Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-2ADM
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursów medialnych
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem konwersatoriów jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę teoretyczną oraz narzędzia badawcze umożliwiające samodzielną analizę wybranych dyskursów medialnych. Wszędzie, gdzie to będzie możliwe i wskazane, poruszane w trakcie zajęć problemy zostaną omówione na przykładach z wykorzystaniem przekazów medialnych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatoria składają się z trzech bloków zajęciowych. Blok pierwszy stanowi przegląd najważniejszych koncepcji teoretycznych, szkół, pojęć oraz instrumentów badawczych dotyczących analizy dyskursów medialnych (dalej także jako ADM). Blok drugi poświęcony jest analizie aktualnych kwestii społeczno-kulturowych w wybranych dyskursach medialnych. Główny nacisk położony zostanie na analizę z wykorzystaniem instrumentarium charakterystycznego dla krytycznej analizy dyskursu (dalej także jako KAD), a zwłaszcza podejścia dyskursywno-historycznego, pod kątem strategii dyskursywnych (nazywania, orzekania, argumentacyjnych), relacji władzy, ideologii obecnych w dyskursach medialnych. Blok trzeci przeznaczony jest na prezentację projektów zaliczeniowych przygotowanych przez uczestniczki i uczestników kursu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, MK 10

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – socjologia

Rok studiów/semestr: II rok/semestr I (studia II stopnia)

Wymagania wstępne: posiadanie zasobu wiedzy i umiejętności zdobytych na wcześniejszych zajęciach z zakresu metodologii badań społecznych oraz przedmiotów socjologicznych.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatoriów.

Formy prowadzenia zajęć i metody dydaktyczne są podane w sylabusie B.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

– udział w konwersatoriach – 30 godz.;

– przygotowanie do konwersatoriów – 50 godz.;

– przygotowanie projektu zaliczeniowego – 18 godz.;

– konsultacje – 2 godz.

Razem 100 godzin, co odpowiada 4. punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 32 godziny, co odpowiada 1,3 punktu ECTS

– o charakterze praktycznym – 68 godzin, co odpowiada 2,7 punktu ECTS

Literatura:

Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na konwersatoriach oraz treści pomieszczone w publikacjach, których adresy bibliograficzne umieszczone są w sylabusie B.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student_ka:

a) ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego (KA7_WG5);

b) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym (KA7_WG11);

c) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia (KA7_WG20).

Umiejętności

Student_ka:

a) potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym (KA7_UW6);

b) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KA7_UW7);

c) potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków (KA7_UW8);

d) posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne (KA7_UK2 ).

Kompetencje społeczne

Student_ka:

a) jest otwarty_a na przekazywanie swojej wiedzy (KA7_KO1);

b) jest otwarty_a na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim (KA7_KO2);

c) ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych (KA7_KR1).

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3c);

– prezentacja projektów zaliczeniowe (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3b, 3c);

– konsultacje (1a, 1b, 1d, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3c).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Na ćwiczeniach obowiązuje system punktowy. Więcej szczegółowych informacji dotyczących zaliczenia znajduje się w sylabusie B.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)