Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza przekazów wizualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-2APW
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza przekazów wizualnych
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium dotyczą zagadnienia analizy przekazów wizualnych. Przekazy wizualne rozpatrywane są w ramach zajęć jako forma komunikacji wizualnej. Temat przedstawiony zostanie od strony teoretycznej z jak najszerszej perspektywy, aby ukazać złożoność zjawiska, jakim jest komunikacja wizualna u człowieka. Na poziomie teoretycznym uwzględniona zostanie perspektywa ewolucyjna, poznawcza, socjologiczna oraz antropologiczna (etnograficzna). Przedmiotem konwersatorium będą wybrane przekazy wizualne analizowane na podstawie krytycznej lektury tekstów. W ramach zajęć omówione zostaną również podstawowe techniki i perspektywy analizy przekazów wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w badaniach jakościowych.

Pełny opis:

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Rodzaj przedmiotu–specjalistyczny

• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia

• Rok studiów/semestr– rok 2 (IIst.) /semestr I

• Wymagania wstępne–brak

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć–15 godzin konwersatorium.

• Metody dydaktyczne –prezentacja multimedialna, dyskusja, projekt grupowy, konsultacje

• Punkty ECTS – 3

• Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach – 15 godzin, przygotowanie do konwersatorium- 30 godzin, przygotowanie projektu grupowego- 15 godzin.

• Wskaźniki ilościowe – np. nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura bazowa:

ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010.

BANKS Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009.

PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Literatura obowiązkowa (według zakresu tematów):

Ramachandran, V. S. (2012). Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, (rozdział 7 i 8)

Dutton D. (2019) Instynkt sztuki, przeł. Luty J. Wydawnictwo Copernicus Center Press, (rozdział 1. Pejzaż i pragnienie).

Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2012.

PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. (rozdział 1 i 2).

Dukaj J. (2019) Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków, podrozdział II (Wyzwalanie z pisma) oraz III (Ku sztuce transferu bezpośredniego).

Turner, T. S. (2012). The social skin. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 486-504.

Rivière, P. (1994). WYSINWYG in Amazonia. Journal of the Anthropological Society of Oxford, 25(3), 255-262.

ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010. (rozdział 1 i 12)

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

KA7_WG5 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego

KA7_WK6 - Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym

KA7_WG11 - Student(ka) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym

KA7_WG20 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia

Umiejętności

KA7_UW6 - Student(ka) potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym

KA7_UW7 - Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KA7_UW8 - Student(ka) potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków.

KA7_UK2 - Student(ka) posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)

KA7_UK3 - Student(ka) potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych

KA7_UO2 - Student(ka) potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi prezentować wyniki badań w formie multimedialnej

Kompetencje społeczne

KA7_KO1 - Student(ka) jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy.

KA7_KO2 - Student(ka) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim.

KA7_KR1 - Student(ka) Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia kursu jest obecność na konwersatorium (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach. Studenci będą oceniani na podstawie merytorycznego udziału w zajęciach oraz przygotowania pracy semestralnej - grupowego projektu badawczego w oparciu o analizę materiałów wizualnych wraz z prezentacją.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)