Socjologia filmu i gatunków telewizyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2SFG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia filmu i gatunków telewizyjnych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami socjologii filmu, jak również społecznymi aspektami typowych dla współczesności gatunków telewizyjnych. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z ważnymi podejściami teoretycznymi oraz omówić konkretne badania (case study). |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny (moduł specjalizacyjny) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr: Rok II, IV semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria 30 godzin Metody dydaktyczne: dyskusje na podstawie literatury przedmiotu i materiałów audiowizualnych, ćwiczenia w grupach, konsultacje Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta 108 godzin, obejmujące: Udział w konwersatoriach – 30 godzin Konsultacje - 21 godzin Przygotowanie do zajęć: 42 godziny Przygotowanie zaliczenia przedmiotu: 15 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 (1,9 ECTS) Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 57 (2,1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010 W. Godzic, Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. J. Kaczmarek, Zobaczyć społeczeństwo. Film i wideo w badaniach socjologicznych. Poznań 2014. A. Wiśniewska (red.), Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010. E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej, Łódź 2016. J. Corner. Studying media: problems of theory and method, Edinburg 1998. B. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Gdańsk 2011. Mikołaj Jazdon (red.), Polskie kino niezależne, Poznań 2005. K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska (red.) Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, Warszawa 2014. T. Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015. A. Marzec, Widmontologia: teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015. J. Szyłak, Kino nowej przygody, Gdańsk 2012. G. Turner, Film as social practice, London 1993. Wojnicka J., Katafiasz O., Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005. Edward Zajicek, Poza ekranem. Polska kinemaografia w latach 1896-2005, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 studentka ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego, szczególnie w kontekstach przekazów filmowych i telewizyjnych KA7_WG24 studentka ma pogłębioną wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecznych (szczególnie w odniesieniu do przemysłu filmowego, telewizyjnego) w ujęciu historycznym KA7_UW6 studentka potrafi dokonać analizy danych jakościowych (w szczególności przekazów audiowizualnych) oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym KA7_UW7 Studentka potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KA7_UK3 Studentka potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w konwersatoriach (i odpowiednie przygotowanie do zajęć), przygotowanie referatu grupowego, pisemna praca zaliczeniowa (esej). Ocena będzie opierała się na systemie punktowym (20 p. do zdobycia, z czego 12 p. za esej, 4 p. za aktywność, 4 p. za referat grupowy). Dopuszczalna jest 1 nieobecność w czasie kursu, każda następna nieobecność powinna być zaliczenia w przeciągu 2 tygodni od powrotu studentki na uczelnię, każda niezaliczona w terminie następna nieobecność skutkuje dwoma punktami ujemnymi. Nieobecność na ponad połowie zajęć uniemożliwia zaliczenie kursu. Minimum 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej. Skala ocen: 19-20 pkt = 5 17-18 pkt = 4+ 15-16 pkt = 4 13-14 pkt = 3+ 11-12 pkt = 3 0-10 pkt = 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.