Metodologia badań eksperymentalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-2MBE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań eksperymentalnych |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzupełnienie i pogłębienie umiejętności związanych z projektowaniem prowadzeniem społecznych badań eksperymentalnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok II/sem. I Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów Metody dydaktyczne – laboratoria (prezentacje, dyskusja, wykonywanie zadań sprawdzających rozumienie omawianych treści, projektowanie badania i przeprowadzenie pilotażu, analiza wyników), konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: a) udział w zajęciach - 30h b) udział w konsultacjach - 19h c) przygotowanie do zajęć - 20h d) przygotowanie projektu zaliczeniowego – 31h Wskaźniki ilościowe: liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 49h = 2 ECTS liczba godzin o charakterze niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 h = 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzeziński J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN De Leeuw, R.N., Kleemans, M., Rozendaal, E., Anschütz, D.J., Buijzen, M. (2015). The impact of prosocial television news on children’s prosocial behavior: An experimental study in the Netherlands. Journal of Children and Media, 9(4), 419-434. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Operacjonalizacja zmiennych – klucz do eksperymentu. W: P. Francuz, R. Mackiewicz (red.). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów (s. 54-58). Lublin: Wydawnictwo KUL. Grzyb, T. (2021). Eksperyment a inne metody badawcze – porównanie.. W: T. Grzyb. Eksperyment terenowy w psychologii społecznej (s. 47-63). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2011). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów (s. 19-54). Warszawa: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca Brzeziński, J.M. (2012). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Brzeziński, , J.M. (red.). (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów Warszawa: Zysk i S-ka. Cooper, H., Camic, P. M., Long, D. L., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (red.). (2012). APA handbook of research methods in psychology, Tom 1. Foundations, planning, measures, and psychometrics. American Psychological Association. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Grzyb, T. (2021). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jhangiani, R. S., Chiang, I. C. A., Cuttler, C., Leighton, D. C. (2019). Research methods in psychology. Kwantlen Polytechnic University. King B.M., Minium E.W. (2022). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Manzo, G. (2021). Research handbook on analytical sociology. Elgar. McBride D.M. (2019). The process of research in psychology. Sage Publications. Nowak, S. (2022). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod i technik badawczych KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_UW3 - potrafi umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych. KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy KP7_KK1 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia zajęć: Ocena za przedmiot jest wystawiana na podstawie: - projektu eksperymentu i prezentacji wyników jego pilotażu (praca w grupach), - oceny aktywności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej za projekt. Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę za test Obecność jest obowiązkowa. Nieobecności można zaliczyć w sposób uzgodniony z prowadzącą zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Niczyporuk | |
Prowadzący grup: | Aneta Niczyporuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.