustroju w Polsce po 1989, wyd. ŁÓŚGRAF, Warszawa 2011 7. Marody M., Giza – Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, wyd. Scholar, 2004. 8. Ziółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego: teorie, tendencje, interpretacje, wyd. Humaniora, 2006 9. Radkiewicz P., Siemieńska R. (red.) Społeczeństwo w czasach zmiany. Badania Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego 1992-2009, wyd. Scholar, Warszawa 2009. Literatura dodatkowa: 1. Pickett, K., Wilkinson R.,The spirit level: Why Equality is Better for Everyone, London 2009 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej KA7_WG5 ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_WG6 ma rozszerzoną wiedzę o różnych podejściach teoretycznych wyjaśniających istotę struktur społecznych KA7_WG13 potrafi wytłumaczyć wpływ kultury na różnego typu więzi społeczne KA7_WG14 potrafi samodzielnie wyjaśnić przemiany więzi społecznych i ich konsekwencje dla różnych zbiorowości społecznych KA7_WG17 posiada poszerzoną wiedzę na temat różnych typów tożsamości jednostkowych i kolektywnych KA7_WG22 ma pogłębioną wiedzę o kierunkach analizy transformacji systemowej w Polsce KA7_WG24 ma pogłębioną wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecznych w ujęciu historycznym KA7_UW9 potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_UW16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi. Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_UW19 Potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych. Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego A7S_UK1 Umie się krytyczne odnosić do konsekwencji zmian społecznych i kulturowych, Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego A7S_UK3 potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_UO2 potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi prezentować wyniki badań w formie multimedialnej Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_KK4 Jest otwarty na wykorzystanie wiedzy z innych dyscyplin naukowych w rozstrzyganiu problemów społecznych. Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_KO5 Ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych. Zróżnicowanie społeczne Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: wykłady i ćwiczenia test(kolokwium) i zaliczenie pisemne, praca w małych grupach, zadanie praktyczne, ocena ciągła na podstawie prezentacji indywidualnych i dyskusji w grupie. Ćwiczenia Metody dydaktyczne: -zajęcia, konsultacje, zadanie praktyczne (projekt z prezentacją multimedialną) Formy zaliczenia przedmiotu: -zaliczenie na ocenę (kolokwium, obowiązkowy projekt, obecność na zajęciach-dozwolona jest 1 nieobecność -nadprogramowe trzeba zaliczyć min 2 tygodnie przed kolokwium na dyżurze, wejściówki) Wykład Metody dydaktyczne: - wykład, konsultacje, zaliczenie pisemne Formy zaliczenia przedmiotu): -zaliczenie na ocenę (zaliczenie pisemne , obecność na wykładach-dozwolona jest 1 nieobecność -nadprogramowe trzeba zaliczyć min 2 tygodnie przed zaliczeniem pisemnym) Wymogi dotyczące zajęć zdalnych / prowadzonych częściowo zdalnie: Ćwiczenia: - obecności (pobieranie tekstów i prezentacji, wykonanie obowiązkowych zadań do poszczególnych ćwiczeń zamieszczonych w kursie przedmiotu na platformie blackboard w terminach i wymogach podanych przez prowadzącą ćwiczenia). Uwaga: terminy mogą być dłuższe w przypadku konieczności odpracowania zajęć w celu ich zrealizowania przed sesją egzaminacyjną. W takim przypadku terminy są również podawane przez prowadzącą zajęcia. - zadania do poszczególnych ćwiczeń (zdalne wejściówki) (punktacja od: -1 do 0punktów)wykonanie w wyznaczonym czasie zadań umieszczonych w kursie na platformie blackbord wg. wymogów i terminu podanych przez prowadzącą zajęcia. Plagiat i kopiowanie całości lub fragmentów zadań innych studentów lub swoich będzie tożsamy z oceną niedostateczną. Zabronione jest umieszczanie plików w formacie pdf, takie zadania będą odrzucane. Wysłanie zadań po terminie, lub drogą mailową (czy w inny sposób poza dopuszczonym),brak wykonania zadań: będzie tożsame z oceną niedostateczną. - zadanie zaliczeniowe (max.20 punktów, zaliczenie od 10 punktów) (zaliczenie pisemne zdalne, przed sesją egzaminacyjną): wykonanie w wyznaczonym czasie zadania zaliczeniowego umieszczonego w kursie na platformie blackbord wg. wymogów i terminu podanych przez prowadzącą zajęcia. Plagiat i kopiowanie całości lub fragmentów prac innych studentów lub swoich będzie tożsamy z oceną niedostateczną. Zabronione jest umieszczanie plików w formacie pdf, takie zadanie będą odrzucane. Wysłanie zadanie po terminie, lub drogą mailową (czy w inny sposób poza dopuszczonym),brak wykonania zadania: będzie tożsame z oceną niedostateczną. - obowiązkowy projekt badań w formie zadania (max.5 punktów, praca w parach, obowiązkowo każda osoba z pary musi wgrać plik z podpisanym projektem do zadania na blackbord). Udział w obowiązkowych konsultacjach w terminie i formie podanej przez prowadzącą zajęcia. Wykonanie w wyznaczonym czasie zadania umieszczonego w kursie na platformie blackbord wg. wymogów i terminu podanych przez prowadzącą zajęcia. Plagiat i kopiowanie całości lub fragmentów prac innych studentów lub swoich będzie tożsamy z oceną niedostateczną. Zabronione jest umieszczanie plików w formacie pdf, takie zadanie będą odrzucane. Wysłanie zadanie po terminie, lub drogą mailową (czy w inny sposób poza dopuszczonym),brak wykonania zadania: będzie tożsame z oceną niedostateczną. Warunkiem podejścia do zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich wymaganych zadań z poszczególnych ćwiczeń na platformie blackoboard w wyznaczonym czasie oraz pobranie tekstów z prezentacjami w wyznaczonym czasie oraz wykonanie zadania projektu badań. Osoby, które tego nie zrobią w wyznaczonych czasie, nie zostaną dopuszczone do zaliczenia końcowego i otrzymają ocenę niedostateczną. Dotyczy to również osób z IOS. Wyjątkiem są tylko osoby posiadające ważny dokument dot. przedłużenia sesji. Punktacja wg. sylabusa: Poniżej 12 pkt- ndst 12-14 pkt-dostateczny 15-16 pkt- dostateczny + 17-19 pkt-dobry 20-22pkt – dobry+ 23-25 pkt- bardzo dobry Wykłady: - obecności (oglądanie wykładów zamieszczonych w kursie przedmiotu na platformie blackboard w terminach podanych przez prowadzącą wykłady ). Uwaga: terminy mogą być dłuższe w przypadku konieczności odpracowania wykładów w celu ich zrealizowania przed ćwiczeniami i sesją egzaminacyjną. W takim przypadku terminy są również podawane przez prowadzącą zajęcia. - zadanie zaliczeniowe (max.20 punktów, zaliczenie od 10 punktów) (zaliczenie pisemne zdalne, przed sesją egzaminacyjną): wykonanie w wyznaczonym czasie zadania zaliczeniowego umieszczonego w kursie na platformie blackbord wg. wymogów i terminu podanych przez prowadzącą zajęcia. Plagiat i kopiowanie całości lub fragmentów prac innych studentów lub swoich będzie tożsamy z oceną niedostateczną. Zabronione jest umieszczanie plików w formacie pdf, takie zadanie będą odrzucane. Wysłanie zadanie po terminie, lub drogą mailową (czy w inny sposób poza dopuszczonym),brak wykonania zadania: będzie tożsame z oceną niedostateczną. Warunkiem podejścia do zaliczenia wykładów jest obejrzenie wszystkich umieszczonych na platformie blackboard wykładów w wyznaczonym czasie. Osoby, które tego nie zrobią w wyznaczonych czasie, nie zostaną dopuszczone do zaliczenia końcowego i otrzymają ocenę niedostateczną. Dotyczy to również osób z IOS. Wyjątkiem są tylko osoby posiadające ważny dokument dot. przedłużenia sesji. Punktacja wg. sylabusa: Poniżej 10 - ocena niedostateczna • 10- 11 - ocena dostateczna • 12-13 – ocena dostateczny + • 14- 15 - ocena dobra • 16-17- ocena dobry+ • 18- 20 - ocena bardzo dobra |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.