Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 450-ZS1-1MAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
Jednostka: | Instytut Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 1 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje elementy analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej. Szczególna uwaga jest zwrócona na zapoznanie z metodami matematycznymi stosowanymi w naukach społecznych. Wykład zawiera definicje, wzory i twierdzenia z matematyki oraz przykłady. Na ćwiczeniach studenci rozwiązują zadania, które oswajają z teorią. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, M_2 Przedmioty ilościowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina: nauki matematyczne; Dyscyplina matematyka Rok studiów/semestr 1 rok, 1 semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. – wykład, 30 godz. – ćwiczenia Metody dydaktyczne Metody podające (wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, praca w grupach, praca samodzielna, prace domowe). Punkty ECTS 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 4 h; odrabianie prac domowych – 15 h; przygotowanie do zajęć – 30 h; przygotowanie do kolokwium – 26 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 30 h; Łączny nakład pracy studenta – 150 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50/2 o charakterze praktycznym: 110/4,4 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 3. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1MAT_W01 Ma podstawową wiedzę o macierzach i układach równań liniowych oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także potrafi wykonać operacje na macierzach i rozwiązać układ równań liniowych- KA6_WK6 1MAT_W02 Ma podstawową wiedzę o funkcjach jednej zmiennej (w tym z rachunku różniczkowego i całkowego) oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także posługuje się prawidłowo podstawowymi własnościami funkcji jednej zmiennej, potrafi wyznaczyć podstawowe pochodne i całki funkcji jednej zmiennej -KA6_WK6 1MAT_W03 Ma podstawową wiedzę o funkcjach dwóch zmiennych (przede wszystkim z rachunku różniczkowego) oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także potrafi wyznaczyć podstawowe pochodne cząstkowe i rozwiązywać elementarne zagadnienia optymalizacyjne funkcji dwóch zmiennych - KA6_WK6 UMIEJĘTNOŚCI 1MAT_U01 Potrafi samodzielnie rozszerzyć wiedzę i umiejętności z matematyki - KA6_UU1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie założonych efektów kształcenia. Do egzaminu dopuszczone są osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń. Egzamin pisemny zawierający pytania testowe zamknięte i otwarte. Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie kolokwium, wykonania pracy domowej oraz aktywności na zajęciach. Opuszczenie przez studenta więcej niż 4 godz. dydaktycznych (nieusprawiedliwionych i nieodrobionych) kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. Zaliczanie nieobecności odbywa się na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Misiewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Konopka, Elżbieta Misiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje elementy analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej. Szczególna uwaga jest zwrócona na zapoznanie z metodami matematycznymi stosowanymi w naukach społecznych. Wykład zawiera definicje, wzory i twierdzenia z matematyki oraz przykłady. Na ćwiczeniach studenci rozwiązują zadania, które oswajają z teorią. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, M_2 Przedmioty ilościowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina: nauki matematyczne; Dyscyplina matematyka Rok studiów/semestr 1 rok, 1 semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. – wykład, 30 godz. – ćwiczenia Metody dydaktyczne Metody podające (wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, praca w grupach, praca samodzielna, prace domowe). Punkty ECTS 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 4 h; odrabianie prac domowych – 15 h; przygotowanie do zajęć – 15 h; przygotowanie do kolokwium – 21 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 20 h; Łączny nakład pracy studenta – 120 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50/2 o charakterze praktycznym: 95/3,8 |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 3. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.