Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Perswazja, manipulacja w komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-2PMK
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Perswazja, manipulacja w komunikacji społecznej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają za zadanie przedstawić problematykę manipulacji, mechanizmów perswazji, w komunikacji społecznej w następujących przestrzeniach: komunikacja interpersonalna, media, polityka, biznes

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych wiadomości na temat strategii perswazyjnych i manipulacyjnych w komunikacji społecznej.

Zajęcia obejmują kwestie manipulacji i perswazji na płaszczyźnie interpersonalnej, elementy autoprezentacji wykorzystywane w relacjach osobistych jak i biznesowych. Na zajęciach podjęte zostaną kwestie mechanizmów manipulacji używanych w przekazach marketingowych, politycznych.

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 440-SS2-2PMK

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Rok studiów /semestr II rok studiów; semestr III

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych,

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu prowadzonych w formie konwersatoriów

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny; konsultacje, materiały audio-video, dyskusja

Punkty ECTS: 2 punkty ECTS

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 27 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami godz. 12. Razem: 54 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 27 godziny, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 27 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS. Łącznie - 2 pkt. ECTS

Literatura:

H. Batorowska, R. Klepka, O, Wasiuta, Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem, Kraków 2019

Przestrzenie manipulacji społecznej, red. D. Doliński, Warszawa 2014 (wybór).

Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008.

B. Dobek-OstrowskaT. J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.

Macknik S. L., Martinez-Conde S., Blakeslee S., Brudne gierki Twojego umysłu, Gliwice 2010.

Od komunikacji do manipulacji, Kezmarok 2008.

Media i władza, red. P. Żuk, Warszawa 2006.

Kulturowe instrumentarium panowania, red. R. Paradowski, P. Zalęcki, Toruń 2001.

B. Kaiser, Dyktatura danych, Warszawa 2019

T. Witkowski, Psychologia kłamstwa, Warszawa 2009

R. Cialdini, Mała wielka zmiana, Sopot 2016

Efekty uczenia się:

KA7_WG11- posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym

KA7_UW7 - Potrafi formułować własne opinie i analizowac komunikaty pod względem perswazyjnym

KA7_UK3 - potrafi przygotować ustną wypowiedź w kontekście manipulacji opierając się o materiały socjologiczne

KA7_KR1 - Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z perswazją w mediach i komunikacją społeczną.

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

KA7_WG11- zaliczenie ustne, prezentacja

KA7_UW7 - zaliczenie ustne/ prezentacja

KA7_UK3 - zaliczenie ustne, prezentacja

KA7_KR1 - zaliczenie ustne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Możliwa jedna nieobecność, kolejne należy zaliczyć na konsultacjach -

Do otrzymania zaliczenia nezbędne jest wykonanie:

- Prezentacji

- zaliczenie ustne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)