Zarządzanie i marketing w instytucjach kultury
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 520-KS1-3ZMK |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej
|
| Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing w instytucjach kultury |
| Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
| Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu norm prawnych regulujących działalność instytucji kultury, sposobu ich finansowania, jak również zarządzania finansami publicznymi. Podczas ćwiczeń omówiona zostanie także sylwetka menedżera, relacje między pracodawcą a pracownikiem, a także wybrane zagadnienia z marketingu w kulturze, w tym social media, digital marketing oraz audience development. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Nauczanie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy (Moduł 3: przedmioty kulturoznawcze) Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: Nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, wyjście do instytucji kultury, spotkanie z ekspertem Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 60 godz. obejmuje: Udział w zajęciach – 30 godz. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zadania praktyczne, studiowanie literatury, przygotowanie do wygłoszenia referatu, przygotowanie pracy zaliczeniowej) – 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 ECTS o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS |
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Książki: 1. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 2. Gary Armstrong, Philip Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2016 3. Anna Pluszyńska, Agnieszka Konior, Łukasz Gaweł (red.), Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Martyna Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 5. Paweł Tkaczyk, Narratologia.Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z późniejszymi zmianami 3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z późniejszymi zmianami Książki: 1. Sławomir Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Narodowe centrum Kultury, Warszawa 2015 2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 3. Dorota Ilczuk, Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 4. Paweł Kamiński, Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Ridero, 2021 5. Wioletta Krawiec, Zarządzanie wartością dla klienta a marketing doświadczeń w instytucjach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021 6. Agata Podczaska, Kamila Kujawska-Krakowiak (red.), Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, Fundacja Commitment to Europe, Warszawa 2007 7. Krystyna Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009 8. Łukasz Wróblewski (red.), Zarządzanie w instytucjach kultury, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014 9. Vademecum dyrektora instytucji kultury (opracowanie zbiorowe), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020 |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA – absolwent zna i rozumie: - podstawowe akty prawne i modele finansowania instytucji kultury oraz ich wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i pozarządowego (KA6_WK1, KA6_WK5), - zasady strategicznego zarządzania instytucją kultury, w tym projektami i zespołami, w kontekście wyzwań społecznych i dostępności kultury (KA6_WK5). UMIEJĘTNOŚCI – absolwent potrafi: - analizować i interpretować zjawiska związane z zarządzaniem i marketingiem w kulturze, z wykorzystaniem literatury przedmiotu i przykładów z praktyki (KA6_UW1), - tworzyć i prezentować proste projekty z zakresu marketingu kultury, w tym z obszaru audience development i promocji w social mediach (KA6_UU3). KOMPETENCJE SPOŁECZNE – absolwent jest gotów do: - pracy indywidualnej i zespołowej nad zadaniami praktycznymi, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania i marketingu kultury (KA6_KO2), - krytycznej refleksji nad społecznym wymiarem działalności instytucji kultury i ich otwartości na różne grupy odbiorców (KA6_KK1). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową składać się będzie: - obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), - przygotowanie referatu, - przygotowanie prezentacji na zaliczenie przedmiotu. Referat i prezentacja zaliczeniowa oceniane są według następujących kryteriów (maksymalnie po 15 punktów każde, czyli łącznie 30 punktów): Kryteria oceny referatu: 1. Zgodność treści z tematem i celami referatu – 0–3 pkt 2. Poprawność struktury i logiki wywodu – 0–3 pkt 3. Zastosowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej – 0–3 pkt 4. Umiejętność analizy i interpretacji danych lub przykładów – 0–3 pkt 5. Poprawność językowa i styl referatu – 0–3 pkt 1. Kryteria oceny prezentacji: 2. Jasność przekazu i przejrzystość prezentacji (slajdy lub inna forma wizualna) – 0–3 pkt 3. Zgodność z treścią referatu – 0–3 pkt 4. Zaangażowanie i styl prezentacji ustnej – 0–3 pkt 5. Umiejętność wyjaśniania i odpowiadania na pytania – 0–3 pkt 6. Zastosowanie przykładów z praktyki instytucji kultury – 0–3 pkt Skala ocen końcowych za referat i prezentację: ≥ 27 pkt – bardzo dobry 24–26 pkt – dobry plus 21–23 pkt – dobry 18–20 pkt – dostateczny plus 15–17 pkt – dostateczny < 15 pkt – niezaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Martyna Zaniewska | |
| Prowadzący grup: | Martyna Zaniewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu norm prawnych regulujących działalność instytucji kultury, sposobu ich finansowania, jak również zarządzania finansami publicznymi. Podczas ćwiczeń omówiona zostanie także sylwetka menedżera, relacje między pracodawcą a pracownikiem, a także wybrane zagadnienia z marketingu w kulturze, w tym social media, digital marketing oraz audience development. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Nauczanie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy (Moduł 3: przedmioty kulturoznawcze) Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: Nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia / II Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacja, wypowiedź pisemna Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 60 godz. obejmuje: Udział w zajęciach – 30 godz. Konsultacje, zaliczenia – 5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, do zaliczeń i egzaminów, zadania praktyczne, studiowanie literatury przedmiotu) – 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 ECTS o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS |
|
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Książki: 1. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 2. Gary Armstrong, Philip Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2016 3. Anna Pluszyńska, Agnieszka Konior, Łukasz Gaweł (red.), Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Martyna Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 5. Paweł Tkaczyk, Narratologia.Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z późniejszymi zmianami 3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z późniejszymi zmianami Książki: 1. Sławomir Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Narodowe centrum Kultury, Warszawa 2015 2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 3. Dorota Ilczuk, Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 4. Paweł Kamiński, Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Ridero, 2021 5. Wioletta Krawiec, Zarządzanie wartością dla klienta a marketing doświadczeń w instytucjach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021 6. Agata Podczaska, Kamila Kujawska-Krakowiak (red.), Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, Fundacja Commitment to Europe, Warszawa 2007 7. Krystyna Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009 8. Łukasz Wróblewski (red.), Zarządzanie w instytucjach kultury, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014 9. Vademecum dyrektora instytucji kultury (opracowanie zbiorowe), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020 |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Martyna Zaniewska | |
| Prowadzący grup: | Martyna Zaniewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu norm prawnych regulujących działalność instytucji kultury, sposobu ich finansowania, jak również zarządzania finansami publicznymi. Podczas ćwiczeń omówiona zostanie także sylwetka menedżera, relacje między pracodawcą a pracownikiem, a także wybrane zagadnienia z marketingu w kulturze, w tym social media, digital marketing oraz audience development. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Nauczanie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy (Moduł 3: przedmioty kulturoznawcze) Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: Nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, wyjście do instytucji kultury, spotkanie z ekspertem Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 60 godz. obejmuje: Udział w zajęciach – 30 godz. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zadania praktyczne, studiowanie literatury, przygotowanie do wygłoszenia referatu, przygotowanie pracy zaliczeniowej) – 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 ECTS o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS |
|
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Książki: 1. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 2. Gary Armstrong, Philip Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2016 3. Anna Pluszyńska, Agnieszka Konior, Łukasz Gaweł (red.), Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Martyna Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 5. Paweł Tkaczyk, Narratologia.Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z późniejszymi zmianami 3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z późniejszymi zmianami Książki: 1. Sławomir Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Narodowe centrum Kultury, Warszawa 2015 2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 3. Dorota Ilczuk, Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 4. Paweł Kamiński, Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Ridero, 2021 5. Wioletta Krawiec, Zarządzanie wartością dla klienta a marketing doświadczeń w instytucjach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021 6. Agata Podczaska, Kamila Kujawska-Krakowiak (red.), Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, Fundacja Commitment to Europe, Warszawa 2007 7. Krystyna Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009 8. Łukasz Wróblewski (red.), Zarządzanie w instytucjach kultury, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014 9. Vademecum dyrektora instytucji kultury (opracowanie zbiorowe), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020 |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Martyna Zaniewska | |
| Prowadzący grup: | Martyna Zaniewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu norm prawnych regulujących działalność instytucji kultury, sposobu ich finansowania, jak również zarządzania finansami publicznymi. Podczas ćwiczeń omówiona zostanie także sylwetka menedżera, relacje między pracodawcą a pracownikiem, a także wybrane zagadnienia z marketingu w kulturze, w tym social media, digital marketing oraz audience development. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Nauczanie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy (Moduł 3: przedmioty kulturoznawcze) Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: Nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, wyjście do instytucji kultury, spotkanie z ekspertem Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 60 godz. obejmuje: Udział w zajęciach – 30 godz. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zadania praktyczne, studiowanie literatury, przygotowanie do wygłoszenia referatu, przygotowanie pracy zaliczeniowej) – 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 ECTS o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS |
|
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Książki: 1. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 2. Gary Armstrong, Philip Kotler, Marketing. Wprowadzenie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2016 3. Anna Pluszyńska, Agnieszka Konior, Łukasz Gaweł (red.), Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Martyna Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 5. Paweł Tkaczyk, Narratologia.Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca: Ustawy: 1. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, z późniejszymi zmianami 2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z późniejszymi zmianami 3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z późniejszymi zmianami Książki: 1. Sławomir Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Narodowe centrum Kultury, Warszawa 2015 2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 3. Dorota Ilczuk, Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 4. Paweł Kamiński, Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Ridero, 2021 5. Wioletta Krawiec, Zarządzanie wartością dla klienta a marketing doświadczeń w instytucjach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021 6. Agata Podczaska, Kamila Kujawska-Krakowiak (red.), Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, Fundacja Commitment to Europe, Warszawa 2007 7. Krystyna Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009 8. Łukasz Wróblewski (red.), Zarządzanie w instytucjach kultury, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014 9. Vademecum dyrektora instytucji kultury (opracowanie zbiorowe), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020 |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
