Teoria i praktyka filmowej propagandy politycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2TPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka filmowej propagandy politycznej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z podstawowymi nurtami i dziełami propagandowego, politycznego kina dokumentalnego w ujęciu historycznym. Szczególna uwaga zostanie poświęcona propagandzie filmowej w krajach totalitarnych - ZSRR, Trzecia Rzesza, Korea Północna oraz w systemach demokratycznych - brytyjski nurt edukacyjny J. Griersona czy public relation E. Bernays'a. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina: Socjologia i kulturoznawstwo Rok studiów /semestr: Rok 2, semestr IV Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. ćwiczeń, zajęcia odbywają się w cyklu co 2 tygodnie po 4 h. Metody dydaktyczne: konwersatorium, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: 81 godz. obejmuje: udział w zajęciach - 30; konsultacje związane z przygotowaniem referatu - 12 godz; konsultacje związane z przygotowaniem pracy - 12 godz; przygotowanie studenta do zajęć - 27 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 54 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakłada pracy, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 27 godz - 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
Filmografia: Entuzjazm, czyli symfonia Donbasu, Triumf woli, Today we live, London can take it, Der Feuhrer’s Face, Education for death, Pamiętniki chłopów, Kierunek Nowa Huta, Miejsce zamieszkania, Propaganda – Edward Bernays i inżynieria zgody, Defilada. Literatura pomocnicza: A. Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981; M. Przylipiak, Triumf woli, „Studia Filmoznawcze” 2002, nr 23, s. 155-164.; ) B. Michałek, Sztuka faktów, Warszawa 1958; B. Winston, On nigdy nie użył słowa „rewolucja”, „Kwartalnik filmowy” 1998, nr 23 (83), s. 203-215; Ł. Biskupski, Miki i Donald na froncie (wewnętrznym). Disney Studios podczas II wojny światowej, „Panoptikum” 2008, 7 (14), 176-190; Ł. Łoziński, Nowy człowiek w nowym mieście. „Kierunek – Nowa Huta!” Andrzeja Munka w perspektywie antropologicznej, s. 65-84; M. Fiejdasz, „Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 42-61; E. M. Jones, Libido Dominandi seks jako narzędzie kontroli społecznej, rozdz. 19, Nowy Jork 1929. Wrocław 2013, s. 299-303; A. Fidyk, Świat Andrzeja Fidyka, Kraków 2017; B.R. Myers, Najczystsza rasa. Propaganda Korei Północnej, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
i) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ze szczególnym uwzględnieniem technik perswazyjnych stosowanych w filmach propagandowych - KA7_WG11; i) ma pogłębioną wiedzę o przemianach instytucji społecznych i ich propagandy w ujęciu historycznym (komunizm, faszyzm, współczesne systemy totalitarne i demokratyczne) - KA7_WG24; i) potrafi dokonać krytycznej oceny danych mających charakter perswazyjny w propagandzie filmowej - KA7_UW3; i) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy dokumentalnych filmów propagandowych - KA7_UW7. |
Metody i kryteria oceniania: |
i) obecność i aktywność na zajęciach; i) referat (ewentualnie prezentacja multimedialna) wraz z konspektem; i) praca pisemna na podstawie referatu lub na inny temat związany z tematyką kursu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.