Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1PMW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Przedstawienie podstawowych zagadnień i ujęć teoretycznych dotyczących analizy problemów modernizacyjnych we współczesnym społeczeństwie polskim - Wykład 2. Kontynuacja kształtowania umiejętności rozumienia oraz logicznej analizy tekstów i badań socjologicznych dotyczących tematyki problemów modernizacyjnych w społeczeństwie polskim oraz ich zastosowania w praktyce (obowiązkowym zadaniu), stawiania pytań badawczych i hipotez oraz zdolności formułowania własnego stanowiska i jego obrony podczas dyskusji w grupie - Laboratoria 3. Kształtowanie umiejętności realizacji zadania praktycznego powiązanego z tematyką zajęć oraz wykorzystanie w realizacji zadania wiedzy studenta z dotychczas zrealizowanych zajęć oraz wiedzy pozaakademickiej (np. analiza przekazów medialnych) - Laboratoria. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Grupa Zajęć_ 3 (Współczesne społeczeństwo polskie) Poziom kształcenia Studia drugiegoo stopnia Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr Rok I, semestr II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30, obejmuje: 14 godzin wykładu, 16 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: Wykład, laboratorium, dyskusja w czasie zajęć, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, prace domowe Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta 75 godzin, obejmuje: Udział w wykładach: 14 Udział w laboratoriach 16 Udział w konsultacjach i zaliczeniach 15 Przygotowanie do zajęć 15 Praca domowa – zadania praktyczne: 15 Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS (1 ECTS = 25 godzin): wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin , odpowiada 1,8 ECTS nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godzin, odpowiada 1,2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzemiński I.., Raciborski J., Oswajanie Wielkiej Zmiany, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2007 2. Morawski W. (red.), Modernizacja Polski. Struktury, Agencje, Instytucje, wyd. WAiP, Warszawa 2010 3. Niedźwiedzki D., Władza - tożsamość - zmiana społeczna, Wyd. Universitas, Kraków 2003, 4. Castells M., Himanen P., Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński, Warszawa 2009 5. Wnuk – Lipiński E., Socjologia życia publicznego, wyd. Scholar, 2005 6. Krzemiński I. (red.), Wielka transformacja zmiany ustroju w Polsce po 1989, wyd. ŁÓŚGRAF, Warszawa 2011 7. Marody M., Giza – Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, wyd. Scholar, 2004. 8. Ziółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego: teorie, tendencje, interpretacje, wyd. Humaniora, 2006 9. Skarżyńska K., My Portret psychologiczno-społeczny Polaków z polityką w tle, wyd. Scholar, 2020 10. Musiał W., Modernizacja Polski. Polityki rządowe w latach 1918 – 2004, Toruń, 2013, s. 27-104 11. Rifkin J., Wiek dostępu, Wrocław, 2003, s. 7-18, 81-104 (rozdz. 1 i 5) 12. Cześnik M., Próżnia socjologiczna a demokracja – przykład postkomunistycznej Polski, w: Kultura i społeczeństwo, nr 4/2008, s. 19-50 13. Mandes S., Życie religijne, w: Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa, 2012, s. 229-269 14. Marody M. i in., Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018, Warszawa, 2020, 15. Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa, 2012, s. 338-362 16. Sztompka P., Dziesięć tez o modernizacji, w: Zarządzanie Publiczne nr 24-25 (2-3), 2013, s. 177-183 17. Drozdowski R., Polska u Progu drugiej fazy modernizacji, czyli jak jednocześnie doganiać i uciekać, w: Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny. Rok LXXVI, zeszyt 2, 2014, s. 77-88 Literatura dodatkowa 1. Pickett, K., Wilkinson R., The spirit level: Why Equality is Better for Everyone, London 2009 2. Kalinowski S., 2017, Niepewność pracy w warunkach uberyzacji gospodarki, w: Galor Z., Kalinowski S., Kozłowska U. (red.), Marginalizacja a rozwój społeczny –między teraźniejszością i przeszłością, Bielefeld, s. 46-60 3. Bakalarz T., 2019, Zatrudnienie za pośrednictwem platformy internetowej jako przejaw „uberyzacji” pracy, w: Przegląd Prawa i Administracji 117, s. 9 - 19 4. Pawlak M., 2016, Jak przemieszcza się próżnia? Wędrówki tezy Stefana Nowaka między obszarami i kontekstami, w: Stan Rzeczy 1(10)/2016, s. 316-335 5. Nowak S., System wartości społeczeństwa polskiego, Studia Socjologiczne, nr 4/1979, ss. 155-172 6. Kubiak A., Miszalska A., Czy nowa próżnia społeczna. Czyli o stanie więzi społecznej w III RP, w: Kultura i Społeczeństwo, nr 2/2004, ss. 19-43 7. Szpociński A., 2012, Widowiska przeszłości. Pamięć jako wydarzenie, w: Hałas. E. (red.), Kultura jako pamięć. Posttradycyjne znaczenie przeszłości, Kraków s. 63-72 8. Chwedoruk R., 2018, Polityka historyczna, Warszawa, s. 211-232 9. Lewicki M., 2018, Przyszłość nie może się zacząć, Warszawa, s. 318-339. 10. Domański H. The Polish Transformation: Structural Changes and New Tensions. European Journal of Social Theory. 2005;8(4) |
Efekty uczenia się: |
W1. Ma wiedzę o głównych kierunkach analizy problemów modernizacyjnych we współczesnym społeczeństwie polskim w ujęciu socjologicznym. KP7_WG5, KP7_WG18 W2. Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami, ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi właściwymi dla analizy problemów modernizacyjnych współczesnego społeczeństwa polskiego. KP7_WG1, KP7_WG4, KP7_WG5, KP7_WG18 W3. Ma wiedzę na temat tożsamości indywidualnych i grupowych. więzi społecznych i ich przemian w kontekście modernizacji systemu społecznego, jego struktur i instytucji KP7_WG8, KP7_WG11, KP7_WG12, KP7_WG14, W4. Posiada wiedzę na temat przemian instytucjonalnych we współczesnym społeczeństwie polskim, w zakresie struktur politycznych, ekonomicznych i społecznych KP7_WK3, KP7_WK4 U1. Potrafi przygotować opracowanie przedstawiające wybrane aspekty modernizacji społeczeństwa polskiego, wykorzystując w sposób twórczy literaturę i badania naukowe, krytycznie się do nich odnosząc. Potrafi zaprezentować wyniki swoich analiz w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej KP7_UW9, KP7_UW13, KP7_UK3, KP7_UO2 U2. Potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane z problematyką współczesnego społeczeństwa polskiego. KP7_UW16, U3. Potrafi krytycznie oceniać i przewidywać możliwe konsekwencje przyjmowania różnych modeli rozwojowych społeczeństwa polskiego na różnych poziomach organizacji społecznej KP7_UW13, KP7_UK1, K1. Ma świadomość zmian zachodzących w paradygmatach badawczych społeczeństwa polskiego i jest zdeterminowany samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, uwzględniając przy tym dorobek innych dyscyplin naukowych na rzecz rozwiązywania problemów społecznych KP7_KK4, KP7_KO5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład: - wykład, konsultacje, zaliczenie pisemne. Formy zaliczenia przedmiotu): - egzamin pisemny (zaliczenie pisemne , obecność na wykładach-dozwolona jest 1 nieobecność -nadprogramowe nieobecności trzeba zaliczyć min 1 tydzień przed zaliczeniem pisemnym w sposób ustalono mailowo z prowadzącą zajęcia). Zaliczenie nadprogramowych nieobecności jest wymogiem dopuszczenia do zaliczenia pisemnego z wykładów.Liczba wykładów- nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 Laboratorium: Zaliczenie na ocenę w oparciu o obowiązkową obecność.Liczba nieobecności (zajęć) kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu:4 . Kolokwium pisemne, przygotowanie projektu badawczego dotyczącego problematyki przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.