Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS2-2ADY2
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Przedmiot zwiększa wiedzę z zakresu analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów–stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

- 30 godzin zajęć laboratoryjnych

Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 4

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS

Literatura:

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Efekty uczenia się:

KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod

i technik badawczych

KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii

KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy

KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania

KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze, z koniecznością zaliczenia zajęć na dyżurze w ciągu miesiąca od nieobecności. Studentci/studentki mają obowiązek samodzielnego pilnowania zaliczania zajęć na konsultacjach. Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.

Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (w zespołach 2os.).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Biernacka
Prowadzący grup: Maja Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Pełny opis:

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Przedmiot podzielony jest na następujące bloki tematyczne:

1. Analiza dyskursu. Wprowadzenie

2. Funkcje języka.

3. Zwrot narratywistyczny w naukach społecznych i humanistycznych

4. Dialogizm i polifoniczność

5. Intertekstualność

6. Dyskurs jako narzędzie kształtowania rzeczywistości

7. Dyskurs jako narzędzie sprawowania władzy

Literatura:

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Sadanowicz
Prowadzący grup: Ewelina Sadanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów–stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

- 30 godzin zajęć laboratoryjnych

Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 4

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS

Literatura:

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)