Analiza przekazów wizualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2APW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza przekazów wizualnych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium dotyczą zagadnienia analizy przekazów wizualnych. Przekazy wizualne rozpatrywane są w ramach zajęć jako forma komunikacji wizualnej. Temat przedstawiony zostanie od strony teoretycznej z jak najszerszej perspektywy, aby ukazać złożoność zjawiska, jakim jest komunikacja wizualna u człowieka. Na poziomie teoretycznym uwzględniona zostanie perspektywa ewolucyjna, poznawcza, socjologiczna oraz antropologiczna (etnograficzna). Przedmiotem konwersatorium będą wybrane przekazy wizualne analizowane na podstawie krytycznej lektury tekstów. W ramach zajęć omówione zostaną również podstawowe techniki i perspektywy analizy przekazów wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w badaniach jakościowych. |
Pełny opis: |
• Profil studiów - ogólnoakademicki. • Rodzaj przedmiotu–specjalistyczny • Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia • Rok studiów/semestr– rok 2 (IIst.) /semestr I • Wymagania wstępne–brak • Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć–15 godzin konwersatorium. • Metody dydaktyczne –prezentacja multimedialna, dyskusja, projekt grupowy, konsultacje • Punkty ECTS – 3 • Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach – 15 godzin, przygotowanie do konwersatorium- 30 godzin, przygotowanie projektu grupowego- 15 godzin. • Wskaźniki ilościowe – np. nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura bazowa: ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010. BANKS Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009. PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Literatura obowiązkowa (według zakresu tematów): Ramachandran, V. S. (2012). Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, (rozdział 7 i 8) Dutton D. (2019) Instynkt sztuki, przeł. Luty J. Wydawnictwo Copernicus Center Press, (rozdział 1. Pejzaż i pragnienie). Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2012. PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. (rozdział 1 i 2). Dukaj J. (2019) Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków, podrozdział II (Wyzwalanie z pisma) oraz III (Ku sztuce transferu bezpośredniego). Turner, T. S. (2012). The social skin. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 486-504. Rivière, P. (1994). WYSINWYG in Amazonia. Journal of the Anthropological Society of Oxford, 25(3), 255-262. ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010. (rozdział 1 i 12) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia KA7_WG5 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego KA7_WK6 - Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym KA7_WG11 - Student(ka) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym KA7_WG20 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia Umiejętności KA7_UW6 - Student(ka) potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym KA7_UW7 - Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KA7_UW8 - Student(ka) potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków. KA7_UK2 - Student(ka) posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) KA7_UK3 - Student(ka) potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych KA7_UO2 - Student(ka) potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi prezentować wyniki badań w formie multimedialnej Kompetencje społeczne KA7_KO1 - Student(ka) jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy. KA7_KO2 - Student(ka) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. KA7_KR1 - Student(ka) Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia kursu jest obecność na konwersatorium (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach. Studenci będą oceniani na podstawie merytorycznego udziału w zajęciach oraz przygotowania pracy semestralnej - grupowego projektu badawczego w oparciu o analizę materiałów wizualnych wraz z prezentacją. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.