Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria oprogramowania 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 510-IS1-2IO1-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inżynieria oprogramowania 1
Jednostka: Wydział Informatyki
Grupy: 2 rok 1 stopnia sem. letni Informatyka
3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Procesy i modele cyklu życia oprogramowania. Podejścia klasyczne a zwinne do wytwarzania systemów informatycznych. Problemy i rozwiązania związane ze specyfikowaniem wymagań; analizowaniem, projektowaniem i implementowaniem systemów; planowaniem i wykonaniem prac. Standardy, oprogramowanie narzędziowe, organizacje zawodowe związane z inżynierią systemów. Podstawy ekonomii inżynierii oprogramowania.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, problemami i rozwiązaniami z zakresu inżynierii oprogramowania:

- procesami i modelami cyklu życia oprogramowania,

- podejściami do rozwijania oprogramowania i do prowadzenia przedsięwzięć informatycznych

- podstawami obiektowego modelowania systemów z wykorzystaniem UML.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka

Rok studiów / semestr: 2 / 4

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych:

- wykład: 30 h

Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja, konsultacje.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta (rodzaj aktywności i liczba godzin):

- Udział w zajęciach:

- - wykład: 30 h

- Studiowanie literatury: 10 h

- Przygotowanie do zaliczenia: 7 h

- Obecność na zaliczeniu: 2 h

- Udział w konsultacjach: 1 h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 h / 1.3 ECTS

- nakład pracy studenta związany z zajęciami niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17 h / 0.7 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

- I. Sommerville, "Inżynieria oprogramowania", PWN, 2020

- P. Bourque, R.E. Fairley, "Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK Guide)", Version 3.0, IEEE Computer Society, 2014, dostępna on-line [https://www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering]

- J. Werewka, "Wybrane zagadnienia zarządzania projektami w przedsiębiorstwach Informatycznych", Wyd. AGH, 2013, dostępna on-line [https://www.researchgate.net/profile/Jan-Werewka]

- S. Wrycza, P. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, "Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych", Helion, 2005

Literatura uzupełniająca:

- K.E. Wiegers, J. Beatty "Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań", Helion, 2014

- OMG, "Unified Modeling Language (UML), Version 2.5.1", 2017, dostępna on-line [https://www.omg.org/spec/UML]

- H. Kniberg, M. Skarin, "Kanban and Scrum: Making the Most of Both", InfoQ, 2009, dostępna on-line [https://www.infoq.com/minibooks/kanban-scrum-minibook/]

- R.C. Martin, "Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty", Helion, 2010

Efekty uczenia się:

- Zna procesy i wybrane modele cyklu życia oprogramowania i systemów informatycznych. KP6_WG12, KP6_WG5

- Zna wybrane podejścia do rozwijania systemów i do prowadzenia przedsięwzięć informatycznych. KP6_WG12, KP6_UW15, KP6_UW17

- Zna podstawy obiektowego modelowania systemów z wykorzystaniem UML. KP6_WG4, KP6_WG8, KP6_UW15

- Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. KP6_UU1

- Dostrzega i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności informatyka. KP6_KO1

Metody i kryteria oceniania:

Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Parfieniuk
Prowadzący grup: Marek Parfieniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)