Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Intergroup relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS1-3INR1
Kod Erasmus / ISCED: 14.253 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Intergroup relations
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The main aim of the course is to draw students' attention to the specificity of intergroup relations and social consequences of growing both political and ideological divides.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Study profile - general

Form of studies – full-time

Language of the course – English

Field and discipline of science - sociology

Year of study/semester – second and third year, second semester

Number of hours of teaching classes divided into methods of conducting classes - 30 hours of classes.

Teaching methods – workshops

Form of completing the subject – final exam

ECTS points – number according to the study program Balance of student's workload - participation in classes - 30 hours, participation in consultations - 5 hours, participation in exam- 2 hours, preparation for exams - 14 hours, preparation for classes- 23 hours, total: 104 hours, which corresponds to 4 points. ECTS*

Quantitative indicators - student workload related to classes requiring the teacher's direct participation: 67 hours, which corresponds to 2.5 ECTS points (rounded to one decimal place) and student workload that does not require the teacher's direct participation: 37 hours, which corresponds to 1.4 points ECTS, and gives a total of 4 points. ECTS*

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Intergroup relations – theoretical approach and methods

• Hogg M.A., Intergroup Relations In (Eds.), John DeLamater, Amanda Ward Handbook of social psychology, 2006, Second Edition Springer, p. 533-554.

2. The categorization process in intergroup relations

• Dose W., Sinclair A., The categorization process in intergroup relations, European Journal of Social Psychology, 3(2),1972, p.145-157.

3. Stereotype Content Model

• Fiske S., Stereotype Content: Warmth and Competence Endure, Current directions in Psychological Science, 2018, p. 1-7.

4. Stereotype Content Model

• Fiske S., Cuddy A., Glick P., Universal dimensions of social cognition warmth and competence, Trends in Cognitive Science Vol 11 No. 2, 77-83.

5. Social Identity Theory

• Mlicki P.P., Ellemers N., Being different or being better? National stereotypes and identifications of Polish and Dutch students, European Journal of Social Psychology, Vol. 26,(1996), 97-1144.

6. Intergroup contact

• Trudoux C., Finchilescu G., The contact hypothesis and intergroup relations 50 years on: Introduction to the special issue, South Africa Journal Of Psychology, 37(4), 2007, pp.667-678.

7. Socio-structural characteristics of intergroup relations

• Mummendey A.,Klink A., Mielke R., Wenzel M., Blanz M., Socio-structural characteristics of intergroup relations and identity management strategies: Results from a field study in East Germany, European Journal of Social Psychology, 29 (1999), pp. 259-285.

8. Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations

• Nagda B., Tropp L., Paluck E., Looking Back as We Look Ahead: Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations, Jounal of Social Issues, Vol 62, No.3, 2006, pp.439-451.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

KP6_WG1; Student knows and understands the definitions of the most important sociological and psychological terms,; she or he is able to indicate specific problems connectd to intergroup relations

KP6_UW8; Student has basic knowledge of group processes, including the specific context of intergroup relations.

KP6_KO1; Student is determined towards to improve his or her social skills taking to account the dynamics of intergroup relations

KP6_KO2 Student s open to teamworking . He or she recognizes the need for creative team management

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

1. Team Project (.PPT Presentation)

2. Participation (Activity points)

3. Attendance

Your physical attendance is required.

Two absences [during the whole course] are acceptable

You are expected to actively participate in class discussions with your assigned

group.

Three extra points translate into a better note/grade for the semester. Your final

grade will be raised by half a point (e.g. from the grade of 4.0 to the grade of 4.5)

Final project (presentation)

The team (2-3 people) should prepare a presentation based on a chosen

psychological article. Please search for the article strictly connected with the course’s issues. Please note that the text needs to be accepted by the lecturer beforehand.

The project should be presented during the classes.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Skowrońska
Prowadzący grup: Małgorzata Skowrońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The main aim of the course is to draw students' attention to the specificity of intergroup relations and social consequences of growing both political and ideological divides.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Study profile - general

Form of studies – full-time

Language of the course – English

Field and discipline of science - sociology

Year of study/semester – second and third year, second semester

Number of hours of teaching classes divided into methods of conducting classes - 30 hours of classes.

Teaching methods – workshops

Form of completing the subject – final exam

ECTS points – number according to the study program Balance of student's workload - participation in classes - 30 hours, participation in consultations - 5 hours, participation in exam- 2 hours, preparation for exams - 14 hours, preparation for classes- 23 hours, total: 104 hours, which corresponds to 4 points. ECTS*

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Intergroup relations – theoretical approach and methods

• Hogg M.A., Intergroup Relations In (Eds.), John DeLamater, Amanda Ward Handbook of social psychology, 2006, Second Edition Springer, p. 533-554.

2. The categorization process in intergroup relations

• Dose W., Sinclair A., The categorization process in intergroup relations, European Journal of Social Psychology, 3(2),1972, p.145-157.

3. Stereotype Content Model

• Fiske S., Stereotype Content: Warmth and Competence Endure, Current directions in Psychological Science, 2018, p. 1-7.

4. Stereotype Content Model

• Fiske S., Cuddy A., Glick P., Universal dimensions of social cognition warmth and competence, Trends in Cognitive Science Vol 11 No. 2, 77-83.

5. Social Identity Theory

• Mlicki P.P., Ellemers N., Being different or being better? National stereotypes and identifications of Polish and Dutch students, European Journal of Social Psychology, Vol. 26,(1996), 97-1144.

6. Intergroup contact

• Trudoux C., Finchilescu G., The contact hypothesis and intergroup relations 50 years on: Introduction to the special issue, South Africa Journal Of Psychology, 37(4), 2007, pp.667-678.

7. Socio-structural characteristics of intergroup relations

• Mummendey A.,Klink A., Mielke R., Wenzel M., Blanz M., Socio-structural characteristics of intergroup relations and identity management strategies: Results from a field study in East Germany, European Journal of Social Psychology, 29 (1999), pp. 259-285.

8. Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations

• Nagda B., Tropp L., Paluck E., Looking Back as We Look Ahead: Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations, Jounal of Social Issues, Vol 62, No.3, 2006, pp.439-451.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)