Trolle, socjotechniki i fake newsy, czyli uroki Internetu w drugiej dekadzie XXI wieku. (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1TRS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Trolle, socjotechniki i fake newsy, czyli uroki Internetu w drugiej dekadzie XXI wieku. (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | NIE KLIKAĆ! Radzę nie zbliżać tutaj kursora |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Postęp technologiczny i powszechny dostęp do Internetu pozwala na usprawnienie wielu aspektów życia. Niestety w nie-tak-bardzo-wirtualnej rzeczywistości czają się również rozmaite niebezpieczeństwa. Media społecznościowe oraz serwisy informacyjne przepełnione są trollami, botami i fake newsami. Na zajęciach studenci zapoznani zostaną z charakterystyką poszczególnych zagrożeń, poznają metody ochrony przed nimi oraz modus operandi poszczególnych aktorów pojawiających się w cyberprzestrzeni. Zajęcia skupiać się będą na aspektach praktycznych, pozwalających lepiej zrozumieć mechanikę poszczególnych zjawisk. Uzupełnieniem będzie humorystyczne pokazanie skutków analfabetyzmu cyfrowego na przykładzie jednej z polskich służb specjalnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu - język polski z elementami w języku angielskim (materiały źródłowe) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki inżynieryjno-techniczne: informatyka techniczna i telekomunikacja; nauki społeczne: nauki o bezpieczeństwie, nauki socjologiczne Rok studiów/semestr - rok I/sem. I - studiów II stopnia Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia - 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - ćwiczenia, praca z materiałami źródłowymi Forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 3 pkt. ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach - 30 godzin; - praca własna - 45 godzin; Wskaźniki ilościowe Nakład pracy wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 1,2 pkt ECTS Nakład pracy niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 1,8 pkt ECTS |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG2 - ma pogłębioną wiedzę na temat terminologii socjologicznej związanej ze specyfiką rzeczywistości wirtualnej KP7_UW7 - potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_KK4 - jest otwarty na wykorzystanie wiedzy z innych dyscyplin naukowych w rozstrzyganiu problemów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Goryń | |
Prowadzący grup: | Kamil Goryń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Postęp technologiczny i powszechny dostęp do Internetu pozwala na usprawnienie wielu aspektów życia. Niestety w nie-tak-bardzo-wirtualnej rzeczywistości czają się również rozmaite niebezpieczeństwa. Media społecznościowe oraz serwisy informacyjne przepełnione są trollami, botami i fake newsami. Na zajęciach studenci zapoznani zostaną z charakterystyką poszczególnych zagrożeń, poznają metody ochrony przed nimi oraz modus operandi poszczególnych aktorów pojawiających się w cyberprzestrzeni. Zajęcia skupiać się będą na aspektach praktycznych, pozwalających lepiej zrozumieć mechanikę poszczególnych zjawisk. Uzupełnieniem będzie humorystyczne pokazanie skutków analfabetyzmu cyfrowego na przykładzie jednej z polskich służb specjalnych. |
|
Literatura: |
Władza algorytmów U źródeł potęgi Google i Facebooka - Jan Kreft, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego we are bellingcat an intelligence agency for the people - Elliot Higgins, Bloomsbury Google hacking Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwiać sobie pracę - Patrycja Hrabiec-Hojda, Justyna Trzeciakowska Człowiek vs komputer - Gojko Adzic, PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.