Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań eksperymentalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS2-2MBE2
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań eksperymentalnych
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzupełnienie i pogłębienie umiejętności związanych z projektowaniem prowadzeniem społecznych badań eksperymentalnych.

Pełny opis:

Profil studiów – ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne, socjologia

Rok studiów/semestr – rok II/sem. I

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne – laboratoria (prezentacje, dyskusja, wykonywanie zadań sprawdzających rozumienie omawianych treści, projektowanie badania i przeprowadzenie pilotażu, analiza wyników), konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

a) udział w zajęciach - 30h

b) udział w konsultacjach - 19h

c) przygotowanie do zajęć - 20h

d) przygotowanie projektu zaliczeniowego – 31h

Wskaźniki ilościowe:

liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 49h = 2 ECTS

liczba godzin o charakterze niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 h = 2 ECTS

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzeziński J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN

De Leeuw, R.N., Kleemans, M., Rozendaal, E., Anschütz, D.J., Buijzen, M. (2015). The impact of prosocial television news on children’s

prosocial behavior: An experimental study in the Netherlands. Journal of Children and Media, 9(4), 419-434.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Operacjonalizacja zmiennych – klucz do eksperymentu. W: P. Francuz, R. Mackiewicz (red.). Liczby

nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów (s. 54-58). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Grzyb, T. (2021). Eksperyment a inne metody badawcze – porównanie.. W: T. Grzyb. Eksperyment terenowy w psychologii społecznej (s.

47-63). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciszke, B. (2011). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.).

Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów (s. 19-54). Warszawa: Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca

Brzeziński, J.M. (2012). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Brzeziński, , J.M. (red.). (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów Warszawa: Zysk i S-ka.

Cooper, H., Camic, P. M., Long, D. L., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (red.). (2012). APA handbook of research methods in

psychology, Tom 1. Foundations, planning, measures, and psychometrics. American Psychological Association.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów.

Lublin: Wydawnictwo KUL.

Grzyb, T. (2021). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jhangiani, R. S., Chiang, I. C. A., Cuttler, C., Leighton, D. C. (2019). Research methods in psychology. Kwantlen Polytechnic University.

King B.M., Minium E.W. (2022). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Manzo, G. (2021). Research handbook on analytical sociology. Elgar.

McBride D.M. (2019). The process of research in psychology. Sage Publications.

Nowak, S. (2022). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod

i technik badawczych

KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KP7_UW3 - potrafi umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych.

KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii

KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy

KP7_KK1 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy

KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania

KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia zajęć:

Ocena za przedmiot jest wystawiana na podstawie:

- projektu eksperymentu i prezentacji wyników jego pilotażu (praca w grupach),

- oceny aktywności na zajęciach.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej za projekt. Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę za

test

Obecność jest obowiązkowa. Nieobecności można zaliczyć w sposób uzgodniony z prowadzącą zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Niczyporuk
Prowadzący grup: Aneta Niczyporuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)