Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-3SEML2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
22.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach seminarium licencjackiego "Dziecko w kulturze, kultury dzieciństwa" zostaną omówione założenia interdyscyplinarnych badań kulturowych nad dzieckiem children studies. Program zajęć obejmie wieloaspektowe podejście do badania współczesnej kultury dziecięcej, uwzględniając najważniejsze zagadnienia z perspektywy antropologicznej, psychologicznej, pedagogicznej oraz socjologicznej. Studenci zdobędą kompleksową wiedzę na temat roli dziecka w społeczeństwie i kulturze oraz sposobów badań i analizy związków między dziećmi a kulturą. Szczególny nacisk położony zostanie na najnowsze tendencje w badaniach nad dziećmi, włączając eksperymentalne działania badań partycypacyjnych prowadzone wraz z dziećmi. Wskazana znajomość języka angielskiego - stopień podstawowy lub średnio zaawansowany. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy licencjackiej i wsparcie indywidualnych zainteresowań studentów. Podczas seminarium studenci poznają metodologię prowadzenia badań i warsztat pracy autora pracy naukowej, zapoznają się z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Stacjonarne Kod przedmiotu - 520-KS1-3SEML2 Język przedmiotu - Język polski Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina nauk o kulturze i religii Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin semi-narium Punkty ECTS - 22 Bilans nakładu pracy studenta udział w ćwiczeniach – 60 godzin przygotowanie do zajęć – 35 godzin udział w konsultacjach – 30 godzin przygotowanie prezentacji – 5 godzin przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin pisanie pracy – 260 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS - o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS |
Literatura: |
- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, red. M.J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008. - K. Szymborska, Po stronie dziecka, Białystok 2020. ( tu: Children studies. Propozycje metodologiczne i Children studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem, Boyologia) - J. Wall, From childhood studies to childism: reconstructing the scholarly and social imaginations, “Children's Geographies” 2019, DOI: 10.1080/14733285.2019.1668912. - L. Edelman, Przyszłość to dziecinne mrzonki, w: Teorie wywrotowe, red. A. Gajewska, Poznań 2012. - M. Wesołowska, Prawo do inności i protodziewczyńskość – Jo March i Anne Shirley w perspektywie girlhood studies, „Czas Kultury” 2022, nr 2 (213). - M. Jacyno, A. Szulżycka, Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa 1999. - P. Ariés, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995. - Dzieci, red. M. Janion, S. Chwin, Gdańsk 1988. - T. Buliński, Antropologia dziecka, w: Encyklopedia dzieciństwa. Pierwsza encyklopedia o dziecku i dzieciństwie, red. D. Waloszek, http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Antropologia_dziecka - H. Montgomery, Childhood within Anthropology, in: An Introduction to Childhood: Anthropological Perspectives on Children’s Lives, Oxford 2008. - F. D. Lancy, Where do children come from? The Anthropologist’s veto, in: idem, The Anthropology of Childhood, Cherubs, Chattel, Changelings, Cambridge 2008. - J. Tokarska-Bakir, Dziecko jako obcy, w: „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 23. - M. Wróblewski, Konstruowanie dzieciństwa, w: idem, Doświadczenie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019. - G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006. - P. Bunio-Mroczek, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2021, t. 17, nr 4, ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. - E. Maciejewska-Mroczek, M. Reimann, Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2016, t. 12, nr 4, www.przegladsocjologiijakosciowej.org. - A. James, Giving Voice to Children’s Voices: Practices and Problems, Pitfalls and Potentials, in: “In Focus: Children, Childhood, and Childhood Studies” 2007, no. 109.2. - M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2020. - R. V. Kozinets, Netnografia Badania etnograficzne online, tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2012. - R. K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody, Kraków 2015. - M. Brzozowska-Brywczyńska, Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2021, nr 20(3). - D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002. - M. Pospiszyl, Dekolonizowanie dzieciństwa, „Machina Myśli” 2022, http://machinamysli.org/dekolonizowanie-dziecinstwa/ A. Kubajak, Kresy i Sybir. Losy polskich dzieci, Krzeszowice 2009. - I. Światłowska-Prędota, M. Piękoś, Po obu stronach muru. Dziecko żydowskie jako ofiara holocaustu (autobiografie Romy Ligockiej, Idy Fink, Aliny Margolis-Edelman i Josepha Bainvolla), „Orbis Linguarum, 2005, vol. 28, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/12838. - J. Kowalska-Leder, Doświadczenie zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wrocław 2009. - K. Wądolny-Tatar, Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, „Litteraria Copernicana” 2017, nr 3. - J. Papuzińska, Folklor dziecięcy i jego losy, Tekstualia” 2010, nr 2. - R. Waksmund, Dzieci- plemię nieznane. Od folklorystyki do etnografii dzieciństwa, „Literatura Ludowa” 1994, nr 3. - J. Cieślikowski, Folklor dziecięcy, w: Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975. - T. Műller, Młodzieżowe podkultury, Warszawa 1987. - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. - Z. Bauman, Konsumowanie dzieciństwa, w: Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków 2007. - Researching Children's Popular Culture: The Cultural Spaces of Childhood, eds. C. Mitchell, C. Mitchell-Kernan, J. Reid-Walsh, London-New York· 2002. Dziecko w świecie sztuki-sztuka w świecie dziecka, Kraków 1996. - E. Forgas, Zabawki to my. Zabawki i dziecięcość w dzisiejszej sztuce, tłum. P. Stachura, „Czas Kultury” 2007, nr 3. - A. Andrzejewska, W. Bednarek, Wirtualny świat alternatywą tradycyjnej zabawy dzieci, w: Homo creator czy homo ludens. Twórcy-internauci-podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008. - E. Maciejewska-Mroczek, Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka, Kraków 2012. - A. Czabanowska-Wróbel, [Ta dziwna] instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013, nr 5. - M. Nieszczerzewska, A. Skórzyńska, Topografia dziecięca, „Studia Kulturoznawcze” 2011, nr 1. - M. Brzozowska-Brywczyńska, Miejskie geografie dzieciństwa. Między kontrolą, niewidzialnością a partycypacją albo kilka uwag o niejednoznacznym charakterze dziecięcego sprawstwa, w: Children studies jako perspektywa interpretacyjna. Studia i szkice, red. J. Sztachelska, K. Szymborska, Białystok 2014. - A. Matysiak, Przestrzeń zabawy. Rozważania na marginesach „Nietzsche i filozofia” Gillesa Deleuze’a, „Machina Myśli” 2023, http://machinamysli.org/przestrzen-zabawy-adam-matysiak/. - F. M. Cataluccio, Niedojrzałość. Choroba naszych czasów, tłum. S. Kasprzysiak, Krajów 2006. - J. Kowalska-Leder, Infantylizacja kultury masowej, w: „Dialog” 2005, r. 50, nr 10. - Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, Warszawa 2018. - B. Young, D. Papadutou, Dziecięca śmierć i żałoba w kulturach, w: Przemijanie w kulturach. Obyczaje żałobne, pocieszenie i wsparcie, red. C. M. Parkers, P. Laungani, B. Young, tłum. K. Ciekot-Roczan, Wrocław 2001. - E. Tomasik, Dziecko chore w literaturze pięknej polskiej i zagranicznej, „Bibliotekarz Zachodnio-Pomorski, 1988, nr. ¾. Dzieci i zdrowie. Wstęp do Childhood Studies, red. M. Radkowska-Walkowicz, M. Reiman, Warszawa 2018. Proponowana literatura dodatkowa: - K. Wells, Childhood Studies. Short Introduction, Cambridge 2018. (fragmenty) - K. Kidd, Making American boys: Boyology and the feral tale, Minneapolis 2005. - Becoming Girl. Collective Biography and the Production of Girlhood, eds. M. Gonick, S. Gannon, Toronto 2014. - B. Whiting, J. Whiting, R. Longabaugh, Children of Six Cultures: A Psycho-Cultural Analysis, Cambridge 1975. - Pover and Voice in Research with Children, eds. L. Diaz Soto, B. B. Swadener, New York-Washington-Bern 2005. - Intergenerational Solidarity in Children's Literature and Film, eds. J. Deszcz-Tryhubczak, Z. Jaques, The University of Mississippi Press, 2021. - V. Ford Smith, Between Generations. Collaborative Authorship in the Golden Age of Children’s Literature, Mississippi 2017. - K. Przyłłuska-Urbanowicz, Pupilla. Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku, Gdańsk 2014. - Childhood and Celebrity, eds. J. O'Connor, J. Mercer, London-New York 2017. Powyższy zestaw ma charakter orientacyjny. Kompletna lista lektur zostanie przedstawiona na początku pierwszego semestru. W trakcie semestru, po zapoznaniu się przez prowadzącą ze wstępnymi planami i oczekiwaniami uczestników seminarium, lista ta może być odrobinę modyfikowana – stosownie do potrzeb studentów. Uczestnicy zobowiązani są do zapoznania się m.in. z następującą literaturą przedmiotu (część z wymienionych pozycji będzie obowiązkowa dla wszystkich, część – jedynie dla autorów referatów/prezentacji przedstawianych w pierwszym semestrze). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/ka: W1. Zna specyfikę i zadania metod badawczych children studies i rozumie miejsce dyscypliny w dyskursie badań kulturowych oraz jej praktyczne zastosowanie we własnej działalności badawczej (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG3, KA6_WG4); W2. Zna podstawowe pojęcia z zakresu kulturowych badań nad dzieckiem i jego kulturotwórczej roli oraz etyki pracy z dziećmi (KA6_WG1, KA6_WK2); W3. Zna i rozumie metody analizy, interpretacji i wartościowania tekstów kultury o dziecku (KA6_WK3, KA6_WK4, KA6_WK5); W4. Ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości badań nad dzieckiem, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie definiowania dziecka i jego miejsca w kulturze(KA6_WK3); W zakresie umiejętności student/ka: U1. Potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektro-niczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał (KA6_UW1); U2. Potrafi analizować i kontekstowo interpretować tekst kulturowy z uwzględnieniem różnych aspektów, biorąc pod uwagę nowoczesne badania nad dzieckiem oraz różne dyscypliny nauk humani-stycznych (KA6_UW2); U3. Poprawnie stosuje poznaną terminologię i pojęcia; Potrafi formułować krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji; formułuje i testuje hipote-zy związane z problemami badawczymi (KA6_UW3, KA6_UK2); U4. Pod kierunkiem opiekuna naukowego potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (KA6_UW5, KA6_UO1); W zakresie kompetencji społecznych student/ka: K1. potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów kulturoznawczych,społecznych i pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KA6_UO1) K.2. dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej związane z prowadzeniem badań kulturowych (KA6_KR1, KA6_KO2, KA6_KR2) K3. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KA6_KK1, KA6_UU1) K4. Student jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury tradycyjnej i współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury dziecięcej (KA6_KK2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w seminarium - "Dziecko w kulturze, kultury dzieciństwa" oznacza zgodę na pracę według kalendarium: - połowa stycznia - ustalenie tematu pracy licencjackiej, - koniec stycznia - zatwierdzenie przez promotora planu pracy dyplomowej i bibliografii - koniec semestru zimowego (luty/marzec)- przesłanie do sprawdzenia I rozdziału pracy dyplomowej - koniec marca - przesłanie do sprawdzenia II rozdziału - koniec kwietnia - przesłanie do sprawdzenia III rozdziału - koniec maja - przesłanie do promotora końcowej wersji pracy dyplomowej - do 15 czerwca - wgranie ostatecznej wersji pracy dyplomowej do systemu APD Dotrzymywanie wyznaczonych terminów i systematyczne przesyłanie pracy jest podstawowym warunkiem zaliczenia kursu. Ogólnym kryterium oceniania jest stopień zaawansowania przygotowania pracy licencjackiej oraz jakość i samodzielność podejmowanych w tym zakresie działań. Na zaliczenie seminarium składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - bieżąca weryfikacja wiedzy studenta (efekty kształcenia w zakresie wiedzy); - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) oraz terminowe przedłożenie pracy licencjackiej. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Szymborska | |
Prowadzący grup: | Karolina Szymborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wśród omawianych tematów znajdą się m. in.: etyka badań z dziećmi, partycypacja dzieci, antropologia dzieciństwa, childism, dziecięcy „empowerment” i sposoby jego rozumienia; wielokulturowość literatury dziecięcej, kształtowanie i reprezentacja płci społeczno-kulturowej, dziecięcy folklor, etnografie dzieciństwa, socjologia dzieciństwa, pedagogika i psychologia dziecka, dyskusja nad eksponowaniem interdyscyplinarności w badaniach nad dzieckiem (od pracy Ellen Key, przez Janusza Korczaka, po Mary Jane Kehily czy Johna Walla), obraz dziecka w literaturze, kulturze i edukacji – tradycja i nowoczesność, kultura młodzieżowa i analiza różnych subkultur młodzieżowych i ich wpływu na kulturę głównego nurtu, wspólnoty dziecięce jako modele pajdokracji, refleksja nad reprezentacją „autodziecięcych tekstów kulturowych”, badanie, jak media reprezentują i kształtują różne aspekty dzieciństwa, dziecko w kulturze popularnej oraz wpływ dziecka na kulturę (gry, fanfiki, mashupy i cosplaye), pamięć kulturowa dzieciństwa, pozycje dziecięcego świadka Zagłady, lektura maladyczna dziecięcego doświadczenia choroby. |
|
Literatura: |
- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, red. M.J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008. - K. Szymborska, Po stronie dziecka, Białystok 2020. ( tu: Children studies. Propozycje metodologiczne i Children studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem, Boyologia) - J. Wall, From childhood studies to childism: reconstructing the scholarly and social imaginations, “Children's Geographies” 2019, DOI: 10.1080/14733285.2019.1668912. - L. Edelman, Przyszłość to dziecinne mrzonki, w: Teorie wywrotowe, red. A. Gajewska, Poznań 2012. - M. Wesołowska, Prawo do inności i protodziewczyńskość – Jo March i Anne Shirley w perspektywie girlhood studies, „Czas Kultury” 2022, nr 2 (213). - P. Ariés, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995. - T. Buliński, Antropologia dziecka, w: Encyklopedia dzieciństwa. Pierwsza encyklopedia o dziecku i dzieciństwie, red. D. Waloszek, http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Antropologia_dziecka - H. Montgomery, Childhood within Anthropology, in: An Introduction to Childhood: Anthropological Perspectives on Children’s Lives, Oxford 2008. - F. D. Lancy, Where do children come from? The Anthropologist’s veto, in: idem, The Anthropology of Childhood, Cherubs, Chattel, Changelings, Cambridge 2008. - J. Tokarska-Bakir, Dziecko jako obcy, w: „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 23. - P. Bunio-Mroczek, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2021, t. 17, nr 4, ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. - E. Maciejewska-Mroczek, M. Reimann, Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2016, t. 12, nr 4, www.przegladsocjologiijakosciowej.org. - M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2020. - R. V. Kozinets, Netnografia Badania etnograficzne online, tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2012. - R. K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody, Kraków 2015. - M. Brzozowska-Brywczyńska, Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2021, nr 20(3). - M. Pospiszyl, Dekolonizowanie dzieciństwa, „Machina Myśli” 2022, http://machinamysli.org/dekolonizowanie-dziecinstwa/ - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. - Z. Bauman, Konsumowanie dzieciństwa, w: Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków 2007. - M. Nieszczerzewska, A. Skórzyńska, Topografia dziecięca, „Studia Kulturoznawcze” 2011, nr 1. - F. M. Cataluccio, Niedojrzałość. Choroba naszych czasów, tłum. S. Kasprzysiak, Krajów 2006. - J. Kowalska-Leder, Infantylizacja kultury masowej, w: „Dialog” 2005, r. 50, nr 10. - Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, Warszawa 2018. J. Cieślikowski, Folklor dziecięcy, w: Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975. - T. Műller, Młodzieżowe podkultury, Warszawa 1987. - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. - Z. Bauman, Konsumowanie dzieciństwa, w: Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków 2007. - Researching Children's Popular Culture: The Cultural Spaces of Childhood, eds. C. Mitchell, C. Mitchell-Kernan, J. Reid-Walsh, London-New York· 2002. Dziecko w świecie sztuki-sztuka w świecie dziecka, Kraków 1996. - E. Forgas, Zabawki to my. Zabawki i dziecięcość w dzisiejszej sztuce, tłum. P. Stachura, „Czas Kultury” 2007, nr 3. - A. Andrzejewska, W. Bednarek, Wirtualny świat alternatywą tradycyjnej zabawy dzieci, w: Homo creator czy homo ludens. Twórcy-internauci-podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008. - E. Maciejewska-Mroczek, Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka, Kraków 2012. - E. Jarosz E., Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu; kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci, „Kultura i Edukacja” 2019, nr 1. - M. Kosno, M. Spodaryk, Dzieci i Sztuka, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2021. - M. Rakoczy, Czy w muzeum wszystko wolno? Problemy z nowoczesnym pajdocentryzmem, „Widok. Teorii i Praktyki Kultury Wizualnej” 2017, nr 19. - K. Przyłłuska-Urbanowicz, Pupilla. Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku, Gdańsk 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Szymborska | |
Prowadzący grup: | Karolina Szymborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wśród omawianych tematów znajdą się m. in.: etyka badań z dziećmi, partycypacja dzieci, antropologia dzieciństwa, childism, dziecięcy „empowerment” i sposoby jego rozumienia; wielokulturowość literatury dziecięcej, kształtowanie i reprezentacja płci społeczno-kulturowej, dziecięcy folklor, etnografie dzieciństwa, socjologia dzieciństwa, pedagogika i psychologia dziecka, dyskusja nad eksponowaniem interdyscyplinarności w badaniach nad dzieckiem (od pracy Ellen Key, przez Janusza Korczaka, po Mary Jane Kehily czy Johna Walla), obraz dziecka w literaturze, kulturze i edukacji – tradycja i nowoczesność, kultura młodzieżowa i analiza różnych subkultur młodzieżowych i ich wpływu na kulturę głównego nurtu, wspólnoty dziecięce jako modele pajdokracji, ekopajdocentryzm i pajdocentryczna metafizyka; refleksja nad reprezentacją „autodziecięcych tekstów kulturowych”, dziecięca turystyka, badanie, jak media reprezentują i kształtują różne aspekty dzieciństwa, dziecko w kulturze popularnej oraz wpływ dziecka na kulturę (gry, fanfiki, mashupy i cosplaye), dziecięcy celebryci, dziecko w kontekście migracji i diaspor, pamięć kulturowa dzieciństwa, pozycje dziecięcego świadka Zagłady, lektura maladyczna dziecięcego doświadczenia choroby. |
|
Literatura: |
- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, red. M.J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008. - K. Szymborska, Po stronie dziecka, Białystok 2020. ( tu: Children studies. Propozycje metodologiczne i Children studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem, Boyologia) - J. Wall, From childhood studies to childism: reconstructing the scholarly and social imaginations, “Children's Geographies” 2019, DOI: 10.1080/14733285.2019.1668912. - L. Edelman, Przyszłość to dziecinne mrzonki, w: Teorie wywrotowe, red. A. Gajewska, Poznań 2012. - M. Wesołowska, Prawo do inności i protodziewczyńskość – Jo March i Anne Shirley w perspektywie girlhood studies, „Czas Kultury” 2022, nr 2 (213). - P. Ariés, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995. - T. Buliński, Antropologia dziecka, w: Encyklopedia dzieciństwa. Pierwsza encyklopedia o dziecku i dzieciństwie, red. D. Waloszek, http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Antropologia_dziecka - H. Montgomery, Childhood within Anthropology, in: An Introduction to Childhood: Anthropological Perspectives on Children’s Lives, Oxford 2008. - F. D. Lancy, Where do children come from? The Anthropologist’s veto, in: idem, The Anthropology of Childhood, Cherubs, Chattel, Changelings, Cambridge 2008. - J. Tokarska-Bakir, Dziecko jako obcy, w: „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 23. - P. Bunio-Mroczek, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2021, t. 17, nr 4, ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. - E. Maciejewska-Mroczek, M. Reimann, Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2016, t. 12, nr 4, www.przegladsocjologiijakosciowej.org. - M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2020. - R. V. Kozinets, Netnografia Badania etnograficzne online, tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2012. - R. K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody, Kraków 2015. - M. Brzozowska-Brywczyńska, Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2021, nr 20(3). - M. Pospiszyl, Dekolonizowanie dzieciństwa, „Machina Myśli” 2022, http://machinamysli.org/dekolonizowanie-dziecinstwa/ - J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawa 2013. - Z. Bauman, Konsumowanie dzieciństwa, w: Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków 2007. - M. Nieszczerzewska, A. Skórzyńska, Topografia dziecięca, „Studia Kulturoznawcze” 2011, nr 1. - F. M. Cataluccio, Niedojrzałość. Choroba naszych czasów, tłum. S. Kasprzysiak, Krajów 2006. - J. Kowalska-Leder, Infantylizacja kultury masowej, w: „Dialog” 2005, r. 50, nr 10. - Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, Warszawa 2018. - B. Young, D. Papadutou, Dziecięca śmierć i żałoba w kulturach, w: Przemijanie w kulturach. Obyczaje żałobne, pocieszenie i wsparcie, red. C. M. Parkers, P. Laungani, B. Young, tłum. K. Ciekot-Roczan, Wrocław 2001. - "Ekrany" 2024, nr 3 (tu: M. Stelmach, Dziecięca historia kina? Problematyczny status filmu młodej widowni, M. Rakoczy, Kino a studia nad dzieciństwem) - K. Kidd, Making American boys: Boyology and the feral tale, Minneapolis 2005. - K. Przyłłuska-Urbanowicz, Pupilla. Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku, Gdańsk 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.