Media i społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2MIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Media i społeczeństwo |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć Studenci zdobywają podstawową wiedzę na temat funkcjonowania mediów masowych i nowych mediów we współczesnym społeczeństwie. Relacja media-społeczeństwo będzie omawiana w kontekście historycznym, społecznym, kulturowym, technologicznym. Analizowane będą media w Polsce oraz w wybranych krajach świata. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy Socjologia komunikacji społecznej i mediów Media i społeczeństwo: MK_10 Dziedzina i dyscyplina nauki nauki społeczne, socjologia studia II stopnia Rok studiów II semestr III Liczba godzin zajęć dydaktycznych 30 godz. – konwersatorium Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa, praca z tekstem, dyskusja, prezentacja. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę (obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, wejściówki, praca projektowa) Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta godz., w tym: 32 godz. – zajęcia z udziałem nauczyciela: (w tym 30 godz. – udział studenta w ćwiczeniach , 1 godz. – udział studenta w konsultacjach i 1 godz. – udział studenta w zaliczeniu) 20 godz. – praca własna studenta (w tym 16 godz. – przygotowanie Studenta do ćwiczeń (w oparciu o literaturę) i 6 godz. – przygotowanie studenta do kolokwium (zaliczenia ćwiczeń) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 32, Punkty ECTS: 1,2 - nie wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 20, Punkty ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Adamowski, A. Gawroński, S. Szewczyk, M (red) (2017), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, Warszawa: ASPRA-JR. Flew, T. (2010), Media globalne, Kraków: WUJ. Mrozowski, M (2019), Przenikanie mediów : ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa: PWN, wybrane teksty Dobek-Ostrowska,B., Fras, J. Ociepka, B. (1999), Teoria i praktyka propagandy, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Stuart A. (2006), tł. Sokołowska, A. Kultura newsów, Kraków, WUJ. wybrane rozdziały J. Nowak, Glokalna e-mobilizacja: (naprawdę) nowe media narzędziem obywatelskiej mobilizacji, „Nowe Media”, 1/2010, s. 69-84. Mielczarek, T. (2017). STAN I PERSPEKTYWY BADAŃ NAD POLSKIM SYSTEMEM MEDIALNYM, Zeszyty Prasoznawcze, T. 60, nr 1 (229), s. 1–10 doi: 10.4467/22996362PZ.17.001.6767 Filas R. (2010), Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym. „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3-4, s. 27-54; MŁODZI I MEDIA. NOWE MEDIA A UCZESTNICTWO W KULTURZE. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS Filiciak, M (2013), Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 185-236 [rozdz. Telewizja „po telewizji”]. Henry Jenkins, H. (2007) tł. M. Bernatowicz, M.Filiciak, Demokratyzowanie telewizji? Polityka uczestnictwa, w: Kultura konwergencji : zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 232-250 Adamowski J.( red.) (2008) Wybrane zagraniczne systemy medialne. . Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Warszawa. Literatura uzupełniająca Ślęzak, P., Barański, M., Bielska-Brodziak, A., Brzozowska-Pasieka, M., Grzybczyk, K., Kobyliński, K., Wilk , L. (red) (2020), Prawo mediów, Warszawa: Wolters Kluwer. Mielczarek T. (2007), Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Adamowski J. , Jaskiernia A.(2012) Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju?, Aspra-Jr, Warszawa. Sokołowski, M. (red) (2020) Przekonać, pozyskać, skłonić. Re-wizje. Teoretyczne i praktyczne aspekty propagandy, Toruń:Wyd. Adama Marszałek Gorman, L. McLean, D. (2011), tłum Sadza, A. Media społeczeństwo : wprowadzenie historyczne, Kraków: WUJ. strony: www.krrit.gov.pl, https://www.pap.pl |
Efekty uczenia się: |
W trakcie kursu Student osiąga następujące efekty uczenia się: KA7_WG3: ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych. KA7_WG11: posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym. społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym, potrafi analizować systemy medialne różnych społeczeństw w kontekście społecznym, kulturowym danego kraju KA7_WG25: zna najnowsze orientacje teoretyczne w socjologii i psychologii społecznej; potrafi zidentyfikować elementy psychologii społecznej w przekazach medialnych. KA7_UW3: Potrafi dokonać krytycznej oceny danych, potrafi analizować je w kontekście przekazów medialnych KA7_UW7: Potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KA7_UK2: Posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) KA7_K01 Jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy KA7_K02 Jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie składa się ocena pracy projektowej (max 8 punktów), punkty z wejściówek (max 6 punktów) i aktywności na zajęciach (max 6 punktów) wg następującej punktacji: 0-10,5 ndst 10,6 -12,5 dst 12,6 - 13,9 dst+ 14 - 17,3 db 17,4- 17,9 db+ 18- 20 bdb Wejściówki i aktywność oceniane są na bieżąco, projekt po dokonaniu prezentacji. W dniu zaliczenia planowana jest indywidualna rozmowa za pośrednictwem Blackboard Collaborate z każdym Studentem/Studentką. Kolejność i czas ustalone będą wcześniej. Potrzebna będzie wtedy sprawna kamera. Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć na podstawie materiału przerabianego w danym dniu. Niezwłocznie po powrocie na zajęcia Student powinien zgłosić się mailowo celem umówienia formy i terminu odrobienia nieobecności. Nieobecności muszą być odrobione najpóźniej na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem zaliczenia ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.