Projektowanie dla starzejącej się populacji i srebrnej gospodarki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-1PSP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie dla starzejącej się populacji i srebrnej gospodarki |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. |
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Omówione też zostaną główne koncepcje z zakresu zarządzania designem (wzornictwem) w instytucjach publicznych i podmiotach gospodarczych. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się. Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury. Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia. |
Literatura: |
1. Budny J. 2009. Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa. 2. Gedliczka A. 2001. Atlas miar człowieka, Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa. 3. Kuryłowicz E. 2005, Projektowanie Uniwersalne. Uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa. 4. Polski Związek Niewidomych. 2009. Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej - zalecenia, przepisy, dobre praktyki, PZN, Warszawa. 5. Wysocki M. 2009. Dostępna przestrzeń publiczna, Samorząd równych szans, Fundacja Rozwoju Regionalnego, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
• Potrafi wyjaśnić pojęcia związane ze starzeniem się ludności, srebrną gospodarką i projektowaniem uniwersalnym • Potrafi rozpoznawać wyzwania i możliwości związane ze starzeniem się ludności • Umie stosować narzędzia i techniki design thinking do projektowania dla osób starszych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: • Projekty grupowe • Studia przypadków • Warsztaty • Prezentacje • Dyskusje grupowe ocena umiejętności krytycznego korzystania za źródeł Internetowych ocena umiejętności wyboru treści na zadany temat ocena umiejętności prezentacji analizaowanego materiał |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kłopotowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kłopotowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Omówione też zostaną główne koncepcje z zakresu zarządzania designem (wzornictwem) w instytucjach publicznych i podmiotach gospodarczych. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się. Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury. Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia. |
|
Literatura: |
1. Budny J. 2009. Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa. 2. Gedliczka A. 2001. Atlas miar człowieka, Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa. 3. Kuryłowicz E. 2005, Projektowanie Uniwersalne. Uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa. 4. Polski Związek Niewidomych. 2009. Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej - zalecenia, przepisy, dobre praktyki, PZN, Warszawa. 5. Wysocki M. 2009. Dostępna przestrzeń publiczna, Samorząd równych szans, Fundacja Rozwoju Regionalnego, Kraków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.