Design thinking dla starzejącej się populacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-1DTS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Design thinking dla starzejącej się populacji |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Na studiach drugiego stopnia student jest zobowiązany zaliczyć moduł laboratoryjny składający się z trzech praktycznych przedmiotów, których celem jest uzupełnienie wiedzy studentów o informacje z różnych dziedzin socjologii oraz warsztatowe pogłębianie ich umiejętności praktycznego wykorzystania w badaniach i projektach naukowych. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie ocen pozytywnych z trzech przedmiotów, które wchodzą w jego skład. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest zaprojektowanie usługi/przedmiotu mającego na celu rozwiązanie/ wsparcie w rozwiązaniu konkretnego problemu osób starszych i ich najbliższego otoczenia. Zostanie wykorzystana metoda Design Thinking i Service Design. Dodatkowym elementem będzie namysł nad specyfiką innowacji społecznych oraz wykorzystanie metod ewaluacji prototypów innowacji społecznych w praktyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 16 godzin prowadzonych w formie laboratorium Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach - 16 godzin, - udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 4 godzin - przygotowanie do laboratoriów - 35 godziny, - przygotowanie do prezentacji projektu: 20 godzin razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS |
Literatura: |
1) Beata Michalska - Dominiak, Piotr Grocholiński, "Poradnik Design Thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie", One Press, 2019 2) Agnieszka Sikorska, "Planowanie i prowadzenie warsztatów Design Thinking", Fundacja Stocznia Warszawa 2022 dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/planowanie-i-prowadzenie-warsztatow-design-thinking/ 3) Zrób to sam. Twój wpływ na rozwój. dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/zrob-to-sam-twoj-wplyw-na-rozwoj/ 4) Ewaluacja prototypów innowacji społecznych. Przewodnik, Social Innovation Canada, 2023. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności: Student/Studentka: a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2) b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 ) c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8) Kompetencje społeczne: Student/Studentka: a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warsztaty zorganizowane w oparciu o metodę DT. Końcowym efektem jest przygotowanie protototypu usługi/ przedmiotu i dokonania jego ewaluacji wśród potencjalnych odbiorców/ odbiorczyń. Ocena końcowa na podstawie: - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) (0-1-2) - ocena poszczególnych etapów DT (diagnoza) (1-2-3) - tworzenie rozwiązania i prototyp (1-2-3) - ewaluacja prototypu (1-2-3) - prezentacja końcowa (1-2-3) Każdy z uczestników kursu dokonuje również samoewaluacji (2-3-4-5) oraz w zespoły anonimowo oceniają również poszczególnych uczestników (2-3-4-5) Skala punktów do oceny: bdb - 27-25 db+ 24 - 22 db 21- 19 dst + 18-16 dst 15-13 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sztop-Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sztop-Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest zaprojektowanie usługi/przedmiotu mającego na celu rozwiązanie/ wsparcie w rozwiązaniu konkretnego problemu osób starszych i ich najbliższego otoczenia. Zostanie wykorzystana metoda Design Thinking i Service Design. Dodatkowym elementem będzie namysł nad specyfiką innowacji społecznych oraz wykorzystanie metod ewaluacji prototypów innowacji społecznych w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 16 godzin prowadzonych w formie laboratorium Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach - 16 godzin, - udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 4 godzin - przygotowanie do laboratoriów - 35 godziny, - przygotowanie do prezentacji projektu: 20 godzin razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1) Beata Michalska - Dominiak, Piotr Grocholiński, "Poradnik Design Thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie", One Press, 2019 2) Agnieszka Sikorska, "Planowanie i prowadzenie warsztatów Design Thinking", Fundacja Stocznia Warszawa 2022 dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/planowanie-i-prowadzenie-warsztatow-design-thinking/ 3) Zrób to sam. Twój wpływ na rozwój. dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/zrob-to-sam-twoj-wplyw-na-rozwoj/ 4) Ewaluacja prototypów innowacji społecznych. Przewodnik, Social Innovation Canada, 2023. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.