Analiza dyskursów medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2ADM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursów medialnych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem konwersatoriów jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę teoretyczną oraz narzędzia badawcze umożliwiające samodzielną analizę wybranych dyskursów medialnych. Wszędzie, gdzie to będzie możliwe i wskazane, poruszane w trakcie zajęć problemy zostaną omówione na przykładach z wykorzystaniem przekazów medialnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatoria składają się z trzech bloków zajęciowych. Blok pierwszy stanowi przegląd najważniejszych koncepcji teoretycznych, szkół, pojęć oraz instrumentów badawczych dotyczących analizy dyskursów medialnych (dalej także jako ADM). Blok drugi poświęcony jest analizie aktualnych kwestii społeczno-kulturowych w wybranych dyskursach medialnych. Główny nacisk położony zostanie na analizę z wykorzystaniem instrumentarium charakterystycznego dla krytycznej analizy dyskursu (dalej także jako KAD), a zwłaszcza podejścia dyskursywno-historycznego, pod kątem strategii dyskursywnych (nazywania, orzekania, argumentacyjnych), relacji władzy, ideologii obecnych w dyskursach medialnych. Blok trzeci przeznaczony jest na prezentację projektów zaliczeniowych przygotowanych przez uczestniczki i uczestników kursu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, MK 10 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – socjologia Rok studiów/semestr: II rok/semestr I (studia II stopnia) Wymagania wstępne: posiadanie zasobu wiedzy i umiejętności zdobytych na wcześniejszych zajęciach z zakresu metodologii badań społecznych oraz przedmiotów socjologicznych. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatoriów. Formy prowadzenia zajęć i metody dydaktyczne są podane w sylabusie B. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w konwersatoriach – 30 godz.; – przygotowanie do konwersatoriów – 50 godz.; – przygotowanie projektu zaliczeniowego – 18 godz.; – konsultacje – 2 godz. Razem 100 godzin, co odpowiada 4. punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 32 godziny, co odpowiada 1,3 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 68 godzin, co odpowiada 2,7 punktu ECTS |
Literatura: |
Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na konwersatoriach oraz treści pomieszczone w publikacjach, których adresy bibliograficzne umieszczone są w sylabusie B. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student_ka: a) ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego (KA7_WG5); b) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym (KA7_WG11); c) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia (KA7_WG20). Umiejętności Student_ka: a) potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym (KA7_UW6); b) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KA7_UW7); c) potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków (KA7_UW8); d) posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne (KA7_UK2 ). Kompetencje społeczne Student_ka: a) jest otwarty_a na przekazywanie swojej wiedzy (KA7_KO1); b) jest otwarty_a na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim (KA7_KO2); c) ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych (KA7_KR1). Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: – dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3c); – prezentacja projektów zaliczeniowe (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3b, 3c); – konsultacje (1a, 1b, 1d, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3c). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Na ćwiczeniach obowiązuje system punktowy. Więcej szczegółowych informacji dotyczących zaliczenia znajduje się w sylabusie B. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.