Wstęp do kognitywistyki 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 460-KS1-1WKG1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kognitywistyki 1 |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do głównych zagadnień kognitywistyki. Studenci poznają historię kognitywistyki, jej główne obszary problemowe i metody badawcze oraz subdyscypliny (sztuczna inteligencja, logika kognitywna, neurokognitywistyka, kognitywistyka społeczno-kulturowa, teoria informacji i komunikacji, filozofia umysłu etc.). Zdobywają wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru kognitywistyki oraz jej związków z naukami ścisłymi, przyrodniczymi, społecznymi i humanistycznymi. Nabywają umiejętność dostrzegania problemów kognitywistycznych w kontekście różnych dyscyplin nauki. Uczą się rozumienia podstawowych kategorii badawczych kognitywistyki, takich jak: umysł, język, poznanie, komunikacja, inteligencja, świadomość, myślenie i wnioskowanie, społeczeństwo informacyjne etc. Ważnym celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wszechstronnej, całościowej perspektywy na kognitywistykę, której uszczegółowieniem są przedmioty wykładane na kognitywistyce i komunikacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 (podstawowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach Rok studiów/semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin: wykład (30), ćwiczenia (30) Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje i dyskusje na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego, prace pisemne i projektowe Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie (30), udział w ćwiczeniach (30), przygotowanie do egzaminu (20), przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (20) lektury (10), przygotowanie prezentacji (10), przygotowanie pracy pisemnej (10). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (60 godzin, 2 ECTS), nakład pracy związany z zajęciami praktycznymi (60 godzin, 2 ECTS). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016. 2. Ph. Johnson-Laird, Komputer i umysł. Wstęp do nauk poznawczych, przeł. P. Jaśkowski, Poznań: Wyd. ProText, 1999. 3. M. Urchs, O procesorach i procesach poznawczych. Elementy kognitywistyki, Toruń: WN UMK, 2009. 4. W Duch, Czym jest kognitywistyka?, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, 1 (1998), s. 9-50. 5. Z. Muszyński, Kognitywistyka – rewolucja naukowa – gdzie i jaka?, w: Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, pod red. H. Kardeli, Z. Muszyńskiego, M. Rajewskiego, Lublin: Wyd. UMCS, 2005, s. 251-264. 6. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł? Warszawa: VIZJA Press, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. The MIT Encyclopedia od Cognitive Sciences, ed. R. Wilson, F. Keil, Cambridge, Mass: MIT Press, 2001. 2. Companion to Cognitive Science, ed. W. Bechtel, G. Graham, Blackwell Publishing, 1998. 3. P. Thagard, Mind. Introduction to Cognitive Science, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005. 4. Contemporary Debates in Cognitive Science, ed. R.J. Stainton, Blackwell Publishing, 2006. 5. T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zagłębienie tajemnic umysłu, Gliwice: Wyd. Helion, 2006. 6. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011. 7. S. Pinker, Jak działa umysł? Warszawa: KiW, 2002. 8. P. Gardenfors, Jak Homo stał się sapiens? O ewolucji myślenia, Warszawa: Czarna Owca, 2010. 9. Na ścieżkach neuronauki, pod red. P. Francuza, Lublin: Wyd. KUL, 2010. 10. M Hohol, Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Kraków: Copernicus Center Press, 2013. 11. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat? Warszawa: Wyd. UW, 2011. 12. Formy aktywności umysłu. Ujęcia Kognitywistyczne, t. 1-2, pod red. A. Klawitera, Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 2008/9. 13. Mózg i jego umysły, pod red. W. Dziarnowskiej i A. Klawitera, „Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu”, 2, Poznań: Wyd, Zysk i S-ka, 2005. 14. Formy reprezentacji umysłowych, pod red. R. Piłata, M. Walczaka, Sz. Wróbla, seria: Prace z filozofii i kognitywistyki, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2006. 15. Modele umysłu, pod red. Z. Chlewińskiego, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KP6_WG1 - podstawowe pojęcia dyscyplin składowych kognitywistyki i komunikacji KP6_WG10 - podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej i filozofii kognitywnej KP6_WG13 - podstawowe mechanizmy neurobiologiczne procesów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich aspekty filozoficzne KP6_WK1 - miejsce kognitywistyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz jej relację do filozofii KP6_WK2 - dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz związki i zależności między nimi KP6_WK3 - (multi)interdyscyplinarny charakter kognitywistyki oraz specyfikę filozofii jako platformy badań interdyscyplinarnych KP6_WK5 - podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię Student potrafi: KP6_UK5 -posługiwać się terminologią i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki, w tym filozofii kognitywnej KP6_UK6 - wyjaśnić na przykładach, na czym polega interdyscyplinarny charakter badań nad poznaniem i komunikacją oraz jaką rolę odgrywa w nich filozofia KP6_UK7 - przedstawić w sposób uporządkowany i przystępny podstawowe twierdzenia i teorie z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji Student jest gotów do: KP6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji osiągniętych efektów uczenia: egzamin pisemny (wykład), dyskusja (wykład, ćwiczenia), prace pisemne, prezentacje, przygotowanie projektu badawczego (ćwiczenia). Szczegółowe zasady oceniania oraz zaliczenia wykładu i ćwiczeń podano w dalszej części sylabusa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Poczobut | |
Prowadzący grup: | Olgierd Borowiecki, Robert Poczobut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.