Warsztaty kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-2WKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty kreatywności |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd. Warsztaty pomagają radzić sobie z przeszkodami kreatywności, takimi jak rutyna i „funkcjonowanie na autopilocie”, wymóg posłuszeństwa, przestrzegania hierarchii i oczekiwania nie wykraczania poza szereg we wspólnotach lokalnych, rówieśniczych, miejscu pracy itd, a także uwarunkowania osobowościowe, stres, lęk i przemęczenie. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia, Rok studiów/semestr – rok II, semestr IV Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne – konwersarium, zadania praktyczne, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach, dyskusja w parach/zespołach, praca nad studiami przypadków (case studies), prezentacja Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium – 15 godz., udział w konsultacjach – 10 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia (projekt) – godz. 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd. Warsztaty pomagają radzić sobie z przeszkodami kreatywności, takimi jak rutyna i „funkcjonowanie na autopilocie”, wymóg posłuszeństwa, przestrzegania hierarchii i oczekiwania nie wykraczania poza szereg we wspólnotach lokalnych, rówieśniczych, miejscu pracy itd, a także uwarunkowania osobowościowe, stres, lęk i przemęczenie. |
Literatura: |
Sopińska, Agnieszka, Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów, 161/2018 s. 11–27, art. w otwartym dostępie pod linkiem: https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/01_Sopinska.pdf Sołoducho-Pelc, Letycja, Kreatywność – główne trendy i problemy badawcze, 162/2018 s. 25–37, art. w otwartym dostępie pod linkiem: https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/02_Soloducho162.pdf Goldberg, Elkhonon, 2018, Kreatywność. Mózg w dobie innowacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Ryszard Knosala, Barbara Wasilewska, Kamila Tomczak-Horyń, 2019, Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne |
Efekty uczenia się: |
KA7_UO2 - potrafi przygotować prezentację na temat przygotowywanego podczas semestru studium przypadku (case study) KA7_KO2 - Jest zdolny do pracy w zespole i ma świadomość, że dzięki niej możliwe jest osiąganie efektów synergicznych KA7_KR1 - Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z pracą socjologa KA7_UW7 - Potrafi wyciągać wnioski z dyskusji podczas zajęć oraz formułować własne opinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze, z koniecznością nadrobienia materiału i wywiązania się z bieżących zadań na kolejne zajęcia. Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (case studies), stanowiące próbę przełożenia uzyskanej wiedzy na temat kreatywności, w tym dot. czynników poznawczych, osobowościowych i środowiskowych i przedstawienia na forum grupy własnego (realnego lub fikcyjnego) praktycznego studium przypadku funkcjonowania przedsiębiorstwa w zakresie np. zarządzania personelem, marketingu itd. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.