Zarządzanie strategiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 450-ZS2-1ZST |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.901
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne |
Jednostka: | Instytut Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 2 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania strategicznego organizacją. Studenci poznają przebieg procesu zarządzania strategicznego, ewolucję zarządzania strategicznego, metody analizy strategicznej i narzędzia kontroli strategicznej, a także różne rodzaje strategii stosowanych przez przedsiębiorstwa. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy Dziedzina nauki: nauki społeczne Dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości Rok studiów:1 semestr: 1 Liczba godzin dydaktycznych: wykłady 30h, ćwiczenia 30 h Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z elementami dyskusji wsparty prezentacją multimedialną; Ćwiczenia - studia przypadku, zadania do wykonania, role Tematyka: 1) Zarządzanie strategiczne jako proces, 2. Ewolucja zarządzania strategicznego - szkoły: a) Szkoła planistyczna b) Szkoła ewolucyjna c) Szkoła pozycyjna d) Szkoła zasobów, umiejętności i uczenia się 3. Formułowanie strategii przedsiębiorstwa (misja, domena i przewaga konkurencyjna, cele i funkcjonalne 4. Rodzaje strategii 5 Strategie konkurencji wg Portera d) Strategia konkurencji w sektorach rozproszonych, e) Strategia konkurencji w sektorach pojawiających się f) Strategia konkurencji w sektorach dojrzałych g) Strategia konkurencji w sektorach schyłkowych h) Strategia konkurencji w sektorach globalnych 6 Strategie integracji, kooperacji (fuzje, przejęcia, alianse strategiczne, klastry) 7. Nowe trendy w strategiach organizacji 8. Wdrażanie strategii, strategiczna karta wyników Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 h przygotowanie do egzaminu 15h udział w egzaminie 2 h udział w ćwiczeniach 30 h przygotowanie do wykładu 10 h przygotowanie do ćwiczeń 20 h udział w konsultacjach 8 h punkty ECTS z bezpośrednim udziałem prac: 2,2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorow i konkurentow, MT Biznes, Warszawa 2006 2. Obłoj K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007 3. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000 4. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007 Literatura dodatkowa: 1. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2007 2. Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001 red. H.Ferenc 3. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007 4. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student: ZS -WG1 - studenta posiada pogłębioną wiedzę na temat strategicznych relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (KA7_WG3) ZS - WG2 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty i narzędzi analizy strategicznej oraz konsekwencji dla podejmowania decyzji strategicznych (KA7_WG6)h ZS-WG3 - studenta ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mechanizmów zmian w procesach wewnątrz organizacji jak i w otoczeniu oraz rozumie ich kontekst strategiczny (KA7_WG8) ZS-UW1 - student potrafi dokonywać analizy strategicznej przedsiębiorstwa, formułować na tej podstawie wnioski i rekomendacje (KA7_UW2) ZS-UW2 - student potrafi analizować przyczyny i skutki zdarzeń strategicznych w przedsiębiorstwie i w otoczeniu i na tej podstawie formułować opinie (KA7_UW3) ZS-UW3 - student potrafi na podstawie rozgoryczonych danych do promowania rozwiązań (KA7_UW6) ZS-UK1 - student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zarządzania strategicznego (KA7_UK2) ZS-UO1 - potrafi dokonywać priorytetyzacji zadań do wykonania samodzielnie i w zespole (KA7_U02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin w formie testu: 8-9 pkt – dst; 10 pkt – dst+, 11-12 pkt – db; 13 pkt – db+; 14-15 pkt – bdb Ćwiczenia: Suma punktów uzyskanych z z realizacji studiów przypadku z zakresu analizy strategicznej i zarządzani strategicznego. Końcowa ocena: procentowy przedział punktów możliwych do zdobycia - 60-68% - dst; 69-76% - dst+; 77-84%-db; 85-92%-db+; 93-100% -bdb. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Citkowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Citkowski, Mateusz Sieńko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania strategicznego organizacją. Studenci poznają przebieg procesu zarządzania strategicznego, ewolucję zarządzania strategicznego, metody analizy strategicznej i narzędzia kontroli strategicznej, a także różne rodzaje strategii stosowanych przez przedsiębiorstwa. |
|
Pełny opis: |
Student: ZS -WG1 - studenta posiada pogłębioną wiedzę na temat strategicznych relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (KA7_WG3) (egzamin pisemny) ZS - WG2 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty i narzędzi analizy strategicznej oraz konsekwencji dla podejmowania decyzji strategicznych (KA7_WG6) (egzamin pisemny) ZS-WG3 - studenta ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mechanizmów zmian w procesach wewnątrz organizacji jak i w otoczeniu oraz rozumie ich kontekst strategiczny (KA7_WG8) (egzamin pisemny) ZS-UW1 - student potrafi dokonywać analizy strategicznej przedsiębiorstwa, formułować na tej podstawie wnioski i rekomendacje (KA7_UW2) (studium przypadku wybranej firmy) ZS-UW2 - student potrafi analizować przyczyny i skutki zdarzeń strategicznych w przedsiębiorstwie i w otoczeniu i na tej podstawie formułować opinie (KA7_UW3) (studium przypadku wybranej firmy) (studium przypadku wybranej firmy) ZS-UW3 - student potrafi na podstawie zgromadzonych danych do promowania rozwiązań (KA7_UW6) (studium przypadku wybranej firmy) ZS-UK1 - student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zarządzania strategicznego (KA7_UK2) (prezentacja końcowa studium przypadku wybranej firmy) ZS-UO1 - potrafi dokonywać priorytetyzacji zadań do wykonania samodzielnie i w zespole (KA7_U02) (studium przypadku wybranej firmy) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorow i konkurentow, MT Biznes, Warszawa 2006 2. Obłoj K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007 3. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000 4. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007 Literatura dodatkowa: 1. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2007 2. Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001 red. H.Ferenc 3. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007 4. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.