Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-2WKR
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty kreatywności
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd. Warsztaty pomagają radzić sobie z przeszkodami kreatywności, takimi jak rutyna i „funkcjonowanie na autopilocie”, wymóg posłuszeństwa, przestrzegania hierarchii i oczekiwania nie wykraczania poza szereg we wspólnotach lokalnych, rówieśniczych, miejscu pracy itd, a także uwarunkowania osobowościowe, stres, lęk i przemęczenie.

Pełny opis:

Profil studiów – ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia,

Rok studiów/semestr – rok II, semestr IV

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium

Metody dydaktyczne – konwersarium, zadania praktyczne, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach, dyskusja w parach/zespołach, praca nad studiami przypadków (case studies), prezentacja

Punkty ECTS 2

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w konwersatorium – 15 godz.,

udział w konsultacjach – 10 godz.,

przygotowanie do zajęć i zaliczenia (projekt) – godz. 25 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS

Przedmiot zwiększa kompetencje studentów w zakresie zdolności do tworzenia nowych, oryginalnych idei, koncepcji, pomysłów, rozwiązań itd., nowego czy innego niż schematyczne postrzegania i rozumienia zjawisk, tworzenia powiązań między nimi itd. Warsztaty pomagają radzić sobie z przeszkodami kreatywności, takimi jak rutyna i „funkcjonowanie na autopilocie”, wymóg posłuszeństwa, przestrzegania hierarchii i oczekiwania nie wykraczania poza szereg we wspólnotach lokalnych, rówieśniczych, miejscu pracy itd, a także uwarunkowania osobowościowe, stres, lęk i przemęczenie.

Literatura:

Sopińska, Agnieszka, Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów, 161/2018 s. 11–27, art. w otwartym dostępie pod linkiem:

https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/01_Sopinska.pdf

Sołoducho-Pelc, Letycja, Kreatywność – główne trendy i problemy badawcze, 162/2018 s. 25–37, art. w otwartym dostępie pod linkiem: https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/02_Soloducho162.pdf

Goldberg, Elkhonon, 2018, Kreatywność. Mózg w dobie innowacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ryszard Knosala, Barbara Wasilewska, Kamila Tomczak-Horyń, 2019, Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

Efekty uczenia się:

KA7_UO2 - potrafi przygotować prezentację na temat przygotowywanego podczas semestru studium przypadku (case study)

KA7_KO2 - Jest zdolny do pracy w zespole i ma świadomość, że dzięki niej możliwe jest osiąganie efektów synergicznych

KA7_KR1 - Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z pracą socjologa

KA7_UW7 - Potrafi wyciągać wnioski z dyskusji podczas zajęć oraz formułować własne opinie

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze, z koniecznością nadrobienia materiału i wywiązania się z bieżących zadań na kolejne zajęcia.

Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (case studies), stanowiące próbę przełożenia uzyskanej wiedzy na temat kreatywności, w tym dot. czynników poznawczych, osobowościowych i środowiskowych i przedstawienia na forum grupy własnego (realnego lub fikcyjnego) praktycznego studium przypadku funkcjonowania przedsiębiorstwa w zakresie np. zarządzania personelem, marketingu itd.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)