Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C. S. Lewisa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 510-IS2-2LEW-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C. S. Lewisa |
Jednostka: | Wydział Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne Rok studiów / semestr: 1/3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 10h Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 10h Przygotowanie do zajęć: - wykład 10h Zapoznanie z literaturą: 20h Udział w konsultacjach: 7h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h, 1 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h, 1 ECTS |
Literatura: |
Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997). Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132. Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21. |
Efekty uczenia się: |
KA7_KO1 i KA7_KR: Student rozumie teorie poznania, antropologię personalistyczną, wzajemne zależności między nauką, wiedzą a poznaniem – test zaliczeniowy. Student zna podstawowe narzędzia poznawcze i rozumie granice ich stosowania – test zaliczeniowy. Student potrafi właściwie interpretować współczesne wydarzenia i zjawiska – test zaliczeniowy. Student posiada umiejętność właściwej oceny koncepcji poznawczych i rolę człowieka w tworzeniu SI – test zaliczeniowy. Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń – test zaliczeniowy. Student potrafi ukazać przykłady wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój nauki – test zaliczeniowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja. Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, test zaliczeniowy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ławreszuk | |
Prowadzący grup: | Marek Ławreszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.