Filmowe obrazy współczesnych społeczeństw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS1-3FOW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.253
|
Nazwa przedmiotu: | Filmowe obrazy współczesnych społeczeństw |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest ukazanie, jak współczesny film przedstawia życie zbiorowe różnych społeczeństw. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się ze znaczącymi dziełami kina dokumentalnego prezentującego istotne problemy społeczne (np. transformacja ustrojowa, samotność) lub starającymi się przedstawić w perspektywie antropologicznej codzienność. Analizie zostaną poddane dzieła przedstawiające życie społeczne demokratycznych państw zachodnich, jak Stany Zjednoczone, Francja i Szwecja, a także totalitarnej Korei Północnej. Społeczeństwo polskie zostanie zaś ukazane w kontekście PRL i okresu transformacji ustrojowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu: Język Polski Dziedzina i dyscyplina: Socjologia i kulturoznawstwo Rok studiów /semestr: Rok 3, semestr V Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. laboratoriów, zajęcia odbywają się w cyklu co 2 tygodnie po 4 h. Metody dydaktyczne: laboratoria, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta - 78 godz. obejmuje: udział w zajęciach - 30 godz.; konsultacje z związane z przygotowaniem referatu i pracy - 7 godz.; przygotowanie studenta do zajęć 15 godz.; przygotowanie referatu 15 godz., przygotowanie pracy 11 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz., co odpowiada 1,4 pkt. ECTS; nakłada pracy, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 41 godz - 1,6 pkt ECTS |
Literatura: |
i) A. Kołodyński, „Tropami filmowej prawdy”, Warszawa 1981. i) B. Zając, „La vérité? Quelle vérité? Eksperymenty z rzeczywistością w kinie niefikcjonalnym lat 60.”, w: „Panoptikum” 2013, nr 12 (19), s. 62-75. i) M. Przylipiak, „Kino bezpośrednie 1963-1970. Czas autorów”, Gdańsk 2014. i) „Karta” nr 50, styczeń 2006. i) J. Banaszewska, K. Jachymek, „Patrząc wstecz. Współczesny dokument wobec PRL‑u”, w: „Kultura Popularna” 2013 nr 1 (35), s. 14-27. M. Przylipiak, „Odrażający, brudni, źli? O filmach dokumentalnych Ewy Borzęckiej”, w: „Studia filmoznawcze”, Wrocław 2003, nr 24. i) U. Tes, „Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej” Kraków 2016. i) W. K. Pessel, „Rewolucje w ministerstwie seksu? Jak rozumieć „Szwedzką teorię miłości”.” w: „Colloquia Anthropologica et Communicativa” 2019 vol. 11, s. 37-48. |
Efekty uczenia się: |
i) zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię - KP6_WG1 i) potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości/grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania - KP6_UW8 i) jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych - KP6_KO1 i) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim - KP6_KO2 |
Metody i kryteria oceniania: |
i) obecność i aktywność na zajęciach; i) referat (ewentualnie prezentacja multimedialna) wraz z konspektem; i) praca pisemna na podstawie referatu lub na inny temat związany z tematyką kursu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krzywosz | |
Prowadzący grup: | Maciej Krzywosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.